Motorolie topic

Ik ben het hier nog niet tegengekomen een motorolie topic.
De bedoeling is dat je in dit topic alle motorolie gerelateerde omerkingen en vragen kwijt kunt. Bijvoorbeeld:

- Welke olie gebruik je
- Hoe vaak ververs je
- Wel of juist helemaal niet verversen
- Waar koop je je olie
- Etc.

Ik zal zelf maar van start gaan.
- Momenteel gebruik ik Shell Helix Ultra Extra 5W-30. Dit is een universele olie met vele goedkeuringen waaronder VW 50400 en 50700.
- Verversen doe ik elke 15000 km of eens per jaar.
- De olie koop ik meestal bij Levoil in Aken (Duitsland).
- Van niet verversen of longlife service ben ik geen voorstander. Liever regelmatig nieuwe schone olie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus net zoals vroeger bij BMW? Bij mijn 318 uit 1985 kwam die'berekende' waarde neer op 3x tanken 1x olie vervangen. Van die berekening werd destijds alleen het garagebedrijf blij.
Ik neem aan dat het bij de huidige Polo's iets nauwkeuriger werkt.
 
Olie elke 30dkm, gewoon long-life bij de dealer.
Onderhoud laat ik bij de dealer doen i.v.m. garantie etc.

Overigens is het verstandig om na de eerste paar honder kilometer de olie weer te vervangen. Dit omdat er vooral bij het 'inrijden' schijnbaar veel metaaldeeltjes etc in de olie komen.
Misschien onzin, who knows, ik vond het wel een aannemelijk verhaal.
Zo heb ik mijn GTI ook ingereden :)

bron: Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

Q: What's the third most
common cause of engine problems ???
A:
Not changing the oil soon enough after the engine
is first run !!

Change Your Oil
Right Away !!

The best thing you can do
for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most
of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the
oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in
the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out
before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump
etc...

Why do the manufacturers recommend waiting until 600 miles
to
flush out all the loose metal ???


This is a good question ...
 
Nissan  GT-R R35  Yamaha R1 2004 
Motorblokken worden vaak al in de fabriek ingedraaid. Weet alleen niet of dat met of zonder bak is. Tevens is de carterplug vaak magnetisch om dit soort dingen eruit te filteren. Bij mijn motor bleef alles netjes aan de plug hangen, zat nooit iets in de olie. In hoeverre dit dus echt (nog) nodig is, geen idee.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
5W40 505.01 heeft een even sterke smeerfilm als de longlife 5W30, maar houd deze in praktijk beter vast op hoge temperaturen. Meeste mensen die ik ken met dikke blokken (rs4,rs6, gti edition 30) rijden allemaal met 5W40 505.01. Altijd ook in mijn 1.9 tdi pd deze olie gehad en bolt na 180.000km nog altijd perfect. Longlife 5W30 lijkt mij ook gewoon een zeer goede olie, maar dan wel om de 15000km ook vervangen. Al kan die wat langer mee 30k is mij te veel, tenzij je 60k op een jaar doet maar dan nog... Op die 30k gaat ge toch zeker een keer mogen bijvullen. Olieverbruik is niet meer dan normaal. Opgelet begin nu mijn uitleg niet als basis te nemen, want er zijn altijd uitzonderingen. Kijk altijd eerst wat de fabrikant voorschrijft. Bv Een diesel met DPF moet een lowSAP olie hebben dus dat is een 507.00 en kan niet zomaar een 505.01 gebruiken. Verwijder je de DPF dan is dat ineens een heel andere zaak..

Wat ik nu al enkele keren gelezen heb, is dat blijkbaar de dealer weigert om de olie vroeger te vervangen dan voorgeschreven. Zoals bij mij heb ik olie met inrij additief en moet deze volgens de voorschriften 15000km laten zitten. Bij te snel vervangen verhoogt men de kans op hoger olieverbruik. De metaaldeeltjes zorgen er juist voor dat de zuigerveren correct inslijten. De meeste mensen denken dan ook dat die metaaldeeltjes serieuze spaanders zijn ofzo... Zou mij trouwens verbazen dat elk blok ingedraaid word... Gewoon starten en testen, inlopen kost te veel tijd en geld. Fabriekstoleraties zijn heden ten dage minimaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waarom een diesel specificatie in een benzine blok?

Een 505.01 is niet alleen voor diesel blokken. Kijk maar eens wat een audi rs6 moet hebben...

Alle, ik zal even citeren:
"ATTENTION RS6 Owners: Although the Audi 502 00 oil was the original spec assigned to this car, many Audi RS6 owners now use the updated 505 01 oil spec. This updated Audi 505 01 oil formula offers the RS6 engines better high heat stability and protection."
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is best opmerkelijk aangezien het een diesel norm betreft. Ik ga er vanuit dat het geen officieel Audi advies is. Klopt dat?
De nieuwere 50400 norm overtreft de 50200 norm overigens ruimschoots op alle fronten. Voldoet deze niet in de RS6?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!