Polo BlueMotion
De ‘andere systemen’ waar Dr. Hackenberg het over heeft, zijn onder meer een start-/stopsysteem en de regeneratieve remmen. Alleen al deze twee technieken verlagen het brandstofverbruik van de driecilinderdieselmotor (55 kW/75 pk) met directe brandstofinjectie met 0,2 l/100 km.
Maar dat is nog niet alles. Volkswagen voorziet het prototype van de nieuwe Polo BlueMotion, dat slechts 1.080 kilo weegt, van een compleet pakket van zuinigheidsmaatregelen. Zoals aerodynamische aanpassingen aan de met tien centimeter verlaagde carrosserie. Verder beschikt de Polo BlueMotion conceptauto over een aangepaste voorzijde, een gladde bodemplaat en banden met een lage rolweerstand om de lichtmetalen 15-inchwielen. Al met al zorgen deze aanpassingen voor een totale brandstofbesparing van 0,8 l/100 km en een ongeveer 20% lagere CO2-uitstoot.
Het standaardinterieur van het prototype van de Polo BlueMotion is uitgerust met Power On-bekleding en een display met daarin een schakelindicator en een bandenspanningmeter. Het studiemodel is gespoten in de nieuwe lakkleur Emotion Blue.
Start-/stopsysteem in detail
Het start-/stopsysteem schakelt de motor uit als de bestuurder stilstaat voor een rood verkeerslicht, de versnelling in ‘neutraal’ zet en de voet van het koppelingspedaal haalt. Op dat moment verschijnt een start-/stopsignaal in een multifunctioneel display in het dashboard. Zo gauw het verkeerslicht groen is en de bestuurder het koppelingspedaal volledig intrapt, ontwaakt de krachtbron en verdwijnt het start-/stopsignaal. Na het inschakelen van de eerste versnelling kan de bestuurder zijn weg vervolgen.
Regeneratief remsysteem in detail
Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.
Nieuw merk: BlueMotionTechnologies
Volkswagen presenteert het prototype van de Polo BlueMotion onder het nieuwe merklabel ‘BlueMotionTechnologies’. Dat omvat alle (bijna-)productierijpe technieken en producten met een laag brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot. Voorbeelden van die ontwikkelingen zijn het nieuwe start-/stopsysteem en het regeneratieve remsysteem. Een ander toonbeeld is de vernieuwende SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Daarmee is de Passat CC BlueTDI uitgerust, die zijn showdebuut maakt in Genève. Ook onder de vlag van BlueMotionTechnologies vallen de stikstofoxidekatalysator, die inmiddels succesvol in Amerika is geïntroduceerd en elektrische en hybrideaandrijfsystemen. Nog een voorbeeld vormen innovatieve motorsystemen zoals die in de Touran TSI EcoFuel, die ook zijn werelddebuut beleeft op de Autosalon van Genève 2009. Het technische platform voor de zuinige en schone producten vormde de Polo BlueMotion. Die was in 2006 de eerste auto voor vijf personen met een lager gemiddeld brandstofverbruik dan 3,8 l/100 km. Het prototype van de nieuwe Polo BlueMotion overtreft die recordwaarde met 0,5 l/100 km.
Op dit moment zijn BlueMotion-uitvoeringen verkrijgbaar van de Golf, de Jetta, de Caddy, de Touran, de Sharan, de Passat en de Passat Variant. Een recent onderzoek van het bekende en ’s werelds oudste onderzoeksinstituut voor de automarkt, Deutsche Automobil Treuhand (DAT), toont het succes van het BlueMotion-label. Het DAT-onderzoek meldt dat het BlueMotion-label bekend is bij 85 procent van de Duitse automobilisten, terwijl de directe concurrentie het moet doen met een herkenningspercentage van slechts 36. BlueMotion bezet dus de hoogste trede van de automobiele milieulabelladder.
Bron: Ponpersportaal.nl
- Een van de zuinigste auto’s ter wereld dankzij een gemiddeld brandstofverbruik van 3,3 l/100 km
- Een nieuwe 1.2 TDI common-railmotor zorgt voor een CO2-uitstoot van 87 g/km.
