Opties bij nieuwe Polo?

Winterpakket is heerlijk. Stoelverwarming is echt lekker (ook zonder leer). Licht en zicht is handig en kost bijna niets, ik heb er geen spijt van. Extra getinte ramen heb ik sowieso er op omdat t een highline is, anders had ik het los er bij genomen.
 
@Hilten dank je voor je advies. Voorpret is het zeker!

@Gewoonjan: Bij mij staat de auto thuis op een afgesloten parkeerplaats... echter heb ik voor wat betreft bestemming het niet altijd voor het zeggen. En ook wil ik me liever niet continu zorgen hoeven maken over de uitgezochte parkeerplek, maar gewoon kunnen doen wat ik wil doen zonder zorgen te hoeven maken of mijn navigatie er straks nog wel is.

Nu ben ik onverschillig genoeg om te denken "ach, het is maar een gebruiksvoorwerp", maar ik zou er niet blij mee zijn elke zoveel tijd bij de dealer te moeten staan (waarbij de leasemaatschappij op een gegeven moment ook zegt: nu is het afgelopen) om zo'n unit te moeten vervangen.

Maar goed, over de RNS310 dan nog verder: Je zegt dat je de kaarten op een sd-kaartje hebt staan. Als ik op internet zoek naar nieuwe kaarten (voor weinûg) lees ik dat gaat om een Blaupunkt FX systeem (met kaarten op CD). Kun je dan via een bepaalde menu-optie die kaarten dan kopieren van cd naar sd-kaart ofzo?

@RodeBM: Je krijgt zeker veel voor het geld, absoluut. Klopt het dat je met dit pakket ook niet zo'n extra bluetooth adapter meer nodig hebt, en dat je direct je telefoon kan bedienen van uit de RNS310? Hoe zit het eigenlijk met compatibliteit met toestellen? Ik heb een iPhone4, gaat dat een beetje werken? Iemand toevallig een linkje naar de handleiding van die RNS310, kan ik eens lezen wat dat ding allemaal kan.

@Menaz: Ik ben ook geen fan van lederen bekleding... te heet in de zomer, te koud in de winter. En alleen tegen het laatste kun je iets doen, want stoelen met airco zul je misschien hebben in een s-klasse, maar niet in een Polo Stick Out Tongue

Ik vind de donkergetinte ramen wel fraai moet ik zeggen. Zeker met een licht gekleurde auto (wil de reflex zilver nemen) vind ik het best fraai staan. Geeft ook even iets meer privacy voor mensen/spullen op de achterbank en betere (UV-)licht wering.

@yvonne1980: Gaat inderdaad om een BM. En inderdaad, ik vind de lichtopbrengst erg tegenvallen. Maar het betreft wel een lease auto. Heb zelf weinig zin om er veel geld tegenaan te gooien, het is immers niet mijn auto. En als ik de berichten hier zo lees doet de dealer het niet, of vraagt er een smak geld voor. Ook begreep ik dat je bij de laatste series BM je de canbus error er niet meer uit kan krijgen geloof ik. Tsja, dan moet ik bij elke beurt gaan uitleggen wat ik met die lampen heb gedaan, iets waar de leasemaatschappij waarschijnlijk ook niet echt blij van wordt als ze daar achter komen.

Dus ik denk niet dat ik iets ga veranderen aan die situatie, wel een goede reden om de koplampsproeiers erbij te nemen :) Want uit mijn ervaring helpt het schoonmaken van de koplampunits wel degelijk... En misschien een setje Osram Nightbrakers erin ofzo... (En natuurlijk grootlicht als het echt donker wordt).

@Sonic1984: Ja, het klinkt wel erg verleidelijk. Misschien moest ik het er maar gewoon op bijbestellen. Klopt het dat met het winterpakket je ook een waarschuwingslampje krijgt op het dashboard als je ruitensproeiervloeistof bijna op is?
 
ik merk alleen wel dat je nog heel lang door kunt sproeien als je waarschuwingslampje oplicht.
ik denk dat die al begint te branden ofzo als je nog 1 Liter erin hebt...had in ieder geval nog een week lang mee verder gereden (bijna elke dag toch even gesproeid). het is eigenlijk toch best irritant dat er zo'n lampje brand...had toch liever dat die wat later brandde...
 
