Pneumatische/elektrische tools

Ik vroeg me eigenlijk af of mensen hier, die niet in een garage werken, elektrische of pneumatische tools gebruiken om aan hun Polo te sleutelen? Ik zou namelijk misschien eens zoiets willen aanschaffen dat niet al te duur is maar toch goed zijn werk doet, maar heb hier totaal geen verstand van.

Laatst wou ik proberen de achterste regelpotjes onder mijn schroefkit vandaan te halen, ik weet perfect hoe het moet, maar ik kreeg gewoon de bout niet losgedraaid met een steeksleutel, die in de garage met een automatisch apparaat is aangedraaid. Het is nu niet dat ik geen kracht in mijn armen heb gezien ik wel regelmatig wat fitness doe, maar het is soms ook iets moeilijker werken zonder brug, al liggend onder je auto kan je niet echt je volle kracht zetten.

Nu waar het gewoon op neerkomt: Ik zoek dus een degelijk (niet-professioneel) apparaat, dat mij bijvoorbeeld bij deze klus zou kunnen assisteren.. Dus eentje die redelijk wat schroeven en bouten kan losdraaien, onder andere de 6 hoekige bout, die je met steeksleutel normaal moet verdraaien. Als er een kop voor kan gekocht worden die wielbouten kan aan en afdraaien zou ook handig zijn, maar niet noodzakelijk.

Mijn vader doet zelf amper iets van dat soort klussen, hij heeft dan ook 2 linkerhanden Stick Out Tongue maar ik heb dus thuis amper gereedschap en ben nu beetje bij beetje zelf vanalles aan het aankopen zodat ik meer dingen zelf kan doen en daaruit kan leren als hobby(ik doe momenteel een ingenieurstudie aan de universiteit maar dit is bitter weinig praktijk en heeft ook weinig met auto's te maken Stick Out Tongue

Dus.. Iemand ervaring met zo een type apparaat en mij iets kan aanbevelen?

Bedankt!
 
Een ratelsleutel helpt al wat meer Yannick Big Grin Heb toen ik mijn regelpotjes heb eraf gehaald ook effe zitten vloeken maar het is er al bij al toch wel makkelijk afgegaan.

http://www.hobbycenterdhaese.be/cubecart/images/uploads/Ratelsleutel_4-85-577.jpg
Zoiets dus

Pneumatisch materiaal is niet echt zo handig als ge het weinig gebruikt, zo'n ratelsleutel set geraakt ge al ver mee. Desnoods een momentsleutel voor uw velgen oid en meer moet je niet meteen hebben ;)
 
Een ratelsleutel helpt al wat meer Yannick Big Grin Heb toen ik mijn regelpotjes heb eraf gehaald ook effe zitten vloeken maar het is er al bij al toch wel makkelijk afgegaan.

http://www.hobbycenterdhaese.be/cubecart/images/uploads/Ratelsleutel_4-85-577.jpg
Zoiets dus

Pneumatisch materiaal is niet echt zo handig als ge het weinig gebruikt, zo'n ratelsleutel set geraakt ge al ver mee. Desnoods een momentsleutel voor uw velgen oid en meer moet je niet meteen hebben ;)

Ja voor velgen boeide het niet echt, heb zo een uitschuifbare sleutel daarvoor dus kan veel kracht zetten en dat gaat altijd vlot, was gewoon als extraatje Stick Out Tongue

En zo ne ratelsleutel gaat volgens u werken? want ik zet echt wel veel kracht op die steeksleutel en da geeft geen krimp Stick Out Tongue
 
@Lennert: Met die actie heb ik al een aantal keer bijna mijn gewrichten om zeep geholpen omdat het steeds zijwaards "knikte" terwijl ik vol kracht zette, zou het toch niet snel nog een keer zo doen
 
Ik heb dus nog ergens zo een koffersetje gevonden met een ratelsleutel in en wat doppen, toeval wil nu dat de koppen die erbij zitten gaan van 5-15 en dan 17,19 en 21. Rara, ik heb 16 nodig Stick Out Tongue heb het met een 17 geprobeerd, ik kon goed veel kracht zetten maar de moer verroerde zich natuurlijk niet. Het enige resultaat dat ik heb is dat de 17 kop nu half kapot is Stick Out Tongue de plaatsen waar de hoeken van de moer op aangrijpen zijn nu diepe groeven in het staal, dus ik heb nu bijna een 12hoek ipv 6hoek kop haha Big Grin Dus aan de kracht zal het niet gelegen hebben lijkt me zo.. Misschien toch eens wat smeerolie erop spuiten dan..
 
