Polo 6R Bluemotion - Kogeldruk & trekhaak?

M87

Nieuw lid
79
0
0
Ik zoek namens mijn schoonouders wat meer info over het plaatsen van een verticaal afneembare trekhaak onder een Polo 6R 1.2 TDI BlueMotion van 2011. Volgens het boekje van de auto mag er maar een kogeldruk van 50kg op de kogel rusten terwijl diverse trekhaakfabrikanten 85kg toegestane kogeldruk weergeven. Welk aangegeven gewicht is leidend in deze? Wat Volkswagen zegt of wat de fabrikant van de trekhaak aangeeft? Ik ben zelf geneigd de opgave van de trekhaakfabrikant aan te nemen als leidend gewicht. De trekhaak zal namelijk alleen gebruikt worden voor een fietsendrager, máár er moeten wel 2 elektrische fietsen op kunnen ( ca. 28-30kg per fiets ) dus een kogeldruk van 85kg komt wel mooi uit maar 50kg zullen ze niet mee uit de voeten kunnen gezien het gewicht van de drager ook mee telt.

Het plaatsen van de trekhaak zal het probleem ook niet zijn maar hoe zit het met een 7-polige kabelboom (dus alleen verlichtingfuncties) in deze 6R? Kan je deze zelf aanleggen naar de achterlichten met pasklare contra stekkers (zoals bijv. VW Bora / Audi A3 8L / Polo 9n)? Of moet deze kabelboom helemaal naar voren worden gebracht en in de computer worden aangemeld door de dealer?

Heeft iemand foto's van een BlueMotion met verticaal afneembare trekhaak (bijv. Westfalia of Thule)? Is deze zo goed als onzichtbaar wanneer deze is gedemonteerd? Een trekhaak is nou niet bepaald een mode-accessoire dus als die niet in gebruik is moet het zo goed als onzichtbaar zijn.
 
naar mijn bescheiden mening is de kogeldruk die VW aangeeft leidend in deze, omdat dit oa te maken heeft met vering, belasting enz van de auto himself. De aansluiting kan niet zomaar even afgetakt worden omdat je te maken hebt met de zg busstructuur van het electrische circuit van de Polo, zelf had ik ook een blue Motion en een officiële trekhaak laten monteren.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Ik heb wel een BlueMotion maar geen 1.2 TDI en ik heb geen afneembare trekhaak. Maar de dealer heeft bij mij een sticker geplakt met daarop de aanduiding dat de kogeldruk maximaal 75 kg. mag zijn. Hoe de bedrading loopt? Geen idee. Ik denk dat je schoonouders zich geen zorgen hoeven te maken over de kogeldruk, een fietsendrager ik tenslotte iets heel anders dan een aanhanger: als je met een aanhanger zeker (zonder stabilisator) over de maximum kogeldruk gaat en de aanhanger gaat iets slingeren, duwt de aanhanger de auto alle kanten op.
 
de kogeldruk oefent eenzelfde verticale kracht op de auto uit, of dit nu een aanhanger of een fietsendrager is. Dat is hierin ook geen vraag of discussie punt. Het gaat mij echt specifiek om de vragen die ik gesteld heb. ;)
 
Met teveel kogeldruk op de trekhaak kan je ander (minder prettig) rijgedrag krijgen, maakt helemaal niets uit of het nou een zware caravan of fietsendrager komt.

Je zou eens kunnen informeren bij de dealer of die 50kg kogeldruk klopt.

Overigens bij het ontbreken van een typeplaatje van de trekhaak mag er uitgegaan worden van max. 75kg kogeldruk.
 
Met teveel kogeldruk op de trekhaak kan je ander (minder prettig) rijgedrag krijgen, maakt helemaal niets uit of het nou een zware caravan of fietsendrager komt.

Je zou eens kunnen informeren bij de dealer of die 50kg kogeldruk klopt.

Overigens bij het ontbreken van een typeplaatje van de trekhaak mag er uitgegaan worden van max. 75kg kogeldruk.

Ja ik zal eens een willekeurige dealer benaderen en een trekhaak leverancier.

Degene die ik zelf zou monteren zou of een Thule of een Westfalia zijn ( beide afneembaar ) en die mogen volgens de specificaties 85kg kogeldruk dragen.
 
Ik heb hem bij de dealer gehaald, een vaste, deze heb ik liever zodat ze wel uitkijken met dicht achterop parkeren. Stickers van Bosal, kabelset van ECS, handleidingen met daarop 'speciaal ontwikkeld voor PON'. Wat op zich nog wel netjes is bij een BM is dat deze een zwarte inzet onderin de bumper heeft t.h.v. de zwarte trekhaak.

De trekhaak zelf zit er zo onder, achterlichten eruit, bumper eraf, bumperbalk verwijderen en hier komt de trekhaak voor in de plaats.

De voertuigspecifieke kabelset is een ander verhaal. Paar stekkers aansluiten op linkerachterscherm en daar de canbus module plaatsen. Dan door alle dorpels naar voren waar diverse draden bijgeprikt moeten worden in de zekeringkast, en een aantal in connector A en B vd wagenelectronica. Een tijdrovend klusje! De handleiding vd kabelboom is 19(!) pagina's en je moet ook nog uitvinden of het mistachterlicht via de lichtschakelaar of via canbus aangestuurd wordt...

Laatste stap is naar de dealer voor codering.
Ik had voor €304,- aan materiaal, dealer vraagt €635,- als zij het moeten doen.
 
Ik heb hem bij de dealer gehaald, een vaste, deze heb ik liever zodat ze wel uitkijken met dicht achterop parkeren. Stickers van Bosal, kabelset van ECS, handleidingen met daarop 'speciaal ontwikkeld voor PON'. Wat op zich nog wel netjes is bij een BM is dat deze een zwarte inzet onderin de bumper heeft t.h.v. de zwarte trekhaak.

De trekhaak zelf zit er zo onder, achterlichten eruit, bumper eraf, bumperbalk verwijderen en hier komt de trekhaak voor in de plaats.

De voertuigspecifieke kabelset is een ander verhaal. Paar stekkers aansluiten op linkerachterscherm en daar de canbus module plaatsen. Dan door alle dorpels naar voren waar diverse draden bijgeprikt moeten worden in de zekeringkast, en een aantal in connector A en B vd wagenelectronica. Een tijdrovend klusje! De handleiding vd kabelboom is 19(!) pagina's en je moet ook nog uitvinden of het mistachterlicht via de lichtschakelaar of via canbus aangestuurd wordt...

Laatste stap is naar de dealer voor codering.
Ik had voor €304,- aan materiaal, dealer vraagt €635,- als zij het moeten doen.

Lance, hier heb ik wat aan, dank je! Het monteren van de trekhaak zelf was ik al niet zo bang voor gezien mijn ervaring met o.a. een Audi A3 en 2x een VW Bora.

Echter de kabelboom was bij die type auto's nog eenvoudig tussen de kabelboom te klikken en klaar was je (tenzij je 13-polig wou dan moest je een schakelplus en constante plus aanleggen naar voren). Maar bij de 6R moet je dus, ook voor een 7-polige stekkerdoos, door de hele auto heen naar voren als ik het goed begrijp en is dit verstandiger aan de vakman over te laten.

Het mistachterlicht lijkt mij bij een 6R altijd via de lichtschakelaar te lopen? Gezien deze lichtschakelaars ook 1 op 1 in de VW Golf 4 / VW Bora passen?
 
In de handleiding staat optie A via achterlicht (lichtschakelaar) óf optie B via canbus. Je komt er pas achter als alles aangesloten is en de auto gecodeerd is. De kabelset is om te pluggen voor beide opties op de stekker van de canbusmodule in het achterscherm.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is bij de BM is codering nodig voor de volgende zaken, bij aangekoppelde aanhanger:
- ESP moet weten dat er een derde passieve as aanwezig is
- Volgens EG richtlijn dient het mistachterlicht op de auto uit te blijven en alleen op de aanhanger te branden.
- Het start/stop systeem schakelt de motor soms NIET uit ivm koeling motor (melding "Motorlauf Noetig" op display)
- Indien aanwezig wordt PDC uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhanger.


Het is dus ZEKER niet meer even de kableboom bijknellen bij de achterlichten zoals 15 jaar geleden! Aan de kabelboom moet je echt niet beginnen als je geen electrotechnische achtergrond hebt!!! Als je iets verkeerd aansluit en je blaast de voertuig-electronica op is het (financiële) leed niet te overzien...
 
