Opties bij nieuwe Polo?

Heren (en misschien dames),

Ik zit in de luxe positie dat ik binnenkort een nieuwe leaseauto mag uitzoeken. Na wat proefritten hier en daar kom ik toch telkens terug bij de Polo (die ik nu ook al heb als voorloop). Ik heb verder de vrije hand in de te kiezen opties, en eigenlijk is de 'sky' the limit, want budgettechnisch is het een hele voordelige auto om te leasen.

Toch wil ik wel bewust kiezen voor de opties op de auto, want het zou zonde zijn om extra te betalen voor zaken die ik niet ga gebruiken. Nu weet ik van een aantal opties niet helemaal wat/hoe het werkt, en of het echt must-haves zijn. Wellicht dat mensen hier de betreffende opties kennen en mij kunnen voorzien van raad? Bij voorbaat ben ik je erg dankbaar.

Licht & zichtpakket, ofwel de regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Ik heb beide opties nog nooit gehad in een auto, werkt het een beetje prettig? Geen zenuwachtige ruitenwisser of juist erg traag? Kun je ook nog altijd manueel de ruitenwisser aanzetten of harder/zachter zetten? En zo'n dimmende binnenspiegel, werkt dat een beetje goed? Ik ken het wel van die plaatjes op papier, dat je spiegel als het ware donker wordt en dat je alleen nog twee lampjes ziet van je achterligger. Of is dat allemaal wat mooier voorgesteld dan de realiteit? Overigens ben ik erg gesteld op het rondom goed kunnen kijken in de auto, voorkom ik hier niet te veel zicht naar achteren mee?

Winterpakket: Een prijzige optie, maar in de wintermaanden misschien wel zo fijn. Die stoelverwarming, is dat nog in temperatuur regelbaar of niet? En werkt zo'n stoelverwarming een beetje mee om het interieur op te warmen in de winter, of heeft dat nauwelijks nut? Ik zie ook dat je dan sproeiers krijgt op de koplampen (wel zo fijn met die H4 dingen (die ik niet ga vervangen het is immers een leaseauto)). Maar komt dat dan ook met een groter reservoir, of loop je de hele winter dat ding bij te vullen als je pech hebt? Ook las ik dat het je niet ontslaat van het gebruik van anti-vries in de sproeivloeistof, maar waarvoor dient het warme water dan? En verwarmd ie dat reservoir ook in de zomermaanden?

Climatronic: Ook weer een prijzige optie, waarvan ik niet helemaal zeker ben of ik het moet hebben. Met de hand instellen is af en toe natuurlijk wel een beetje priegelen, maar je kunt wel precies bepalen hoeveel lucht op welke temperatuur waar naartoe moet. Heb je die flexibiliteit ook met de climate control? Ook heb ik wel eens in een Honda gezeten, die telkens het ding gooide op recirculatie (om energie te besparen), doet deze climate control dat ook? (Heb dat liever niet namelijk).

Getinte ramen vanaf de B-stijl. Ik vind het wel een kekke uitstraling geven aan een auto, maar ik ben benieuwd welke kleur ze precies hebben (nog niet wezen kijken bij de dealer). Ik zie regelmatig een glacier blue Polo BM rijden, waar het lijkt alsof die achterste ramen een beetje donkergroene tint hebben. Ook bij de leasemaatschappij staat die omschrijving '35% groengetint glas achter'. Terwijl als ik kijk in de boekjes van VW zou het moeten gaan om 'donker getint glas, 65%'. Iemand een idee of hier verschil zit tussen de opties afhankelijk van de kleur van de wagen bijvoorbeeld? Of krijg je altijd van dat groene glas?

Wellicht dat her en der op het forum de informatie bij elkaar is te rapen, maar ik werd na wat zoekpogingen nog niet echt veel wijzer. Hopelijk zijn er mensen die hier hun ervaring willen delen met mij.
 
Met een Climatronic zou je hem net zoals de mechanische kunnen laten werken, hij kan op vol automatisch maar het hoeft niet want als jij zelf een temperatuur kiest blaast hij die lucht gewoon op de snelheid die jij aangeeft
 
Licht & zichtpakket, ofwel de regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel.
Heb ik ook, achteraf overbodig, alleen als je veel 's avonds rijdt. Binnenspiegel werkt ook niet altijd.