@polodave:
ik wist dat die opmerking ging komen, maar ik heb al wat bouten en moeren zo los gekregen, en ook wel eens de knik gehad maar ik heb daar gek genoeg geen last van gehad.
Bij mij op het werk begint het pas bij m12(landbouw mechanisatie) dus het ware ook geen kleine jongens.

@webcrtor:
dat klinkt niet best, die bouten en spul is meestal gemaakt van pby(pis bakken yzer).
verkeerde sleutel, of een sleutel die ingesleten is(teveel gebruikt) en je krijgt inderdaad van die afgeronde kanten.
wat belangrijk is dat je nu een 6kant dop gebruikt ipv een 12kant(de zeskant pakt hem op alle 6 de vlakken, de 12 meer in de hoeken)
je woont iets te verweg, anders kon je mijn dop 16 wel lenen!
 
Werk zelf op een olieraffinaderij en daar begint t ook pas bij die maat (M14+). Zeker vanuit het punt dat je vanuit rare hoeken sleuteld geen persoonlijke favoriet omdat je toch vaker (ookal is het minimaal) schuin kracht zet waardoor hij makkelijk knikt..

Ach ieder zijn stijl, ik ga voor de hamer/slagsleutel techniek als ik iets niet los krijg ;)
 
nee rare hoeken probeer ik ook nie, want dat gaat niet.
ja ik heb geleerd op mijn opleiding dat je met je handen het meeste gevoel hebt, daardoor zal ik eerder sleutels pakken dan een slagsleutel.
en vaak ook sleutelen onderweg ergens in de berm zown compressor, moet je toch wat he?
 
Tips van mijn kant ;)

Slagmoersleutel:

Deze gebruik je voor alle soorten bouten en moeren die te vast zitten om met de hand/ratel los te draaien


Ratelset:
Een ratelset gebruik je heel veel voor bouten en moeren, je draait namelijk altijd alles met de hand los en vast, En trekt het dan na met een momentsleutel ;)



Momentsleutel:
Om alles op het juiste aanhaalmoment vast te zetten (heel belangrijk met wielbouten)


En natuurlijk een kist vol met steekringsleutels -tangen en schroevendraaiers ;)
 
Ja ik denk dat ik misschien toch een slagmoersleutel ga halen.. ik vraag me enkel af, wat heb ik nou echt nodig qua Nm voor gebruik als hobbyist.. Ik heb gelezen dat voor wielbouten 125 Nm genoeg is, eentje van 100 Nm is wat aan de krappe kant, maar hoe zit het met andere moeren en bouten? Op hoeveel Nm worden die meestal vastgezet? Misschien dat jij hier het beste op kan antwoorden Bas?
 
Wielmoeren zet ik altijd vast op 120 NM ;)

En als je zelf van plan bent om veel onder de auto te sleutelen. Doe dit dan veilig! Gebruik een goede krik en plaats de auto daarna netjes op assteuntjes! Dan kun je ook veilig werken.
 
Een goede krik en steuntjes heb ik reeds in mijn bezit dus daar ben ik al op voorzien ;) En echt veel sleutelen doe ik (nog) niet, enkel wat prutsen aan mijn schroefkit eigenlijk. Ben wat op zoek gegaan naar een slagmoersleutel, heb al wat forums gelezen die vooral afraden weg te blijven van powerplus producten, makita is een hele goede maar wel heel duur dus dat zal em niet worden.. Heb nu op de site van een shop niet al te ver van bij mij een "boschmann" slagmoersleutel gevonden op 24V die 320Nm levert, ruim voldoende dus, en dit voor 110 euro... te mooi om waar te zijn zeker?(maw die houdt het nog geen jaar uit?) Hoewel er staat 2j (fabrieks)garantie
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!