Polo 6R - kofferklep wilt niet open - 00329 - Control Circuit for Unlocking Rear Lid

Hi iedereen

De kofferklep van m'n broer z'n Polo 6R 2011 wilt niet meer open.
Uitgelezen met VCDS en zag de volgende foutcode in Centr. Electrics staan:
Code:
Sunday,14,May,2023,14:29:24:05031
VCDS Version: Release 15.7.1 (x64) Running on Windows 8 x64
www.Ross-Tech.com

                Address 09: Cent. Elect.       Labels: 6R0-937-08x-09.clb
Control Module Part Number: 6R0 937 087 H    HW: 6R0 937 087
  Component and/or Version: BCM PQ25 H+4  H46 0230
           Software Coding: 24B02BBF08A10000002008007D2B0DD000C0410F60860000200000000000
            Work Shop Code: 
                      VCID: 
1 Fault Found:

00329 - Control Circuit for Unlocking Rear Lid
            011 - Open Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101011
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 240
                    Mileage: 106182 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2063.14.31
                    Time: 15:06:10

Heb even het stroomloopschema bekeken:
1684230514384.png

De microswitches in het logo (E234) lijken nog te werken, met een multimeter op de connector gaan die van open contact naar 1 Ohm wanneer ingedrukt.
Tussen T2ef/1 en T2ef/2 (logo connector) meet ik 12V, dus het draadharnas lijkt me nog in orde.

