Problemen met Climate Control (Kachel)

Beste Leden,

Ik heb enige tijd een probleem met mijn climate control. Rij ik binnen de bebouwde kom dat doet hij het gewoon normaal. Ga ik de snelweg op dan houdt hij op een gegeven moment op met blazen.
Als ik dan de blaasmeter helemaal omhoog doe dan hoor ik hem onder, bij mij interieurfilter, zuigen/blazen. Overigens gebeurt dit ook na langdurig te rijden binnen de bebouwde kom. Schatting is ongeveer 1,5 tot 2 uur.

Weet iemand waaraan dit kan liggen? Het is namelijk heer irritant om lange ritjes zonder climate control te rijden en vooral met deze koude weer.

Groetjes,
MessLess
 
Hallo,

Probeer eens het volgende:

1. Contact uit.
2. Houd nu de ECON knop en de circulatie knop (knop met dat pijltje) tegelijk ingedrukt.
3. Draai nu de wagen op contact.
4. Je climatronic zal nu een zelftest gaan doen en je hoort van alles blazen en bewegen.
5. Wacht tot hij helemaal klaar is en kijk dan even welke codes je terug krijgt.

Je zal als het goed is 2 codes ontvangen. Als hij 00 444 terug geeft dan is je systeem helemaal in orde.
 
Beste Zenilygy,

Ik heb de test uitgevoerd en hij geeft de volgende twee codes weer.

2C6 (linksonder)
02. (rechtsboven)

Hallo,

Probeer eens het volgende:

1. Contact uit.
2. Houd nu de ECON knop en de circulatie knop (knop met dat pijltje) tegelijk ingedrukt.
3. Draai nu de wagen op contact.
4. Je climatronic zal nu een zelftest gaan doen en je hoort van alles blazen en bewegen.
5. Wacht tot hij helemaal klaar is en kijk dan even welke codes je terug krijgt.

Je zal als het goed is 2 codes ontvangen. Als hij 00 444 terug geeft dan is je systeem helemaal in orde.
 
02 betekend dat je geen druk op het systeem hebt zitten, dus de airco zelf zal sowieso niet werken want deze wordt om schade te voorkomen aan de airco compressor uitgeschakeld bij deze 02 code. Het kan 2 dingen betekenen:

1. Of je hebt gewoon een te leeg systeem: oplossing laten afvullen.
2. Je hebt een lek in je systeem, maar dat zien ze pas als ze gaan afpersen gezien er nu al geen druk meer op je systeem staat. Mocht er een lek in zitten dan kunnen ze meestal een fluwerende vloeistof erin spuiten waarmee je het lek sneller kan opsporen.

2C6 staat voor: Defrost flap motor dit betekend dat de stelmotortjes van je airco kleppen defect zijn wat meteen het antwoord is op jouw verschijnselen.

Dat betekend dat als je geluk hebt het enkel in je bedrading zit, en als je pech hebt dan is het stelmotortje gewoon kapot en moet deze vervangen worden. Ik zelf denk dat je een storing in de kabels hebt gezien je aangeeft het wel de eerste paar uur goed gaat.

Als het goed is knippert ook jouw hele display een aantal seconden bij het aanzetten.
 
Hoe bedoel je knipperen van een aantal seconden bij het aanzetten?

Dus als ik het goed begrijp uit je analyse dan ligt het gewoon aan me airco en dingen eromheen? Heb de auto nu ongeveer 3 jaar in mijn bezit en heb het eigenlijk nooit laten vullen (airco). Ook als ik me airco bijvoorbeeld aan doe dan merk ik gewoon dat hij koud aanvoelt.

Het verschijnsel gebeurd vaak als ik om warme lucht vraagt, maar dat ligt ook aan de weersomstandigheden waarin we nu verkeren.

Heb trouwens afgelopen weekend echt opgelet en het gebeurd binnen een uur binnen de bebouwde kom. Als de ik de auto dan helemaal uitzet voor ongeveer max een uur. Doet hij het weer normaal

Wat adviseer je mij om te doen om dit probleem op te lossen?

