Beste forumleden,
Ik ben in het bezit van een polo 9N3 1.4TDI met 70 pony's.
Deze wagen aangekocht toen hij 60.xxx km had en heb er momenteel 299.xxx.
Heb over de volledige rit met deze wagen weinig of geen problemen gehad tot onlangs...
Een tijdje geleden begon de versnellingsbak een ratelend geluid te maken.
Dit geluid verdween bij het ontkoppelen. Ik dacht in de eerste instantie aan een versleten druklager.
Op een dag werd dit geluid plotseling luider, merkte ik dat mijn ontkoppelingspedaal een bepaalde tegendruk gaf en dat hij niet goed meer schakelde.
Ik heb de boite laten leeglopen en er nieuwe olie opgestoken, maar dit mocht niet helpen. Ik merkte ook dat in de oude olie grovere plasticdeeltjes zaten.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een tweedehandsbak en heb deze gevonden. Ongeveer 100.xxx km gelopen (donorauto gezien & nagekeken) en heb deze voor een prijsje kunnen kopen. Druklager vervanger, nieuwe olie op (nagevraagd welke dit was bij VW dealer) en heb de boite eronder gestoken. Koppeling was nog niet volledig versleten, maar had besloten om toch een nieuwe drukgroep & koppelingsplaat te steken. Nu steekt de boite eronder en blijkt dat deze nog steeds hetzelfde geluid maakt als voordien, weliswaar niet zo luid. Het geluid verdwijnt ook bij het ontkoppelen. Aangezien ik erop vertrouw dat de nieuw aangekochte boite nog in goede staat is, probeer ik andere oorzaken te vinden. Een denkpiste is dat misschien de koppeling niet volledig ontkoppelt, waardoor druklager en drukgroep contact maken..? Dit omdat de vorige druklager enorm versleten was (kunststof was volledig weg en lagers waren zichtbaar) en dat de drukgroep beschadigd was. De puntjes van het diafragma waren afgebroken/verbogen in een hoek van 90°. De koppeling is hydraulisch en ik dacht misschien dat deze ontlucht moest worden..?
Lang verhaal kort, heeft iemand hier dezelfde problemen al gehad die me wat wijzer kan maken?
Alvast bedankt!
Ik ben in het bezit van een polo 9N3 1.4TDI met 70 pony's.
Deze wagen aangekocht toen hij 60.xxx km had en heb er momenteel 299.xxx.
Heb over de volledige rit met deze wagen weinig of geen problemen gehad tot onlangs...
Een tijdje geleden begon de versnellingsbak een ratelend geluid te maken.
Dit geluid verdween bij het ontkoppelen. Ik dacht in de eerste instantie aan een versleten druklager.
Op een dag werd dit geluid plotseling luider, merkte ik dat mijn ontkoppelingspedaal een bepaalde tegendruk gaf en dat hij niet goed meer schakelde.
Ik heb de boite laten leeglopen en er nieuwe olie opgestoken, maar dit mocht niet helpen. Ik merkte ook dat in de oude olie grovere plasticdeeltjes zaten.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een tweedehandsbak en heb deze gevonden. Ongeveer 100.xxx km gelopen (donorauto gezien & nagekeken) en heb deze voor een prijsje kunnen kopen. Druklager vervanger, nieuwe olie op (nagevraagd welke dit was bij VW dealer) en heb de boite eronder gestoken. Koppeling was nog niet volledig versleten, maar had besloten om toch een nieuwe drukgroep & koppelingsplaat te steken. Nu steekt de boite eronder en blijkt dat deze nog steeds hetzelfde geluid maakt als voordien, weliswaar niet zo luid. Het geluid verdwijnt ook bij het ontkoppelen. Aangezien ik erop vertrouw dat de nieuw aangekochte boite nog in goede staat is, probeer ik andere oorzaken te vinden. Een denkpiste is dat misschien de koppeling niet volledig ontkoppelt, waardoor druklager en drukgroep contact maken..? Dit omdat de vorige druklager enorm versleten was (kunststof was volledig weg en lagers waren zichtbaar) en dat de drukgroep beschadigd was. De puntjes van het diafragma waren afgebroken/verbogen in een hoek van 90°. De koppeling is hydraulisch en ik dacht misschien dat deze ontlucht moest worden..?
Lang verhaal kort, heeft iemand hier dezelfde problemen al gehad die me wat wijzer kan maken?
Alvast bedankt!
Volkswagen
Polo 9N3