Polo GTI 6R ontvreemd

Hallo allemaal,

Helaas is het ons ook overkomen. De witte Polo GTI is voor de deur gejat, kenteken 80-PZH-1. Dinsdagavond laat neergezet en woensdagochtend stond er een andere auto. (Die bleek er niets mee te maken te hebben).
De politie reed toevallig langs toen we er verbijsterd stonden om foto's te maken en toch om je heen te kijken of deze niet weggesleept was of... sja, verplaatst. Dat laatste is natuurlijk heel onaannemelijk maar je gaat je toch gekke dingen afvragen.
De stille getuige was wat krassen op de straat van het slepen.

De politie concludeerde dat dit al de zoveelste Polo was die gejat is; nota bene die van hem zelf (ook een 6R GTI) was meegenomen. Hij wist ons dus ook haarfijn te vertellen hoe het gebeurd moet zijn:

- Ze parkeren voor of achter de polo met een andere auto
- Ze gebruiken een laptop om de auto te ontgrendelen én het alarm eraf te halen; deze laptop met software en zender heeft alle codes van de sleutels
- Ze stappen in de Polo, halen de handrem er af
- Er komt een trailer (waarschijnlijk dicht) aanrijden die om de hoek stond te wachten
- De auto wordt schuin uit het vak getild aan de voorkant (dit kan dus het makkelijkste als je file geparkeerd staat) en op de trailer geladen
- Beide auto's rijden rustig weg

De agent vermoedde zelfs dat ze dit vrij opzichtig doen, dus mannen met oranje hesjes aan met de (fictieve) naam van een garagebedrijf achterop. Als er dan iemand om 03.00 of 04.00 de hond uit laat zal dit niet meteen verdacht zijn en op 24-uurs garageservice lijken. De hele procedure duurt nog geen 10 minuten.
Ze zijn bekend met dit soort (voornamelijk) Bulgaarse praktijken maar kunnen er niets aan doen. Het advies van de agent was om een ander merk auto te kiezen, omdat VW de encryptie van de sleutels simpelweg niet goed voor elkaar heeft (qua sterkte) en het niet voor niets de meest gestolen auto is momenteel (de Polo, maar ook de Golf; voornamelijk de GTI's).
Hij vroeg ook of we iets gemerkt hebben want deze auto's worden op bestelling gestolen en hij gaf aan dat we dus al enige tijd in de gaten zijn gehouden, om te bepalen wat het beste moment was om de auto te stelen. Op een parkeerterrein tussen andere auto's is dit lastiger dan fileparkeren aan de grote weg, dus ze hebben waarschijnlijk gewacht tot ze de kans schoon zagen.

Vanzelfsprekend is er niets meer van de auto vernomen, daarom wordt ook een dichte trailer vermoed (dan duikt het kenteken nergens op op de camera, maar ook de platen verwijderen is een optie).
De auto was 2 jaar en 11 maanden (!!) oud, 45.000km.

Het bleek echter dat we goed verzekerd waren tegen allerlei schade en dus ook diefstal. De 1e 3 jaar wordt de volledige nieuwprijs vergoed! We zijn nu dus in afwachting van een nieuwe auto van een ander merk.

Maar toch; mijn vriendin was er goed ziek van. Niet alleen de auto zelf, die helemaal naar je smaak is, maar het feit dat iemand het in zijn hoofd haalt om zo iets te stelen van je.... een duur, dierbaar bezit, waar nu iemand anders in rijdt in het buitenland. Bah.
 
Wat een vreselijk nieuws zeg. Sowieso bedankt voor het melden van de werkwijze. Dan kan ik extra alert zijn op zulke dingen. Waar is dit trouwens gebeurd? Ik ben zelf ook altijd bang dat er een keer het moment komt dat de auto weg is, of dat ze geprobeerd hebben om de navigatie eruit te halen ondanks navilock. Heb wel een keer vervangend vervoer meegekregen zonder navilock, toen woonde ik overigen nog ergens anders, en de volgende dag was de ruit ingetikt en de navi weg. Echt slecht van VW dat ze er ook niks aan veranderen/verbeteren.

Wat voor auto heb je nu gekocht?
 
Om even tegelijk op iedereen te reageren in één post:

Het is in Delft gebeurd, vlak bij huis. We konden de auto zelfs zien vanuit het raam. In een wijk waar niet veel diefstal voorkomt overigens, voor zover bekend qua auto's. Het is namelijk goed verlicht overal en er lopen de hele nacht mensen honden uit te laten, al zijn er natuurlijk wel eens 10 minuutjes dat je niemand zal zien.