02 betekend dat je geen druk op het systeem hebt zitten, dus de airco zelf zal sowieso niet werken want deze wordt om schade te voorkomen aan de airco compressor uitgeschakeld bij deze 02 code. Het kan 2 dingen betekenen:

1. Of je hebt gewoon een te leeg systeem: oplossing laten afvullen.
2. Je hebt een lek in je systeem, maar dat zien ze pas als ze gaan afpersen gezien er nu al geen druk meer op je systeem staat. Mocht er een lek in zitten dan kunnen ze meestal een fluwerende vloeistof erin spuiten waarmee je het lek sneller kan opsporen.

2C6 staat voor: Defrost flap motor dit betekend dat de stelmotortjes van je airco kleppen defect zijn wat meteen het antwoord is op jouw verschijnselen.

Dat betekend dat als je geluk hebt het enkel in je bedrading zit, en als je pech hebt dan is het stelmotortje gewoon kapot en moet deze vervangen worden. Ik zelf denk dat je een storing in de kabels hebt gezien je aangeeft het wel de eerste paar uur goed gaat.

Als het goed is knippert ook jouw hele display een aantal seconden bij het aanzetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou als je storing in je systeem hebt dan gaat tijdens de eerste keer dat jij je auto op contact zet het hele display dus alle symbolen een aantal seconden knipperen en dat betekend dat er een storing in het systeem is.

Het enige wat ik weet is dat die 02 voor een lage druk melding staat.

Het kan ook aan je sensor liggen deze zit in je climatronic achter het linker roostertje wat je ziet, je kan er eens een aantal keren heel hard in blazen, er zit namelijk een heel klein ventilatortje in die de temp in je auto opvangt om te kijken naar de graden in je auto om zo de lucht langs de sensor te krijgeen, hier gaat dus ook vaak stof en vuil mee naar binnen en als die allemaal op de sensor gaat zitten gaat hij verkeerde of geen waarde meten.

Je kan een reset proberen:

contact uit.
knoppen econ en circulatie ingedrukt houden.
contact aan (knoppen inhouden) (3 sec)
even paar seconden wachten dan alleen de econ blijven inhouden (3 sec)
geheugen van je climatronic wordt gewist.

probeer na een tijdje weer de eerste test te doen uit mijn eerste reactie als je dan dezelfde meldingen krijgt dan zijn het gewoon de fouten die ik je gaf.

De reden dat ik het zeker weet is omdat ik zelf ook die 02 melding had en na het laten afvullen van mijn airco was meteen alles 100% Ik heb zelf ook nog een 511 melding maar dat is ook een sensor. de meldingen rechtsboven zijn ernstig en de meldingen links onder minder en niet perse invloed voor het systeem.

02 = Value too low / druk op het systeem te laag.
01 = Value too high / druk op het systeem te hoog.

Mijn advies is:

als je echt die 02 melding blijft krijgen moet die als eerste weg. Laat een airco check doen en laat desnoods de druk op je systeem testen.
Dan probeer je de sensor in het rooster schoon te blazen, ben je handig bouw je hem even uit en maak je hem schoon met een kwastje.
Voor de stelmotortjes van je airco moet helaas het een en ander uitgebouwd worden.

Zoals jij het allemaal omschrijft dat het pas op lange termijn allemaal fout gaat: Of er worden kabels te warm (sluiting/breuk) of je systeem verliest na een x aantal uur gewoon druk op het systeem.
 
Duidelijk verhaal!

Ik ga hiermee aan de slag en laat weten wat ik allemaal tegenkom.

BEDANKT!

Nou als je storing in je systeem hebt dan gaat tijdens de eerste keer dat jij je auto op contact zet het hele display dus alle symbolen een aantal seconden knipperen en dat betekend dat er een storing in het systeem is.

Het enige wat ik weet is dat die 02 voor een lage druk melding staat.

Het kan ook aan je sensor liggen deze zit in je climatronic achter het linker roostertje wat je ziet, je kan er eens een aantal keren heel hard in blazen, er zit namelijk een heel klein ventilatortje in die de temp in je auto opvangt om te kijken naar de graden in je auto om zo de lucht langs de sensor te krijgeen, hier gaat dus ook vaak stof en vuil mee naar binnen en als die allemaal op de sensor gaat zitten gaat hij verkeerde of geen waarde meten.