Op de connector van het slot (F256) zelf meet ik op de pin die het slot aandrijft (T4ag):
  • 5.55V bij multimeter op gelijkspanning (dus gemiddelde waarde)
  • 3.20V bij 200Hz (exact) bij multimeter op wisselspanning
  • Het draadharnas bewegen/plooien in de kofferdoorvoer heeft geen effect op deze metingen. Spanningen blijven hetzelfde en vallen niet weg. Zie ook geen schade daar.
2YbIi01OUloljIDzGinp8FaUfC9hU3qSBvpIF3uBcpI5rbSp9rJyQyNUH-HF6MgUyLJP1iLwDt7YylS9j6nw0freQjOrqKRW7C5Jj81gtPiAwgoRnABAUJhIUPtkIZ7nRjpfUZwMd0ELQVpOI3rb0afkGWTIWNSwz2LzDbN3Y8OQv8pX8h_NfWZWivu0j_FsKgjXhN35BK3gAhrf8XIJj1PeCFQ1CQtQrffHoWGq_FUH8zDpLzl_abG7QsbfLHMY9wXiCJWQs8ukWVSXIrdKqoQY7Uu29Fs6uQkZRatn0WQYitM4swT_aha3BfIsOXzayYIDoa0YKDrFOtx-3htdAUB4jzzS66iVm-8OOE2rUxcrwVi05Hi3RnfIH_TbVhidn2FnRbF2oWXvg_CFS0qi5StrYv1HAUssvrBHRoEK1x5Kjq1ObrOj1hj6ZTImBVeLW-8Ga9dXzgOvw8kWne97Xw8OOMEkIIcIhQ66SSEs5uwNhmHSg2p-Nvccub258fjffQG4NzZXaAJfKzzEv5Lf2XWFJNyTZ4nsAj-f0crjav48DBM0EUyrbyCxSiVkKu7A26FPGCsvUu39LyH41ZSqLcbDQDt8343TKd4T-4hF5qBxCQyaKPq5U6Te0q-YIFd36TJN5u8Ys0C5dYU8rDl214k4vKbFQZIW3xYW65J2V9Pv3Fa35cozw8x_47IU0Of7-pBYJ9XxRuZkztW66Qd8Ihq3W1c0E2iYByZqikHzs7GIEdFbEWkcJECY5ABcUB3RPdiBx_3o_ve61NQADYuep39CaNI5tmB39I0hLgDxd0Kl1Kt0ssdh49mNT-DK5jZP3AtlZE7GnGVPHHUQnhUWvv5sCRr-GuUaprnpR7A-d8jDGPcyY0JmFwt9LSvONd1eYJbdRaBT8fmYgDWQCgGJGxZ7sRtL1UmM_xQNPFYT=w1093-h1453-s-no
Mr_opZF4oX28_J0BCsGbIZc6vzEh2WBbJjBbxdy34i9rx3MxGmlYPyD6nvQFMWdcu6XyhqzHqCVUKHrXMHghgOh5LylgNKwarw_6p5Paj8W4_Csr-1R10VLRCc06sY3LZsSyzrwP_w9tHTSt12PwJUgrpMyI94kj2ahljowzObtd3gm4sxYt-iXG7uHRo64lW0xF3Luml8SkIdTz5yyosFmdn4GeUi4yp1bVhnEMp0xffBv6GMu9SGYdqhOECLgqUStqSEhUHxDjSex9M_GF3nMULXbjGrovDj8IlYXLJ5igTUBlguVP7YKaK-O-BSi_tW7QzcvAIF7mbzBOPgDza6ttHZoJZAkUHi4ynLNMpx6j0AbiwdhWkLK-i_USEbkJsHI_GfcKFMdFsCBnKCOybX_Z0_TUUz2Bgf2UUKYUCvXrcUhG_ZybB68Hc158PjI7Ol5GztQ4LVu3luTOaqwV8QWS4IMnUw6lYalHJg95-rsS2vJbZcFe4y6i5ef1sUA7eDTBFW1O346pkvqcGv3V404k2wF4tUSSmtwhNX1huoOQWhwHvYL4hSqC4hANd1pN_7crvPdOnviTNU-mHtWJleHnXlQ-65EAhhY6FuBJkc_zzIhsYO6nUVvoPPjtNWkBZ1HBQRX-8G3lybSSDUOnE0-pKEqvDyStnQGgrTFRIvA-Mtc3FyQa8x9HFqu-gW4-A4tlrLxwKRd3Y-RKAEce2JmUkE0RI8362ZuWnq0JDJ979nxew5nMY8uajz4ZkGJyYVC5U9jN5FzQNIt1l0EHBFWM3bb_7D2GZMzUHx19_bzeqxVCNvledGRjMO3SLajgPPXPFHJjyKsreso56pC4DEsSxmnstiBfSJ0HvLlyIO12c0O46Sppx_swGhvyEyRUr0_jQ6vqGuwpgtHMxH3wqsIJQ9bSAvEq_C4Xju-n=w1093-h1453-s-no
1684231069664.png
Aangezien die exacte 200Hz wel heel toevallig is doet dit me denken dat dit het diagnostisch signaal van de BCM is om te kijken of er een open circuit, short to GND, short to 12V, ... is zonder het slot zelf aan te sturen. (Bij 12V zou het slot open springen neem ik aan)

Heeft iemand van jullie enige ervaring met deze foutcode en dit verschijnsel?
Ik vermoed zelf een defect slot maar zou dit graag door metingen en diagnose zeker weten voordat ik onderdelen begin te bestellen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 1684231107477.png
    1684231107477.png
    1.6 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Bedankt voor je reactie @_Maarten_

Net het slot er nog eens uit gehaald. Op de pinnen waar het motortje in het slot moet zitten meet ik 150kOhm. Lijkt me veel te hoge weerstand voor een motortje.
Bij het aansluiten van +12V op deze pinnen gebeurt er niks. Ook niet wanneer ik het slot manueel gesloten heb.

Dan even terug naar de auto:
Op de aansturing van het slot meet ik nog steeds die 5.5V, maar bij bediening van het logo gaat die naar +12V, dus de bedrading en de BCM lijken me ook nog in orde.

Denk dat ik ondertussen kan concluderen dat het slotje overleden is. Maar even een nieuwe zoeken - 6R0 827 505
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!