Polo 1.2 2002 Vagcom codes; 16585 en 16687

Hopelijk is dit wel het goede subforum..
Beste vrienden,
Ik en mijn vriendin zitten met een probleem. We hebben onlangs een mooi polo'tje gekocht met zo'n 116d km op de teller. Alles was mooi en het was ook nog een luxe uitvoering, wij waren helemaal blij.

Maar toen ging het "check engine" lampje branden. Laten uitlezen; vagcom codes 165858 en 16687 komen naar boven, de monteur in die garage zegt ons dat (omdat de auto even stil had gestaan) het waarschijnlijk verholpen is als de bougies vervangen worden en er een motorschoonmaakspul in de tank gegooid wordt. Nou dat hielp dus niets.
Omdat wij beide niet goed meer wisten hebben we via de papieren die bij de auto zaten kunnen achterhalen wie de vorige eigenaar was (voordat de auto bij de handelaar kwam). Deze vertelde ons telefonisch dat er zeker iets met de auto is omdat deze is doorgemeten. Hij had het over een rubber die moet pompen onder de meest rechtse bougie/cilinder. Deze zou vervangen moeten worden wat ongeveer 1500,- zou kosten. Onze vraag is dus het volgende: Heeft iemand enig idee of de omschrijving kan samenhangen met de vagcom codes? Welk rubber (pakking neem ik aan) bedoelt wordt? En of de schatting qua kosten klopt.

Ik begrijp dat het wel heel moeilijk is om uit zo'n verhaal een conclusie te trekken, maar er moeten toch mensen zijn die het (deels) herkennen?

De handelaar geeft natuurlijk niet thuis, maar dat is een ander verhaal. Ik wil nu gewoon weten wat het is.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 
Kijk hier even hier kan je alle fout codes vinden.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Fout code 16687
homelijst met foutcodes
vag-com_printer.gif

foutcode: 16687 P0303
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic úOBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Cilinder 3 heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
en Cylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Moeilijker te starten dan anders
  • De motor stottert, aarzelt, slaat over
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Eerste verdachten:
    • bougies / verstuivers defect
    • bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
    • defecte bobine (huis)
    • lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
  • Tweede verdachten:
    • onvoldoende compressie
    • niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
      • timing nokkenas?
      • kettingspanner?
    • koolafzetting op de kleppen
    • verbrande klep
    • haperende klepstoter
  • Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
  • Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
  • Katalysator niet in orde
  • EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
  • Nokkenaspositiesensor (G40) defect
  • Sensor Wagensnelheid (G28) los / defect
  • Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
  • ECU slechte contacten
Mogelijke oplossingen:
  • Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
  • Ga eerst op zoek naar:
    • check bobine(s)
    • kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
    • vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
    • vervang kabelboom in cylinderkop
    • check lucht inlaat systeem
    • check brandstof voorziening
  • Check compressie
  • Check kleppen en klepstoters
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
  • Check katalysator
  • Vervang brandstofinjectoren
  • Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
  • Check EGR klep (N18)
  • Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
  • Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
  • Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken
Extra info:
  • Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie
  • De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
  • Bij de nieuwere 6 cilinders (2.7 3.0 TDI, 2.8 benzine) bestaat de mogelijkheid dat één van de twee Ignition Control Modules defect is. Er is een Module voor Bank 1 en een Module voor bank 2. Bij de 2.7T zitten die op de aircleanerbox. Verwissel de aansluitingen van die twee, als de misfires zich verplaatst van 1-2-3 naar 4-5-6 (of andersom), dan heb je de schuldige gevonden
  • Bij een pompverstuiver kan deze foutcode duiden op slechte verbindingen in de kabelboom in de kop. Doormeten en repareren heeft geen zin, alleen een nieuwe kabelboom helpt dan
  • Lees dit: info over de lambda-sensor (G39)
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • Nokkenaspositiesensor (G40)
  • Katalysator
  • Sensor Wagensnelheid
  • Tankontluchtingssysteem (EVAP)
Fout code 165858 kan ik niet vinden wel fout code 16585?

homelijst met foutcodes
vag-com_printer.gif

foutcode: 16585 P0201 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 01249)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Brandstofinspuitventiel Cilinder 1 (N30) storing in het circuit
du Einspritzventil Zylinder 1 (N30) elektrischer Fehler im Stromkreis
en Injector Cylinder 1 (N30) Circuit Malfunction
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Verminderd vermogen
  • Moeilijk(er) te starten
  • Motor aarzelt
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de injector maken geen contact of maken sluiting naar plus of massa
  • Geen voedingsspanning op de injector
  • Injector defect
  • ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check / vervang injector
  • Check / vervang ECU
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een fout op de injector van de eerste cilinder en een missfire storing op cilinder 3. Das niet 1-2-3 te rijmen.

Ik zou zelf de freeze-frame-data opslaan en dan alles wissen en weer proefrijden. Welke fout terugkomt, daar mee verder gaan.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Kijk hier even hier kan je alle fout codes vinden.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
...
Dit had ik inderdaad zelf ook al gevonden.
Je hebt een fout op de injector van de eerste cilinder en een missfire storing op cilinder 3. Das niet 1-2-3 te rijmen.
Ik zou zelf de freeze-frame-data opslaan en dan alles wissen en weer proefrijden. Welke fout terugkomt, daar mee verder gaan.
Goed idee, ga ik morgen doen.
Bobine kapot? Ik heb alle bobines zeker 'één keer mogen vervangen bij mijn 9N 1.2 (64pk). Lijkt te matchen met de eerste foutcode. Nieuwe bobine kost zo'n € 45
Is zeker te proberen voor dat geld.

Thanks allen, ik hoopte meer informatie in te winnen over het verhaal wat ik te horen heb gekregen van de vorige eigenaar. Dus als iemand daar nog iets vanaf weet?

Nogmaals bedankt.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 
Je moet eerst zeker weten dat de bobine stuk is. Dus bobine cilinder 3 wisselen met een andere willekeurige cilinder. Vervolgens storing wissen en rijden totdat de storig terugkomt. Heb je de storing nu op een andere cilinder dan weet je 100% zeker dat de bobine defect is.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!