Raar geluid uit 1.9 TDI

die doos zorgt o a voor de turbo en egr regeling
er zitten een aantal electriche geregelde kleppen die de regeling dmv vacuum verzorgd (zwarte leidingen aan de rechter kant)
het geluid wat je hoor wordt veroorzaakt door zo,n klep
persoonlijk denk dat het handigste het blok te vervangen en hoopen dat het geluid dan weg is
het kan ook door de aansturing kunnen worden veroorzaakt
de doos is gemakkelijk uit te wissellen
grt donna
 
Ik heb dit al heel lang bij mij 1.9 tdi.. maar het duurt wel veel minder lang als bij jou.. alleszins ik denk toch dat het hetzelfde geluid is, ik hoor het altijd van binnenin de wagen. Na afzetten van de motor is er tussen de 5 en 10 seconden een geluid zoals iets dat vacuum gezogen wordt(een laag geluid dat steeds hoger wordt en dan stopt), en dan stopt het. Heb me laten vertellen dat dit bij heel veel 1.9 tdi voorkomt(niet enkel polo) en dat dit heel normaal is als de auto wat ouder wordt, zelfs relatief nieuwe wagens hebben het soms al. Alleszins ik heb het al sinds ik de auto in bezit heb (+- 1 jaar) en dit heeft geen nadelige gevolgen voor je auto.
 
Ik heb ondervonden dat dit geluid enkel voorkomt indien de wagen niet warm is gereden. Ik vermoede al dat het te maken had met de regeling van de turbo. Het klopt inderdaad, ik had ook het gevoel dat het een geluid was van een compressor. Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik me niet echt zorgen maken, gewoon op de volgende onderhoudsbeurt eens melden aan de garage.

Merci voor de snelle reactie van Donna en Webcrtor!
 
die doos zorgt o a voor de turbo en egr regeling
er zitten een aantal electriche geregelde kleppen die de regeling dmv vacuum verzorgd (zwarte leidingen aan de rechter kant)
het geluid wat je hoor wordt veroorzaakt door zo,n klep
persoonlijk denk dat het handigste het blok te vervangen en hoopen dat het geluid dan weg is
het kan ook door de aansturing kunnen worden veroorzaakt
de doos is gemakkelijk uit te wissellen
grt donna

Klopt, is idd een vacuum stuurdoos.
Kost dacht ik een 150 a 170€.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!