Maar goed, over de RNS310 dan nog verder: Je zegt dat je de kaarten op een sd-kaartje hebt staan. Als ik op internet zoek naar nieuwe kaarten (voor weinûg) lees ik dat gaat om een Blaupunkt FX systeem (met kaarten op CD). Kun je dan via een bepaalde menu-optie die kaarten dan kopieren van cd naar sd-kaart ofzo?

Die kopieer je inderdaad naar je SD kaart via de RNS310.
Of je laat de CD er in zitten, maar dan kan je dus geen audio CD gebruiken.
Koop dus ergens een 16GB SD kaart, genoeg voor veel muziek en wat navigatie bestanden ;)
 
@KYC: Anderzijds ben je er nooit te laat mee. Dat lijkt me wel erg prettig, want je zult altijd zien dat hij leeg is wanneer je het het hardst nodig hebt (in de winter op pekelwegen). En dan zonder zijn is meestal een kostbare zaak (benzinepomp) (als ze niet uitverkocht zijn).

Ik denk dat ik toch maar afzie van het executive plus pakket. Geïntegreerde navigatie ziet er natuurlijk dik uit, maar ik kijk vooral naar de praktische kant. Wat ik zie is een systeem wat je via de legale weg niet goedkoop kunt uitbreiden met extra kaarten en waarbij het via de illegale weg ook niet makkelijk is (kieskeurige brandsoftware). En ligt het aan mij, of zijn er slechts een beperkte hoeveelheid kaarten beschikbaar voor dit systeem?

Dan ontkom ik toch niet aan gebruik van Tomtom, beetje knullig, tomtom zuignap aan je voorruit terwijl je een geïntegreerde navigatie hebt Stick Out Tongue
 
Hieronder nog wat meer gedachtespinsels na aanleiding van dit topic. Ter vermaeck voor ieder die is geïnteresseerd. Ik sta altijd open voor commentaar natuurlijk.

RNS310

Als eerst heb ik me nog eens verdiept in de RNS310, maar ik zie er helemaal vanaf.

Ik lees her en der (de experts) dat het Blaupunkt systeem (RNS310) eigenlijk toch niet zo goed is/was, en dat VW helemaal geen zaken meer wil doen met Blaupunkt voor toekomstige systemen.

Ik heb ondertussen eens geprobeerd of ik de maps kon branden, dat ging goed, echter lees ik ook dat je niet alle kaarten er allemaal tegelijk op kunt zetten (op hetzelfde SD-kaartje). Zo zou een route van hier naar Italië stoppen bij de landsgrens van Italië en zouden de kaarten van Oost-Europa niet goed samenwerken met andere kaarten (of een combinatie van die twee).

Voor mij teveel gedoe om bij te houden wat dan wel of niet werkt. Op zich een klein ongemak als de SD-kaart vanaf de PC volgeladen kon worden met kaarten, maar dat kan helaas niet. Alles moet via de CD overgekopieerd worden in de RNS310 op de SD-kaart (hetgeen uren duurt).

Alternatieve navigatie

Ik heb de volgende 'oplossing' bedacht:

Ik heb een iPhone met T-mobile. Daarop kun je gratis Navigon downloaden (vanwege T-Mobile) en is in principe een volwaardig volwassen turn-by-turn navigatieproduct. Maakt wel gebruik van UMTS (3G), dus om de kosten binnen de perken te houden in principe alleen geschikt voor in Nederland. En dat is prima voor mijn toepassing. Ik ga 95% van de tijd altijd naar dezelfde plekken en heb derhalve geen navigatie nodig. De ene andere keer dat ik dat niet doe kan navigatie handig zijn (niet altijd noodzakelijk) en dan is dit een prima oplossing.

Ga ik op vakantie of een paar dagen richting buitenland dan heeft mijn vriendin een mooie TomTom met heel Europa aan kaartmateriaal erin. Voor de enkele keer een prima alternatief, ondanks de zuignap op de voorruit.

