Polo 1.2 2002 probleem met bak?koppeling?

12v

Nieuw lid
Beste forumleden, ik heb sinds kort een polo 1.2 12v aangeschaft (mn 2e 9n). Auto heeft 86xxx gelopen en is sinds de 1e km dealer onderhouden. Ik heb de auto nu 3 weken en merk een aantal (beginnende) problemen op denk ik.

Ik wil deze probleempjes aanpakken voordat het erger wordt. Ik heb veel gegoogled maar ik kom niet precies mijn probleem tegen. Maargoed, ik probeer het kort te houden! Komtie:

Als ik de van de 1 in zn 2 schakel hoor ik een kort 'geknars'. Dit gebeurt alleen met koude motor! Ik ben iemand die heel zacht en soepel schakelt, ik heb t gevoel dat wanneer ik snel schakel dit niet gebeurt. Met warme motor heb ik hier geen last van. De andere versnellingen doen dit niet. Krijg de auto heel soms ook minder soepel in de 1, als ik de koppeling beetje los laat dan pakt die m gewoon.

Aanvulling: Wat heel soms gebeurt: als ik met koude motor normaal 50 rij en ik laat mijn voet op de koppeling rusten dan zakt de koppeling ongv 8cm ( alsof die m zuigt, ik zet totaal geen kracht!) en blijft die hangen op de helf, na een aantal seconden schiet die weer terug, of ik moet m zelf terug doen. . Ook vind ik de koppeling zeer vroeg pakken( in vergelijking met mijn andere 9n)

Ook heb ik in verglijking met mn andere 9n een kleine speling in de pook. Hij beweegt 1,5 cm ongeveer van links naar rechts. Dit kan in elke versnelling.

Ik weet dus niet wat er aan de hand is. ik wil graag weten hoe ik dingen kan uitsluiten/testen. Ben namelijk bang dat de bak het binnenkort gaat begeven

Ik wil niet direct naar de dealer omdat ik dan zeker begin met het vervangen van de accu tot aan mijn uitlaat om dit op te lossen. (Ervaring andere polo, 500 euro betaald, probleem niet direct opgelost, maargoed)

Hoor graag de reacties !

Als de koppeling niet goed vrij komt (door bijvoorbeeld een kapotte koppelingscilinder*) kan het ook gewoon het geluid zijn van je tandwielen die (met "geweld") in elkaar geschoven worden, maar mijn vermoeden gaat ook uit naar je synchromesh ringen gezien je het alleen bij/tussen de 1e/2e versnelling is.

* Als je koppeling nu al op is was de vorige eigenaar een pedaal-ridder of kon niet rijden, gezien jouw verhaal over dat je pedaal soms blijft hangen kan dit ook de oorzaak daarvan zijn (koppelingscilinder zou dan ook stuk kunnen zijn)

Wat betreft de speling in je pook, die komt vaak voort van het vasthouden van de pook tijdens het rijden (vorige eigenaar waarschijnlijk).

Hmm ja had iets te snel gelezen! Had enkel gelezen van kraken. :oops:

Kan ook altijd eens goed zijn om de kabel van de kopeling eens te laten nakijken/aanspannen. Zus had ook een 'te zachte koppelingspedaal' en heb toen ook de kabel wat bijgesteld en was weer in orde.
Dacht wel dat de polo nog met een kabel was ook.
Maar best is ook je voet niet te laten rusten op je koppelingspedaal ook natuurlijk, dan sleept die altijd iets door en verslijt je koppeling. In Belgie wordt daar ook zeer hard op gelet bij het rijexamen.

Als de koppelingscilinder op 86 xxx km al kapot is moet de vorige eigenaar wel een 'boyracer' geweest zijn,

Oke! Is het een dure grap dan? Kan zo n ring vervangen worden? Is er ook een manier om de kopp pedaal in te stellen, dat ik m bijvoorbeeld dieper kan in trappen etc.?

bedankt voor de reacties!

edit: we posten tegelijk. Hoe stel ik het pedaal in?

Oke! Is het een dure grap dan? Kan zo n ring vervangen worden? Is er ook een manier om de kopp pedaal in te stellen, dat ik m bijvoorbeeld dieper kan in trappen etc.?

bedankt voor de reacties!

edit: we posten tegelijk. Hoe stel ik het pedaal in?

Exacte prijs ken ik niet maar om die ring te vervangen moet wel de versnellingsbak eronderuit en open gedaan worden dus zal wel wat aantal uurtjes inzitten aan uren.

Best laten doen door de dealer/monteur, hoe het op een 'moderne' auto moet kan ik niet meteen zeggen, op die dat ik moest doen was eentje van in 1981.

Als het de cillinder is, die is in 2 delen. Hulp & hoofd cillinder, kosten beide normaal rond de 100,- (zonder montage natuurlijk). Maar zou er toch best eens mee naar een dealer/monteur gaan, vanachter het pc scherm is het natuurlijk maar giswerk wat het probleem is, maar nu weet je toch al in welke richting je het moet gaan zoeken natuurlijk.

Oke, ik heb het eens goed getest, ik heb iets aparts opgemerkt, ik weet niet of dit toeval is. Als ik van 1 naar 2 schakel en richting links onder, dus ik hou de pook links, dan knarst die. Als ik de pook tijdens schakelen in het midden van de 2e vesnelling of beetje naar rechts (richting de 3) hou, dan knarst die niet. Ligt het misschien aan de speling? hebben jullie hier een verklaring op? Ik heb het even geschetst, hoop dat duidelijk is.

Naamloos.jpg

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!