- De zuinigste Polo ooit naar verwachting in 2010 leverbaar.
De ‘andere systemen’ waar Dr. Hackenberg het over heeft, zijn onder meer een start-/stopsysteem en de regeneratieve remmen. Alleen al deze twee technieken verlagen het brandstofverbruik van de driecilinderdieselmotor (55 kW/75 pk) met directe brandstofinjectie met 0,2 l/100 km.
Maar dat is nog niet alles. Volkswagen voorziet het prototype van de nieuwe Polo BlueMotion, dat slechts 1.080 kilo weegt, van een compleet pakket van zuinigheidsmaatregelen. Zoals aerodynamische aanpassingen aan de met tien centimeter verlaagde carrosserie. Verder beschikt de Polo BlueMotion conceptauto over een aangepaste voorzijde, een gladde bodemplaat en banden met een lage rolweerstand om de lichtmetalen 15-inchwielen. Al met al zorgen deze aanpassingen voor een totale brandstofbesparing van 0,8 l/100 km en een ongeveer 20% lagere CO2-uitstoot.
Het standaardinterieur van het prototype van de Polo BlueMotion is uitgerust met Power On-bekleding en een display met daarin een schakelindicator en een bandenspanningmeter. Het studiemodel is gespoten in de nieuwe lakkleur Emotion Blue.
Start-/stopsysteem in detail
Het start-/stopsysteem schakelt de motor uit als de bestuurder stilstaat voor een rood verkeerslicht, de versnelling in ‘neutraal’ zet en de voet van het koppelingspedaal haalt. Op dat moment verschijnt een start-/stopsignaal in een multifunctioneel display in het dashboard. Zo gauw het verkeerslicht groen is en de bestuurder het koppelingspedaal volledig intrapt, ontwaakt de krachtbron en verdwijnt het start-/stopsignaal. Na het inschakelen van de eerste versnelling kan de bestuurder zijn weg vervolgen.
Regeneratief remsysteem in detail
Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.
Nieuw merk: BlueMotionTechnologies
Volkswagen presenteert het prototype van de Polo BlueMotion onder het nieuwe merklabel ‘BlueMotionTechnologies’. Dat omvat alle (bijna-)productierijpe technieken en producten met een laag brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot. Voorbeelden van die ontwikkelingen zijn het nieuwe start-/stopsysteem en het regeneratieve remsysteem. Een ander toonbeeld is de vernieuwende SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Daarmee is de Passat CC BlueTDI uitgerust, die zijn showdebuut maakt in Genève. Ook onder de vlag van BlueMotionTechnologies vallen de stikstofoxidekatalysator, die inmiddels succesvol in Amerika is geïntroduceerd en elektrische en hybrideaandrijfsystemen. Nog een voorbeeld vormen innovatieve motorsystemen zoals die in de Touran TSI EcoFuel, die ook zijn werelddebuut beleeft op de Autosalon van Genève 2009. Het technische platform voor de zuinige en schone producten vormde de Polo BlueMotion. Die was in 2006 de eerste auto voor vijf personen met een lager gemiddeld brandstofverbruik dan 3,8 l/100 km. Het prototype van de nieuwe Polo BlueMotion overtreft die recordwaarde met 0,5 l/100 km.
Op dit moment zijn BlueMotion-uitvoeringen verkrijgbaar van de Golf, de Jetta, de Caddy, de Touran, de Sharan, de Passat en de Passat Variant. Een recent onderzoek van het bekende en ’s werelds oudste onderzoeksinstituut voor de automarkt, Deutsche Automobil Treuhand (DAT), toont het succes van het BlueMotion-label. Het DAT-onderzoek meldt dat het BlueMotion-label bekend is bij 85 procent van de Duitse automobilisten, terwijl de directe concurrentie het moet doen met een herkenningspercentage van slechts 36. BlueMotion bezet dus de hoogste trede van de automobiele milieulabelladder.
Bron: Ponpersportaal.nl
Laatst bewerkt: