Polo 1.4 16V, 2001 schommelt in toeren

Goedendag,

Ik ben sinds een maand of twee eigenaar van een polo uit 2001. Alles was wel tot het check engine lampje begon te branden, en de EPC begon aan te slaan wanneer de motor warm werd. Ik heb dit laten uitlezen en er kwam uit dat er een foutcode vanuit de inlaat kwam(?). Ergens deze week krijg ik alles binnen om hem zelf uit te lezen en zal de codes hier dan ook proberen te plaatsen.

Met het vorige probleem gebeurde tijdens het rijden eigenlijk niks merkbaar, de auto trok goed op en stotterde niet. Ook vanuit de garage vermoedde ze dat het geen probleem was om er mee door te rijden omdat ze niks vreemds zagen en de EPC om kleine dingen kan gaan branden.

Nu is het echter zo dat wanneer ik de auto start (als hij warm is) deze niet boven de 1700 toeren wilt komen bij het inhouden van het gaspedaal. Ik heb onder een link toegevoegd (als dat mag van de admin, ben nieuw, geen idee
#-o
) met daarin een beeld van wat de auto doet. Na een kwartier te wachten en nogmaals te starten was ook dit weg, iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Vriendelijke groet,
Tim

 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 
Hij loopt ook wel erg hoog stationair, normaal zou hij rond de 750 toeren stationair moeten lopen.
Heb je al eens gekeken of je luchtfilter niet verstopt zit, of je nergens valse lucht aangezogen hoort worden bij een van de slangen, of alle luchttoevoer-onderdelen nog goed op de plek zitten? Dat zijn dan de simpele dingen die in ieder geval al kunnen worden uitgesloten.

Het lijkt er namelijk op dat de motor moeite is aan het doen om hem te laten lopen, omdat hij anders afslaat. Als je zegt dat dit volgens de uitlezer aan de inlaat ligt, lijkt mij de logische conclusie dat het te maken heeft met de toevoer van lucht.

Tip: je EPC lampje icm je motormanagementlampje zou kunnen duiden op een defecte luchtmassameter, het ligt in één lijn met de symptomen.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Goedenavond heren,

Ik heb ondertussen de auto uitgelezen, de codes die hier uit kwamen waren de volgende :
P0106, P0170 en P0172.

Na deze te verwijderen, testrondje te hebben gemaakt en nogmaals uit te lezen kwam code P0106 terug (MAP-Sensor?).

Ik ga nu op zoek naar eventuele lekken!
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 
Ik denk dat de E10 brandstof jouw probleem heeft veroorzaakt. Sinds 1 oktober heb je E10 getankt en het duurt even, maar na enkele weken ga je merken dat je auto er niet tegen kan. E5 kan je vergelijken met Superplus 98, V-Power van Shell,etc. tegenwoordig staat E5 of E10 op elke pomp. Niet bij alle pompen kan je E5 tanken. Ik zou direct E5 bij tanken en blijven tanken, maar betwijfel of je probleem zich "vanzelf" oplost of e.e.a. intern schoongemaakt moet worden.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Ik vermoed dat je 3 codes met elkaar te maken hebben, en dat de 'hoofdoorzaak' de P0106 is.
Vervang deze eens (zo duur zijn ze niet), wis de codes en kijk wat ie doet ;)

Wat Robin zei zou je ook nog kunnen proberen.
Lijkt me sterk dat E10 brandstof hiermee te maken heeft, maargoed, dat blijft gissen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik vermoed dat je 3 codes met elkaar te maken hebben, en dat de 'hoofdoorzaak' de P0106 is.
Vervang deze eens (zo duur zijn ze niet), wis de codes en kijk wat ie doet ;)

Wat Robin zei zou je ook nog kunnen proberen.
Lijkt me sterk dat E10 brandstof hiermee te maken heeft, maargoed, dat blijft gissen.

Lijkt mij sterk dat als de Polo en Lupo met 1.4 motoren niet geschikt zijn voor E10, jouw oudere Polo met 1.4 motor wel geschikt is.
Schermafbeelding 2019-11-21 om 12.00.29.png
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Laten we vooropstellen dat ik geen fan ben van E10 brandstof en het zelf ook niet tank.
Echter is de afkadering van de motorblokken die geen E10 aankunnen redelijk goed afgekaderd op de website e10check.nl. Er zijn tientallen blokcodes (BJX Polo 9n3 GTI, BBY Polo 9n, ga zo maar door) die in één type auto kunnen liggen, waarvan de constructie (nét iets) anders is. Dat kan het verschil maken tussen wel of niet kunnen hebben van E10.

Dat een Polo uit 2005 met een 1.4FSI-blok geen E10 kan hebben, houdt niet automatisch in dat een polo uit 2004 met een 1.4 16v blok ook geen E10 kan hebben. :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
@Giltix Ben ik helemaal met je eens, maar helaas zijn er eigenaren van oudere auto's die niet op de hoogte zijn wat E10 brandstof met je auto kan doen en daardoor onnodig op kosten worden gejaagd. Als je auto dat dan nog waard is.

De E10 checklijst begint met auto's vanaf 2000, (ze moeten ergens starten), maar juist oudere auto's hebben meer onderdelen van rubber en aluminium die aangetast worden door E10.

 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Giltix
Goedenavond,

Nogmaals dank voor alle reacties!! Toch fijn op zo'n eerste post..

Oké, uit ongeduld (in afwachting van een nieuwe MAP-sensor) degene die er nu op zit er vanaf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Het schommelen in toeren en onrustig heden zijn vrijwel gestopt. Hij blijft echter rond 1000 stationair lopen, en de check engine + EPC gaan aan wanneer de auto op temperatuur raakt.

Mijn vraag is nu, kan het zijn dat een vorige eigenaar een MAP-sensor heeft geïnstalleerd die eigenlijk niet voor deze auto geschikt is? Bij het verwijderen namelijk veel moeite moeten doen door twee doorgesleten boutjes.
Morgen ga ik hem ook verder aftanken met E5, kijken of dat het probleem verder helpt. ☺️
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 
Je zou kunnen vergelijken met de MAP die je bestelt hebt, dan weet je snel genoeg of ze afwijken ;)
Zijn sinds het schoonmaken nog foutcodes terug gekomen? Wel fijn dat het onregelmatig lopen gestopt is, dat is in ieder geval al één voordeel.

Probeer overigens Robin's tip eens: kijk of, bij de inlaatdelen, er gereageerd wordt door de motor als je met remmenreiniger spuit. Dan zou je een lek kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Precies, stapje voor stapje dichter bij de oplossing haha. De enige foutcode die terug blijft komen is de 0106, en die verschijnt alleen wanneer de auto op temperatuur is..

Ik heb het hele systeem gecheckt op lekken, in eerste instantie niks tegen gekomen maar kan natuurlijk geen kwaad om het nog een keer te checken!!

Verder kwam ik tijdens het ontleden van mijn auto een plek tegen waar olie lekte.. Aan de achterkant van het blok net onder waar de retourslang (heet waarschijnlijk niet zo, maar de slang van het blok terug naar het luchtfilter) bevestigd zit. Eventuele oplossingen naast het hele blok uit de auto te halen?

De nieuwe sensor komt dinsdag als het goed is binnen, die knal ik er gelijk in om te kijken of dit dé oplossing is. :grin:
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 
Goedendag,

later dan gepland maar het was nogal druk.. ondertussen de sensor er in zitten maar tot grote ergernis de volgende code opgeroepen; P0170
De problemen zijn door de nieuwe sensor groter geworden, moet ik een bepaalde handeling uitvoeren na de nieuwe sensor er in gezet te hebben?..

Groeten,
Tim
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.4 16V 
Auto lekt olie aan de achterkant van het blok?
Zeer waarschijnlijk:
- zit daar ook een vacuumlekkage
- is je gasklep/luchtinlaat vervuild
- trekt je motor olie uit je carter

Probeer eens met lopende motor je olie dop eraf te draaien, veranderd de motor dan in toeren? zo ja: je carterontluchting zit na de gasklep en moet meegenomen worden in het zoeken naar een vacuumlek.

verwijder je luchtfilter eens? is je gasklep mooi schoon? of helemaal zwart en vies? maak deze eens schoon, leer m opnieuw in, is het nu beter?

Verder zou je nog kunnen proberen om je injectoren even de demonteren en schoon te maken. daarnaast een reiniging in je tank gooien.

ohja, ik heb dit topic verder niet echt doorgelezen (andere oplossingen) maar check dit eerst maar eens!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!