Carkit

Carkits zijn er natuurlijk in vele soorten en maten. Af-fabriek is natuurlijk over het algemeenst het mooiste (qua integratie) maar ook het duurste. En na wat onderzoek blijkt het Executive Plus pakket toch niet alles in één keer te kunnen bieden. Wat er moet nog een soort adapter bijgekocht worden om het hele zaakje werkend te krijgen via bluetooth. En omdat ik toch al de keuze heb laten varen voor de RNS310 was een totaalpakket toch al niet meer van toepassing. En dan praat je dus over de optie Telefoonvoorbereiding (a 425 euro) plus nog zo'n Bluetooth adapter die erbij moet (van ca. 200). Ja, een carkit is leuk, maar 600+ uitgeven voor een carkit is me iets te gortig.

Dus kom je al snel op de aftermarket systemen uit. Ik heb even gekeken naar Parrot, maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dat zelf niet ga in/uitbouwen. Als leaserijder heb je dan twee keuzes: of je besteld het meteen mee met je auto (bij de dealer, en dus per definitie veel te veel geld betalen) of je laat het zelf doen achteraf met als nadeel dat je het in principe er ook weer uit moet halen als je de auto ooit weer inleveren moet.

Dan kom je al snel bij een speakerphone uit. Meestal kun je die dingen vastknijpen aan je zonneklep en is het gaan met die banaan. Een schermpje zoals op de Parrot ontbreekt weliswaar, maar zoiets is natuurlijk geen enkel probleem als je gewoon op je telefoon kunt kijken wie jou belt (zie hieronder). Het makkelijk uitgaand bellen ontbreekt dus wel een beetje, maar dat is iets wat ik dan ook bijna nooit doe. Het gaat mij voornamelijk om 'veilig' een gesprek te kunnen voeren, dit op het moment ik word gebeld in de auto.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Jabra Drive. Het is een mooi klein formaat speakerphone en werkt met vrijwel elk bluetooth toestel. Laat zich eenvoudig bedienen en kan met twee toestellen tegelijk pairen, handig dus als je met je eega in de auto zit. Opladen kan met mini-usb, dus makkelijk thuis op de PC of 220-v charger of met bijgeleverde 12V plug voor in de auto. Tot nu toe gaan de gesprekken erg goed, ik hoor mijn tegenpartij goed en zij mij. Ook de andere geluiden afkomstig uit m'n telefoon (zoals tijdens navigatie) worden er op weergegeven. En het mooie is, nu zit ie in m'n tijdelijke auto, maar straks zit ie binnen 2 tellen in m'n nieuwe Polo :)

Houdertje

Naast het navigeren is het dus ook wel handig om te telefoon in het zicht te hebben om te kunnen zien wie er belt. Daarvoor ga ik een Brodit houdertje bestellen. In feite bestaan die uit twee onderdelen. De houder waar de telefoon in gaat en een 'proclip'. De proclip is een schroefloze beugel die je ergens in je auto kunt bevestigen. Op de Polo heb drie varianten: op de A-stijl, bij je ventilatierooster en rechts van de 2-din radio.

Ook de Brodit houder voor de iphone heb je in een aantal varianten, ik neem de passieve. De passieve is gewoon een houder en meer niet. Je kun je telefoon er in zetten en dat is het. Onder aan is de houder wel open, dus je kunt er altijd een laadkabetje in stoppen als dat nodig is. Ik verwacht dat over het algemeen niet (ik laad de telefoon elke dag thuis op), maar dat zou wel eens handig kunnen zijn tijdens het navigeren, hetgeen meer stroom verbruikt. Mijn tip: bestel die handel in Duitsland op Amazon.de (even kijken of het echt via Amazon gaat, niet via een andere partij). Vele malen goedkoper dan hier.

