[Polo 9N3] Massasluiting of Dynamo defect?

Van de week is mijn polootje afgekeurd bij de APK op het volgende punt: "Verlichting knipperd mee met knipperlicht".

Na controle zie ik inderdaad ook dat alle verlichting (ook interieurverlichting) "instort" als 4x21 watt knipperlichtjes erbij komen. Dit probleem lijkt minder/nauwlijks/niet zichtbaar te zijn als de dynamo afgekoppeld is of als de motor niet draait.

Als ik de twee oranje gloeilampjes achter eruit haal wordt het probleem wel minder, maar is niet compleet weg. Doe ik de oranje gloeilampjes achter terug er in, en voor er uit, is het probleem "net zoveel minder".

Het lijkt dan ook echt een leveringsprobleem, waardoor de spanning "instort" zodra de extra gloeilampjes erbij komen.

De dynamo levert 14.2 volt en lijkt dus binnen de specs te vallen. Volgens de garage zou het dus echt een massa(sluiting) probleem zijn.

Gezien het feit dat ik het probleem niet kan isoleren door 1 voor 1 de lamp-units af te koppelen en tevens de rest van de electronica ook "instort" lijkt het probleem groter te zijn.

Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen testen? Waar zitten de massa punten die mogelijk bovenstaande problemen kunnen veroorzaken? Andere tips voor troubleshooting?
 
@chucknorris, ik heb de meeste massa/aardings-punten gecontroleerd (motorcompartiment en bij achterlicht):
  • Alle contacten zagen eruit alsof ze net uit de fabriek komen
  • Alsnog alle contacten opgeschuurd en met Kontakt spray schoongemaakt
Maar het probleem blijft bestaan.

Toch blijft het aan mijn hoofd knagen en twijfel ik over het feit dat het niet de Dynamo/Altenator kan zijn.. Ik denk eventjes hardop:
De Dynamo levert te weinig, maar de spanningsregelaar probeert kosten wat het kost de spanning hoog te houden, maar bij net teveel stroomverbruik (knipperlichten, ventilator op standje max) stort de spanning gewoon in.

Ik heb het volgende nog getest:
  • Auto gestart en vervolgens de minpool van de accu losgetrokken
    • De motor blijft netjes draaien
    • Bij extra stroomverbruik hoor je het toerental ietsjes veranderen
    • Knipperlichten erbij geeft nog steeds het "instorten/dipje" probleem, het lijkt zelfs erger en onstabieler te worden
    • Vervolgens aan het stuur trekken (nog meer stroomverbuik) slaat de motor net aan af
    • Moet de Dynamo niet genoeg stroom leveren dat hij ALLES ten alle tijden voldoende kan voorzien van stroom?
  • Auto gestart met de Dynamo losgekoppeld (dus de complete auto draait enkel op de accu)
    • Probleem is compleet weg
Voor de mensen die in de toekomst problemen hebben; zie bijlage voor een uitdraai uit ElsaWin betreft alle massa/aarding/earth/grounding punten ;)
 

Bijlagen

  • vw_polo_earth_points.pdf
    727.4 KB · Weergaven: 15
Zojuist getest met daadwerkelijk alles aan:
  • Radio
  • Airco
  • Interieurverlichting voor en achter
  • Lampjes in de zonneklep (spiegeltjes open)
  • Achterruit verwarming
  • USB oplader met 2.4A USB voeding
  • Stads- en dimlicht
  • Grootlicht
  • Ventilator op maximaal
  • Alarm lichten
  • Remlichten
Voltage bij stationair: 11.4 V
Voltage bij 4000 RPM: 13.4-13.7 V

Nadat ik mijn gas loslaat valt bijna de motor uit.
 
Afgelopen zaterdag de Dynamo vervangen: Iets hogere spanning, maar niet extreem. Probleem bleef bestaan (ietsjes minder)
Tevens de Accu vervangen: veel hogere nominale spanning (12.6V), probleem lijkt compleet opgelost.

Zojuist bij de APK-station geweest: De keurmeester ziet dat het probleem nog steeds bestaat, maar wel minder is. Daarom wil hij hem nu "door de vingers zien".

Van het weekend nog een andere bevriende keurmeester geraadpleegd: "Dit is niet zodanig erg dat ik hem zou afkeuren. Overigens staat er nergens in het RDW APK Reglement dat het met draaiende motor getest moet worden. Alleen al om die reden zou ik hem gewoon goedkeuren"

Zie bijlagen voor de mensen die ooit de Dynamo zelf willen vervangen van hun Polo 9N3 met motorcode BUD. Bron: ElsaWin 5.3
 

Bijlagen

  • vw_polo_altenator_assembly_overview.pdf
    381.8 KB · Weergaven: 4
  • vw_polo_altenator_removing.pdf
    693.6 KB · Weergaven: 5
  • vw_polo_altenator_tightening_sequence.pdf
    435.3 KB · Weergaven: 3
  • vw_polo_earth_points.pdf
    727.4 KB · Weergaven: 4
  • vw_polo_vbelt_spanner.pdf
    495.3 KB · Weergaven: 5
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!