De keuze is nu gevallen op een Renault Clio RS Monaco! Zelfde prijscategorie en leuk uiterlijk, nog wat bruter dan de Polo GTI. Net zoals de Polo is de Clio ook weer full-option, helaas alleen geen zonnedak! Verder wel prima bediend met een 1.6 liter Turbo met 200pk en automaat met flippers. We hopen dat ze deze wel laten staan... we laten ook meteen een GPS tracker plaatsen. Het voorkomt misschien geen diefstal, maar dan zien we in ieder geval nog waar hij geweest is voor het laatst...
De reden dat het niet weer een Polo werd is meerledig: enerzijds omdat deze dan weer zo gejat wordt (dat idee heb je in ieder geval; je slaapt niet meer lekker) en anderzijds omdat deze er simpelweg niet meer is; de Polo GTI. Het huidige model is niet meer leverbaar en de nieuwe komt einde jaar met een 1.8 Turbo. Daar gaan we niet op wachten.

Het is inderdaad gewoon het vertrouwen dat een deuk krijgt, en je slaapt toch minder lekker. Dat zal ook wel weer zo zijn als de Clio er staat hoor, maarja... wat dan? Geen auto meer nemen?

Bedankt voor alle reacties trouwens. En wat betreft die stekker; als ze op afstand gewoon je sleutel nabootsen dan kan je verplaatsen of doen wat je wilt, maar met de sleutel gaat de auto open en alarm eraf... dus dat maakt niks uit natuurlijk.
 
Sterkte met de afhandeling echt klote dat dit allemaal gebeurd..

Veel plezier met de renault waarom noet voor fiesta st gekeken zijn ook erg leuk! Haha
Die is inderdaad ook wel leuk, maar het interieur stond ons echt niet aan. De gekke middenconsole en het heel diep gelegen piepkleine schermpje...
Nee, dat kon niet op tegen het interieur van de 208 GTI of de Clio RS.
 
Keert een verzekeringsmaatschappij pas niet na 30 dagen uit of zo, of verschilt dat per maatschappij?
Als ze hem terug vinden zal hij toch naar mijn idee weer terugkomen bij de eigenaar.... Met alle ellende erbij dan.
Auto is enkele dagen geleden gejat en je hebt nu al een nieuwe besteld, dat is vlot, of is het al eerder gebeurd en heb je pas laat het berichtje
geplaatst.... Dat zal het wel zijn maar blijft toch triest om te horen dat mensen niet van andermans spullen kunnen afblijven
 
Keert een verzekeringsmaatschappij pas niet na 30 dagen uit of zo, of verschilt dat per maatschappij?
Als ze hem terug vinden zal hij toch naar mijn idee weer terugkomen bij de eigenaar.... Met alle ellende erbij dan.
Auto is enkele dagen geleden gejat en je hebt nu al een nieuwe besteld, dat is vlot, of is het al eerder gebeurd en heb je pas laat het berichtje
geplaatst.... Dat zal het wel zijn maar blijft toch triest om te horen dat mensen niet van andermans spullen kunnen afblijven
Het is inderdaad al eerder gebeurd. De maatschappij komt na 30 dagen bij je thuis en je overhandigt de autopapieren en sleutels om er afstand van te doen. De politie zelf sluit de zaak na 10 dagen al omdat de kans dat deze nog teruggevonden wordt al zeer klein is.
Kortom; na 30 dagen doe je officieel afstand en is de auto, indien nog teruggevonden, van de verzekering.
We zijn na 14 dagen gaan kijken voor iets anders en hebben na de 30 dagen de handtekening gezet voor de Clio inderdaad. Niet lang erna, want je wilt toch weer een leuk autootje om te rijden.
Overigens doe je na die 30 dagen dus afstand maar er wordt dan ook direct uitgekeerd. Als hij binnen die termijn terug komt, krijg je je auto terug (afhankelijk van de staat).
 
Hetzelfde is mij overkomen gisterennacht.
gti 6r 2012 pas 1 week in bezit!!! Heb er niet eens van kunnen genoten :(
ben er echt goed ziek van... Ik vond het al raar dat er een onbekende auto voor mijn auto geparkeerd, ik woon in hele rustige straat met alleen bekende autos.
het was een donker astra station en ik woon in etten-leur.

er moet toch wel iets zijn om er iets tegen te doen?
 
Hetzelfde is mij overkomen gisterennacht.
gti 6r 2012 pas 1 week in bezit!!! Heb er niet eens van kunnen genoten :(
ben er echt goed ziek van... Ik vond het al raar dat er een onbekende auto voor mijn auto geparkeerd, ik woon in hele rustige straat met alleen bekende autos.
het was een donker astra station en ik woon in etten-leur.

er moet toch wel iets zijn om er iets tegen te doen?
Bedoel je dat je auto is gestolen? En dat na een week al!? Damnszz, sterkte man!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!