Opladen

Voor het opladen van zowel de iphone als jabra (in de voorkomende gevallen) heb ik een Griffin Powerjolt dual micro besteld. Ik ga deze als het goed is volgende week in huis krijgen dus ik kan nog niet helemaal vertellen of ie aan alle verwachtingen doet. Maar de verwachtingen zijn hoog. Deze usb-lader verdwijnt als het goed is helemaal in de 12V plug en als het meezit kan het afdekklepje ook gewoon dicht. Op sommige auto's schijnt het dat sommige van dit soort adapters geen goed contact maken, maar ik heb meerdere reviews gelezen van mensen met VAG auto's dat het geen probleem is). Per poortje wordt er 1 Amp geleverd, wat genoeg zou moeten zijn voor het laden van de iphone en de jabra gelijktijdig (en natuurlijk ook de tomtom wanneer ik die bij heb).

Opties

De opties die ik tot nu toe heb aangevinkt zijn:

Executive (RCD-310, tweeters, usb-aansluiting)
Vier deuren met elektrische ramen
65% getint glas achter
Climatronic (lijkt me toch wel aardig, één keer instellen en vergeten)
Multifunctioneel stuurwiel (een tikkie overbodig, maar geen dure optie dus waarom ook niet)
Passagiersairbag uitschakelbaar (al was het omdat je anders een 'leeg' knopje hebt op het dashboard Stick Out Tongue)
Licht & zicht (heb eens gekeken naar zo'n spiegel in de auto van een collega, dat werkt beter dan ik eerst dacht)
Winterpakket (toch wel lekker in de winter, zeker zoals aan het begin van het jaar met -15, en natuurlijk dat lampje voor het reservoir)

Dingen die ik bewust niet neem:
Bochtenverlichting (is volgens mij met VCDS makkelijk aan te zetten, maar ik vind het sowieso niet heel erg mooi/handig)
PDC (vind ik persoonlijk echt overbodige luxe in zo'n kleine wagen, ik zet hem met gemak op elk plekje als het maar groot genoeg is Stick Out Tongue)
Alarm (als ze hem willen stelen stelen ze hem toch wel, en hier in de stad kijkt niemand op van een alarm)
DAB-tuner (ik geloof dat DAB een beetje op einde van z'n levensduur zit in afwachting op een vervolg, als ik in de UK had gewoond had ik het erbij genomen)
Hoofdairbags (tikkie dubbelop, gezien de zij-airbags volgens mij ook al je hoofd beschermen bij een aanrijding van opzij, sowieso flink aan de prijs)

Nouja dat was het wel zo'n beetje. Ik was laatst bij de dealer en ben daar toch een beetje verliefd geworden op de candy white kleur. De auto kent natuurlijk van zichzelf behoorlijk wat zwarte delen (grill, ondergrill, B-stijl) en dan steekt dat wit echt wel gaaf af. Zwarte Borbet LV-5's eronder en gaan met die banaan :) Heb ik het goed gelezen dat tegenwoordig de RCD310 en de climatecontrol op een BM ook zwart/wit display hebben?

Maar goed, eerst maar eens kijken wat de leasemij vind qua restwaarde van een witte auto...
 
Ik weet niet waar je je informatie over de RNS310 vandaan hebt gehaald, maar alle kaarten passen uiteraard wel tegelijk op 1 SD-kaartje en je kunt naadloos navigeren door heel Europa. Dat het uren duurt om de kaarten er allemaal op te zetten klopt, maar dat is een éénmalige actie toch? De RNS310 voldoet perfect, er zit prima geluid in (zeker als je er iets duurdere luidsprekers aan hangt) en is gebruiksvriendelijk. Ik zie af en toe Polo's met zo'n aftermarketradio (een mooie zilveren Alpine of zo) en dat ziet er echt voor geen meter uit in het dashboard.
DAB zit inderdaad aan z'n einde, maar de opvolger (DAB+) bestaat al een tijdje. Helaas is VW daar nog niet op ingehaakt.
Jammer dat je je keuze baseert op info die niet klopt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was geloof ik op het navigatieforum.nl waar ik dat gelezen heb over die kaarten die elkaar zouden bijten.

Dit bericht: NavigatieForum • Bekijkt onderwerp - RNS310 Kaarten

Als je een combinatie overweegt van Alpen en Oost Europa loopt de zaak in de soep door een software/foutje. Slovenië is dan niet meer zichtbaar en er gebeuren meer vreemde dingen
En als je een route plant naar Italië krijg je de afstand tot de grens. Waardeloos dus.