Winterpakket: Alleen nemen met leren bekleding, anders ook zonde van geld.
 
@yvonne1980: Dat heb ik afgelopen maanden ontdekt ja. Alleen weet ik niet zeker of de stoelverwarming mijn koude-handen-en-voeten-probleem gaat verhelpen :/
Maar goed, 1 punt vóór stoelverwarming.

@witalik: Dank voor de info.

@Multistrada: Kun je die binnenspiegel ook 'uit' zetten, dus dat ie niet automatisch dimt? En de regensensor, gebruik je dat wel?
Enne, waarom alleen de stoelverwarming nemen met leren bekleding?
 
ik vind die dimmende spiegel werkelijk geniaal, bij mij weigerd hij nooit of iets dergelijks. Vind het heerlijk als er een vrachtauto of grote SUV achter me rijdt, spiegel doet dan goed zijn werk. (kan ook gewoon uit gezet worden)

Met de automatische wissers is het af en toe even stoeien, je kan de gevoeligheid in 4 standen instellen. Uiteraard kan je ook handmatig doen maar dan gaan de wissers vrij hard. Met motregen kunnen ze niet echt overweg, dan doen ze eerst een tijdje niets en slaan ze dan een paar seconden op hol, maar verde rook geen problemen mee :)

De Polo is voorzien van een 5 liter reservoir voor ruitenvloeistof dus je hoeft niet elke week bij te vullen. Ik heb ook koplampsproeiers en heb maar 1 keer een 5 liter kan erin hoeven gooien deze winter.

Heb zelf ook geen climate control maar dat handmatige gebeuren. Op zich mis ik het niet hoor, gewoon knop 1 keer goed zetten en dan kom ik er eigenlijk bijna niet meer aan.

Getinte ramen: deze zijn altijd groen getint vanuit VW. De achterruiten zijn dan 35% getint (oftewel 65% licht doorlatend), en dat kan net dat beetje schelen kwa uitstraling :)
 
Ik heb ook handmatig gebeuren maar ik zou dat niet meer willen. Ik loop de hele tijd te stoeien met de warmte en de kou. Als ik hard rij en ik stel dan de temperatuur in dan is het goed, maar zodra ik weer stil sta dan wordt het opeens bloedje warm (je voelt echt een warme bries opeens naar boven komen), totdat ik weer ga rijden. Gok daarom dat climate control altijd zorgt voor de juiste temperatuur.

Overigens heb ik met dat getinte glas het idee dat ik wat meer privacy heb in de auto.
 
BMW  1 serie  1.6 
Als de baas de auto betaalt en er geen limiet is, dan zou ik zo veel mogelijk opties nemen. Wat je niet neemt, is er later bijna niet meer in te zetten als je er spijt van krijgt.
 
@PoloDave: Ik heb nog even gekeken naar hoe zo'n dimmende binnenspiegel werkt, maar op diverse YT filmpjes ziet het er verbluffend uit. En als het me niet aanstaat kan het altijd uit, en gezien de meerprijs van deze optie ga ik dit er dus maar wel bijbestellen.

Wat betreft de ramen zit er denk ik niks anders op dan even langs de dealer gaan om eens te kijken hoe het eruit ziet.

@Webgangster: Ja, dat had ik inderdaad ook. Dan weer te koud, dan weer te warm. Best irritant. Denk ook dat ik de cc er maar bijneem.

@RodeBM: Ik geloof het best dat sommige dingen achteraf een probleem worden met installatie. De baas 'betaald' is een relatief begrip. Hij stelt een budget beschikbaar. Ga ik over dat budget dan betaal ik bij, zit ik eronder dan krijg ik terug. Nu zit ik er per definitie onder, ook al bestel ik hem full-options, maar hoe minder duur de auto in totaal is hoe meer budget over is en hoe meer salaris ik krijg. En de nieuwwaarde bepaald natuurlijk ook nog eens de bijtelling... Dus elke optie kost in zekere zin twee keer geld: een vast bedrag in de lease en een extra bedrag aan bijtelling. Zodoende dat ik wel degelijk bewust wil kiezen in wat ik neem en wat niet.

Bijvoorbeeld de RNS310 (of het executive plus pakket) is in mijn geval overbodige luxe. Voor de enkele keer per jaar dat ik navigatie wil gebruiken (tijdens vakantie) heb ik daarvoor al een tomtommetje.