Je kan een reset proberen:

contact uit.
knoppen econ en circulatie ingedrukt houden.
contact aan (knoppen inhouden) (3 sec)
even paar seconden wachten dan alleen de econ blijven inhouden (3 sec)
geheugen van je climatronic wordt gewist.

probeer na een tijdje weer de eerste test te doen uit mijn eerste reactie als je dan dezelfde meldingen krijgt dan zijn het gewoon de fouten die ik je gaf.

De reden dat ik het zeker weet is omdat ik zelf ook die 02 melding had en na het laten afvullen van mijn airco was meteen alles 100% Ik heb zelf ook nog een 511 melding maar dat is ook een sensor. de meldingen rechtsboven zijn ernstig en de meldingen links onder minder en niet perse invloed voor het systeem.

02 = Value too low / druk op het systeem te laag.
01 = Value too high / druk op het systeem te hoog.

Mijn advies is:

als je echt die 02 melding blijft krijgen moet die als eerste weg. Laat een airco check doen en laat desnoods de druk op je systeem testen.
Dan probeer je de sensor in het rooster schoon te blazen, ben je handig bouw je hem even uit en maak je hem schoon met een kwastje.
Voor de stelmotortjes van je airco moet helaas het een en ander uitgebouwd worden.

Zoals jij het allemaal omschrijft dat het pas op lange termijn allemaal fout gaat: Of er worden kabels te warm (sluiting/breuk) of je systeem verliest na een x aantal uur gewoon druk op het systeem.
 
Geloof dat de '02' de aard van de storing van de code aangeeft die ervoor staat, in dit geval 2C6.
De waardes die die stelmotor doorgeeft zijn te laag (zegmaar buiten normaal bereik).
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Hoi Peej,

Weet je dat zeker? want ik had van iichel deze lijst gekregen:

Código de avería / Fault Code
FFF Avería en unidad de control. / Control Unit Malfunction
511 Transmisor de temperatura de zona pies. / Foot zone temp. transmitter
510 Transmisor de temperatura difusor central. / Central difuser Temp. Transmitter
313 Transmisor de temperatura entrada aire / Air intake Temp. Transmitter
332 Transmisor de temperatura después del evaporador / After evap. Temp Transmiter
31D Sensor para la radiación solar / Solar radiation sensor
4F7 Motor para la trampilla de temperatura / Temp. flap motor
4F8 Motor para la trampilla central / Central Flap motor
4F9 Motor de la turbina de aire / Air turbine motor
21A Tensión de alimentación de los sensores / Sensor
43F Ajuste básico no realizado / Basic Adjust not taken
333 Transmisor de presión electrónico / Electronic Pressure Transmitter
4D1 Electro válvula para la regulación de¡ compresor / Electronic valve for compressor regulation
2C1 Señal de activación de la 1 a velocidad de¡ ventilador / Activation Signal of 1st speed fan
2C2 Señal de activación de la 2 a velocidad de¡ ventilador / Activation Signal of 2nd speed fan
2C6 Motor para la trampilla de deshielo / Defrost flap motor
240 Tensión de alimentación Borne 15 / Borne 15 tension feed
382 Activación del compresor de aire acondicionado / A/C compressor activation
4FA Motor para la trampilla de recirculación / Recirc. Flap motor
538 CAN Bus de confort / guess?


TIPO DE AVERÍA

00 Bloqueo o sin tensión. / Without Tension or Blocked
01 Valor demasiado alto. / Value too high
02 Valor demasiado bajo. / Value too low
OA Interrupción o cortocircuito a positivo. / interruption or shortcircuit to positive
09 Interrupción o cortocircuito a masa. / interruption or shortcircuit to mass
04 Sin comunicación. / Without Communication
05 Instalación defectuosa o sin instalación. / Defective installation or Without installation
07 Cortocircuito a masa. / Shortcircuit to mass
06 Cortocircuito a positivo. / Shortcircuit to positive
OE Falta mensaje de CAN Bus. / CAN Bus Data Message Missing

en er staat al een 2 in zijn 2e melding:

2C6 (linksonder)
02. (rechtsboven)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!