Heb jij hier dan geen problemen mee? Of heb je die betreffende landen nog nooit 'uitgeprobeerd'? Het gaat er mij om dat ik graag worry-free wil kunnen navigeren, en ik vind een gokje van 1100 euro best een duur gokje. (Zeker gezien ik al een TomTom in de kast heb liggen)

Ik lees trouwens in dat topic dat de RNS315 wel beter zou zijn (meer telefoons zou ondersteunen) en dat die RNS315 ook wel binnenkort moet komen naar de nieuwe Polo's. Iemand daar informatie over?
 
Een forumbericht uit OKTOBER 2010 als bron? :shock:

Elk systeem heeft bugs (ehh...TomTom die even vergat dat 2012 een schrikkeljaar was en daardoor geen GPS-ontvangst meer had!).

De RNS310 is zo'n veel gebruikt systeem dat als het ruk was er echt wel heel veel geklaagd zou worden. Zo'n berichtje uit 2010 is niet echt steekhoudend om een keuze op te baseren lijkt mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De rns -315 is bij mijn weten een rns-310 met ingebouwde bluetooth module.
De 315 is ook zeker wel leverbaar, maar dan moet je dat even bespreken met je dealer, achteraf vervangen zou mij 1000 euro gaan kosten en dan moest ik mn 310 nog verkopen.
Heb daar toen vanaf gezien aangezien ik met mijn 310 overal kom waar ik wezen wil. Ik heb standaard benelux erbij gekregen, plus ik heb als extraatje de kaarten van duitsland erbij op laten zetten en dit gaat prima.

En wat dat betreft, mijn auto is in maart 2010 geproduceerd dus wees er maar zeker van dat ik een vrij vroege versie van de rns-310 heb ;)
Er is namelijk al een hele tijd een nieuwere software versie op de markt dan de ene die er bij mij inzit ;)
Zelf vind ik het absoluut geen verkeerde keuze, maar als je niet voor een vw systeem wil gaan kun je ookmgaan kijken voor een 2 din zenec of pioneer ofzo, die keuze is aan jou ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
@RodeBM:

Aha... dat is een erg oud bericht inderdaad. Ik las dat het versie V2 betrof en ze zitten geloof ik alweer op V4, stom van mij.

Bugvrije software is natuurlijk een utopie, maar in geval van zo'n TomTom een stuk makkelijker op te lossen door het ding even via je je pc te voorzien van een update.

Hoe dan ook vind ik het een hoop geld, zeker gezien het feit dat ik al twee alternatieven voorhanden heb, en navigatie toch slechts sporadisch gebruik.

@Gewoonjan:

Ok, dank voor je info. Dus als ik het goed heb moet je gewoon de volle mep betalen als je een nieuwe kaartupdate wilt? Of komen die -als bestaande klant- voor een gereduceerd tarief?

Een aftermarket 2-din systeem zou een optie zijn, zeker qua prijs interessant en ook voor de bijtelling voordeliger. Maar goed, dan blijf je altijd zitten met verhoogde kans op diefstal, en dat zou echt m'n dag verpesten. Afneembare front(jes?) zijn leuk, maarja, waar laat je die? Juist, in de auto. En dieven snappen die redenatie helaas maar ook al te goed.

Ik heb nu de RCD310 een tijdje mogen testen en ben eigenlijk best tevreden over dat systeem. De speakers (achterin zeker) laten wel iets te wensen over, maar goed dat is weer een ander verhaal Stick Out Tongue (Als ik dan toch centjes ga uitgeven, liever daaraan.)
 
