Olieverbruik Volkswagen 9N 1.4 16v

Hoi allemaal,

Nog niet zo lang heb ik mijn Polo 9N 1.4 16v in bezit. Deze ook voorgesteld hier op het forum in juli. Ziet er nog goed uit he? :)
Ik weet inmiddels dat er oneindig veel over geschreven is, ook op dit forum. Deze info heb ik gelezen. Minder bekend is wat de eigenaar uiteindelijk met zijn/haar Polo gedaan heeft.

Mijn Polo verbruikt ongeveer 1 liter olie (5W30) op 1.300 kilometer. Hij maakt een tikkend geluid bij start, wat zou duiden op kantelende zuigers.

Wat ik al weet:
De testen die je kunt doen:
- olie vullen tot maximaal, dagteller op 0 zetten en rijden (wel regelmatig peilen, pas bijvullen bij minimaal niveau op de pijlstok) dan de kilometerstand noteren waarna je 1L olie hebt verbruikt. (Gedaan).
- auto warm rijden, 5-10 min stationair laten lopen en dan een enorme dot gas geven (in 1x vol gas, los laten bij c.a. 4-5000 toeren). braakt de auto dan een rookpluim uit? -> klepseals kapot. (Gedaan, niet zichtbaar).
- bij koude start van de motor kijken of er rook uit komt -> motor verbruikt de olie ipv weg lekken (Gedaan, niet zichtbaar).
- compressietest laten doen -> geeft wat informatie over je zuigerveren en of deze versleten zijn ja of nee (niet gedaan).
- VW geeft aan 1L per 1000km olie verbruik.

Problemen met Polo 1.4 16V:
- kantelende zuigers (teveel speling t.o.v. cilinderwand, kan een extra olieverbruik veroorzaken)
- carterontluchtingsproblemen (motor zuigt olie uit het carter en verbrand dit of het ontluchtingssysteem is lek en de auto lekt de olie weg).
- mijn lokale garage stelt dat de motoren wel oud kunnen worden met het probleem. Hij zegt zoiets als: tja, gewoon af en toe wat olie erbij...

Er is dus veel informatie te vinden over de oorzaken van het olieverbruik. Minder lees je over wat de eigenaar daarna met de auto doet of heeft gedaan (sommige berichten zijn 10 jaar oud). Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat eigenaren van een olievretende Polo dan gedaan hebben.

Daarom mijn vragen:
- toch het probleem laten onderzoeken en eventueel de motor laten reviseren? Dat is dan natuurlijk geen garantie op een minder olie vretende Polo? Lijkt mij niet wenselijk bij zo'n oude auto?
- of gebruik maken van een additief bij de olie, zodat het verbruik minder is?
- heb ik iets gemist?

Hoor graag wat jullie denken!
Hartelijke groet,
Felix
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  9N  1.4 16v 
Update voor wie het later opzoekt:

Ik heb het additief Liqui Moly Cera Tec 300ml aan de olie toegevoegd. Nog steeds heb ik 5W30 in de auto. Wel de longlife versie.
Ik merk dat het wel uitmaakt welke kwaliteit olie ik in deze auto doe. Bij goedkopere versies 5W30 gaat het motorlampje branden. Melding van de sensor dat de auto teveel vervuilende stoffen uitstoot. Wat ook klopt met de hoge olieverbruik bij de goedkopere versie.

Nu rijdt de auto al meer dan 2.500 kilometer zonder olieverbruik. Tenminste, als ik het olie niveau check, is deze niet gezakt. Het motorlampje is inmiddels ook vanzelf uitgegaan.

De theorie van de lokale garage is dat, omdat de auto erg lang heeft stilgestaan (wat ook is bevestigd door vorige eigenaar: 88.000 kilometer in 18 jaar) kan het zijn dat er onderdelen in de bovenkant van de motor te lang droog hebben gestaan. Het additief helpt hierbij door de boel als het ware weer nat en dus dicht te maken. Technisch ben ik niet, maar je snapt wellicht wat ik bedoel.

Groetjes
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!