Olie vervangen

Goedenavond mede Polo fanaten!

Ik wil voor mijn Polo (9n3, 1.4 16v, 100300km) uit 2006 de olie vervangen. Echter word ik van het boekje niet wijzer en kan ik op internet ook geen duidelijk antwoord vinden. Daarom hierbij mijn vraag:

Welke olie kan/moet erin?
Ik lees dat zowel 5w30 als 10w40 mogelijk zijn. Welke is volgens jullie het beste en waarom?

Hartelijk dank alvast!
Groetjes
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 
Voor de Polo 9N3 met 1.4 motor is de aanbevolen oliespecificatie VW 504.00 of beter.
Ik gebruik persoonlijk altijd Castrol Edge Titanium LL 5W30. Deze voldoet aan de VW 507.00 specificatie.

De getallen, zoals 5w30 of 10w40, staan voor de dikte van de olie bij een bepaalde temperatuur. Het eerste getal is de dikte (viscositeit) bij warme motor, de 2de bij koude motor in de winter.

5W30 olie is in alle gevallen dunner dan 10W40 olie. (Dus zowel in warmere als koudere omstandigheden)

5W30 geeft een lager brandstofverbruik maar dunnere oliefilm. Goed voor gebieden met een gematigd of koud klimaat.
10W40 geeft een hoger brandstofverbruik, maar dikkere oliefilm waardoor bescherming iets hoger ligt.
Met 10W40 kan starten wanneer het erg koud is in de winter iets moeilijker gaan.

Je kan ook probleemloos tussen verschillende oliën wisselen. Mocht je 10W40 willen proberen en je dit niet bevallen, kan je de volgende maal gewoon 5W30 proberen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Jopdb
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!