Kaart updates zijn wel te downloaden (is wel piraterij maar ok)

ik rijd zelf volgens mij nog met V1 kaarten rond :lol:
maar ik bedoelde de firmware van de RNS-310, daarvan heb ik nog een oudere variant.
heb al wel bij m'n dealer gevraagd naar een update, maar daar hadden ze destijds al verhalen van units die gewoon totaal niet meer werkten doordat de firmware niet geschikt was oid (dat verhaal van hun begreep ik ook niet helemaal aangezien het vaag aan elkaar gebreid was).

ik ben zelf zeer te spreken over de 6 speakers van vw, ook achterin.
Op de RSN-310 zelf kun je ze afstellen qua lage, midden en hoge tonen hoeveel die aanwezig (evt versterkt te noemen) moeten zijn.
ook kun je links en rechts instellen en voor achter wat de balans moet zijn.
dus met een beetje afstellen kun je een zeer goed geluid eruit krijgen ;)
tenminste dat is mijn mening.

echter zit ik wel een beetje net als jij met de achter speakers in m'n maag aangezien die niet zoveel aan kunnen als de voor speakers (geven een overladen geluid als je ze teveel belast).

RCD-310 heb ik zelf nooit mee gewerkt dus kan je daar ook niks over vertellen ;)
en uiteindelijk heeft iedereen andere meningen over wat nou wel en niet goed is qua geluid enz ;)

ik heb mijn auto nu bijna 2 jaar en de RNS-310 zit er nog steeds in (klopt even goed af) en verder pas ik ook altijd op waar ik mijn auto parkeer.
als ik het niet vertrouw zoek ik namelijk altijd de dichstbijzijnde bewaakte parkeergarage op.

en navi sporadisch gebruiken doe ik ook Stick Out Tongue
verder is 't jou geld en is 't jou keuze, de anderen en ik hier op 't forum kunnen jou slechts advies geven over de eigen bevindingen ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Ja, op de RCD310 kun je ook die zaken instellen, laag midden hoog, balans, fader... en op die manier kun je goed luisteren naar de achterspeakers, door even al het geluid naar achteren te gooien. Dan hoor je pas eigenlijk hoe beroerd die speaker zijn... Voorin klinkt een stuk beter en met de tweeters geeft het in ieder geval een stuk voller beeld.

Maar goed, dat is iets wat ik toch niet bij een VW dealer zou laten doen, maar of zelf of bij een specialist. Ik ben hier nog niet echt spannende topics tegengekomen over andere hifi in een 6R, of kijk ik er soms overheen?
 
Ok, dat wist ik dus niet :)
maar dan kom je al een heel eind iig ;)

en wat betreft de achterspeakers, ik zat zelf te denken om deze te vervangen voor beteren of door er iets van woofers in te zetten oid met een leuke constructie er naartoe :lol:

Veel topics zijn er inderdaad niet, en echt spannend wordt 't ook niet, allicht dat je er zelf 1 kunt starten?
 
VW  6R  1.2TDI 
Goed bezig! Big Grin

Ik zal eens kijken zodra ik mijn wagentje binnen heb (wordt over een week of 2 pas besteld). Ik heb voorheen in andere auto's ook wel een audio ingebouwd en zo, zo spannend is dat niet. De vraag is alleen waar haal ik de tijd vandaan en de materialen om het goed te doen.

Zo lees ik her en der dat je connectors kunt gebruiken voor het aansluiten van je speakers, zodat je plug and play kunt doen met de bestaande bekabeling. Maar waar die te koop zijn heb ik nog niet uitgevogeld. En waar ik bijvoorbeeld ook nog niet achter ben is hoe het zit met de composet voorin (de midden/laag speaker in de deur, en de tweeter in de a-stijl). Om de juiste frequenties bij de juiste speaker uit te laten komen moet er namelijk een filter zijn gebruikt. Nu lijkt het me niet dat dit filter al in de radio zit, dus die moet ergens in de voordeur (of erger in het dashboard) gemonteerd zijn.

De vraag is dus hoe makkelijk die te vervangen is. Nu is dat overigens niet perse een vereiste. Ik zou natuurlijk kunnen gaan voor een 2-weg (niet-compo) speaker, die ik zowel in de voordeur als achterdeur plaats ter vervanging van hetgeen wat erin zit. En dan is het weer de vraag of ik adapterringen nodig zal hebben, of dat ook dit weer plug and play is.

Liefst ga ik voor plug and play natuurlijk, want de tijd dat ik tijd had voor het zelf zagen en fabriceren van mallen etc is echt voorbij.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!