Ook over de carkit twijfel ik nog. Enerzijds lees ik dat het een bluetooth-only systeem is, maar wel moet je er een telefoonhouder bij bestellen? Of is die telefoonhouder niet verplicht en alleen bedoelt voor het opladen? En klopt het dat ook het telefoonboek en/of beller wordt getoond op de RCD310 en/of boordcomputer?
 
Af fabriek kun je alleen telefoonvoorbereiding bestellen. Concreet houdt dit in dat je ook nog een adapter erbij moet bestellen. Dit kan 1 van de 2 Bluetooth adapters zijn of een telefoonspecifieke adapter. Zelf heb ik de BM full-options op het winterpakket na en heb hier absoluut geen spijt van. Ik mis de regensensor en de zelfdimmende spiegel als ik in andere auto's rijd!
 
Prijzig dingetje... Ik was net bij de VW dealer (even kijken naar de getinte ramen: die komen er ook in!), en de verkoper zei ook dat je niet op je RCD310 of boordcomputer je contacten kunt uitlezen of zien wie er belt. Misschien is dat dan met dit ding wel mogelijk, maar goedkoop is anders. Want dat is dan bij elkaar € 600 + voor een carkit.
 
Met de adapter die ik heb kun je idd zien door wie je gebeld wordt ed. Wellicht is het toch interessant om voor het executive plus pakket te gaan, in verhouding betaal je dan maar heel weinig voor de navigatie.
 
Met de adapter die ik heb kun je idd zien door wie je gebeld wordt ed. Wellicht is het toch interessant om voor het executive plus pakket te gaan, in verhouding betaal je dan maar heel weinig voor de navigatie.

Daar heb je gelijk in... maar ik ben een beetje huiverig voor zo'n navigatiesysteem, ik begreep dat die veel gejat worden toch?

Ook heb ik wel eens gelezen dat zo'n RNS310 bij navigatie de kaarten haalt van cd, en dat je daarmee dus geen cd's meer kunt afspelen als je aan het navigeren bent. Klopt dat?
 
neem een kale auto en krijg spijt dat je het niet alle optie,s heb genomen

neem alle optie,s en gebruik er geen dat kan ook

ik heb alle optie,s behalve leer

en ben er zeer blij mee,

maar ja we zijn allen verschillend

dus maak je keuze

een prettig uitzoek moment toegewenst

voorpret is bij mij nog altijd de beste pret

gr Hermann
 
Daar heb je gelijk in... maar ik ben een beetje huiverig voor zo'n navigatiesysteem, ik begreep dat die veel gejat worden toch?

Ook heb ik wel eens gelezen dat zo'n RNS310 bij navigatie de kaarten haalt van cd, en dat je daarmee dus geen cd's meer kunt afspelen als je aan het navigeren bent. Klopt dat?

Ik heb een RNS-310 en nog nooit een cd erin gehad voor de kaarten, die zitten op de sd kaart (bij mij een 4gig kaartje) en qua jatten, als je oppast waar je parkeert dan kan het zeer zeker wel goed gaan, ik rijd namelijk al bijna 2 jaar zonder problemen daarmee ;)
*klopt heeeeeel hard af*
en over dat parkereen, ik parkeer dus nooit in een wijk waarin ik 't kleinste detail ook maar niet vertrouw, dan betaal ik liever de hoge prijs van een parkeergarage met bewaking ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
De RNS310 is niet in trek, de RNS510 wordt al gejat voordat je 10 meter bij je auto vandaan bent. Ik zou voor het executive plus-pakket gaan. Als je de prijzen van de losse componenten daarin optelt, zie je hoe voordelig dat pakket is.
 
Ik heb een GTI en heb alle opties aangevinkt behalve de donkergetinte ramen achter. Dat vind ik er niet uit zien bij zo'n klein wagentje. Dan is het net het bedrijfswagentje van een of ander koerier. Bij een dikke limo verwacht je het, niet bij een Polootje.

O, en ik heb geen leer genomen, omdat ik de fabrieks-optie (1.100 extra voor minder sportieve Highline-stoelen) nergens op vind slaan. Achteraf leer heb ik ook niet genomen, omdat ik de Jacky-stof wel trek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!