Update: trekhaak is inmiddels gecodeerd, foto gemaakt tijdens eerste rit met aanhanger;

combi.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zoek namens mijn schoonouders wat meer info over het plaatsen van een verticaal afneembare trekhaak onder een Polo 6R 1.2 TDI BlueMotion van 2011. Volgens het boekje van de auto mag er maar een kogeldruk van 50kg op de kogel rusten terwijl diverse trekhaakfabrikanten 85kg toegestane kogeldruk weergeven. Welk aangegeven gewicht is leidend in deze? Wat Volkswagen zegt of wat de fabrikant van de trekhaak aangeeft? Ik ben zelf geneigd de opgave van de trekhaakfabrikant aan te nemen als leidend gewicht. De trekhaak zal namelijk alleen gebruikt worden voor een fietsendrager, máár er moeten wel 2 elektrische fietsen op kunnen ( ca. 28-30kg per fiets ) dus een kogeldruk van 85kg komt wel mooi uit maar 50kg zullen ze niet mee uit de voeten kunnen gezien het gewicht van de drager ook mee telt.

Het plaatsen van de trekhaak zal het probleem ook niet zijn maar hoe zit het met een 7-polige kabelboom (dus alleen verlichtingfuncties) in deze 6R? Kan je deze zelf aanleggen naar de achterlichten met pasklare contra stekkers (zoals bijv. VW Bora / Audi A3 8L / Polo 9n)? Of moet deze kabelboom helemaal naar voren worden gebracht en in de computer worden aangemeld door de dealer?

Heeft iemand foto's van een BlueMotion met verticaal afneembare trekhaak (bijv. Westfalia of Thule)? Is deze zo goed als onzichtbaar wanneer deze is gedemonteerd? Een trekhaak is nou niet bepaald een mode-accessoire dus als die niet in gebruik is moet het zo goed als onzichtbaar zijn.
Wel een oud topic, maar ik loop tegen het zelfde probleem aan. Ik heb ook fietsendrager voor 2 electrische fietsen. Op mijn vorige auto geen probleem. Maar nu dus wel. Kogeldruk van 50 KG die VW opgeeft moet je aanhouden en niet die van de trekhaak fabrikant. Dus nu sta ik voor een feit dat ik maar 1 fiets kan meenemen op de drager. Iets waar ik niet over heb nagedacht bij aankoop van de Polo.
 
Volkswagen  Polo AW 1.0 TSI Comfortline DSG  1.0TSi 95pk 
Een fiets weegt toch geen 50kg? Ik heb altijd 2 e bike op de polo wel zonder de batterij. Per fiets 21 kg.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Een fiets weegt toch geen 50kg? Ik heb altijd 2 e bike op de polo wel zonder de batterij. Per fiets 21 kg.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Sparta electrische fiets zonder accu 24,6 kg
Fietsdrager Thule Easyfold 17,6 kg. Dat wordt dan met 2 fietsen totaal 66,3 kg. Dat is 16,3 kg teveel.
 
Volkswagen  Polo AW 1.0 TSI Comfortline DSG  1.0TSi 95pk 
Ik zelf kom aan totaal 55 kg, maar ik wist echt niet dat de kogeldruk auto afhankelijk is. [emoji53][emoji849]

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Electrische fiets op je dak zetten? Ze leveren al een oprijgoot voor de fietsendrager op trekhaak omdat voor sommige mensen de fiets te zwaar is om te tillen. Mij zal het nooit lukken om de fiets op het dak te krijgen en ik zou ook nooit willen rijden met fietsen op dak.
Ben wel benieuwd wat de topic starter gedaan heeft voor zijn ouders. Niks zeggen en gewoon zijn ouders met 2 fietsen op de drager laten rijden omdat kogeldruk trekhaak aangaf 85 kg, terwijl VW aangeeft maximale kogeldruk 50 kg voor de Polo. De nieuwe Polo's zijn wel groter maar geen verandering in kogeldruk met vorige versies.
 
Volkswagen  Polo AW 1.0 TSI Comfortline DSG  1.0TSi 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!