Motorolie bijvullen of niet [AW]

Hallo,

Ik heb wat moeite met de interpretatie van het instructieboekje over het controleren van het motoroliepeil. Er word gezegd "tot de aanslag de peilstok erin stoppen". Nu lees ik dit als de peilstok erin stoppen, maar niet zover dat ie klik zegt (steekt er dus nog een klein beetje uit) - dus tot aan de aanslag/klik.

Echter, je kunt het ook lezen als dat je de aanslag juist wel moet meenemen.

Hoe peilen jullie de AW? Peilstok letterlijk voordat de klik komt, of gewoon helemaal tot z'n eind erin?

Wanneer ik letterlijk tot de aanslag aflees, is het peil ong. 1/4. Wanneer ik hem helemaal erin stop is het peil 2/4 of ietsje meer.

Bij vorige metingen (eerste paar duizend km) was het peil 3/4 of iets meer.

Lijkt dus weinig olie te verbruiken. De beurt is op 30k km of meest waarschijnlijke in Augustus.

Als het 1/4 peil het juiste is dan zal ik de olie moeten bijvullen. Nu kan ik op kenteken zoeken welke olie/viscositeit er geadviseerd word want staat niet duidelijk in het boekje. Kan ik de adviezen die hieruit komen dan bijvullen? Of moet er exact hetzelfde merk (en natuurlijk viscositeit) in als af-fabriek gedaan is? In het boekje staat namelijk dat er af fabriek een multigrade dunloopoplie is toegevoegd. Erg algemeen dus.

Bij mijn oude auto kon ik verschillende merken prima mengen, maar kan me voorstellen dat dit niet opgaat voor nieuwe auto's.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Pijlstok eruit dan olie eraf halen. Dan pijstok erin tot die helemaal vast zit (zoals je em er ook heb uitgehaald) dan opnieuw eruithalen en dan aflezen.

Olie bijvullen met de zelfde specificatie als wat er nu in zit. Beste is dus even uitzoeken wat je er nu in hebt en dat ook gaan halen voor het bijvullen. Dus als er nu 0w30 in zit ook bijvullen met 0w30 en niet 5w30. Welk merk je gebruikt boeid niet zoveel, zolang de olie maar wel de juiste goedkeuringen heeft (maar het zou wel het beste zijn om gewoon het zelfde merk te halen). Ik zou alleen niet bij het verversen van de olie verschillende merken door elkaar mengen...

En vaak is alles onder de min te weinig en boven de max teveel. Daar tussenin is in princiepe prima. Ik zou hem persoonlijk met koude olie een stukje onder de max laten.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en iichel
Vroeger werd er gemeten met een koude motor.
Nu, bij de AW, altijd met een bedrijfswarme motor meten!
Bijvullen; het beste met dezelfde type olie, waarom een ander type kopen en gaan mengen?
Bij nood; zal het mij niet uitmaken, elke type motorolie is dan beter dan een te laag peil, daarna probleem oplossen, oliebeurt en klaar ben je.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
@MHPolo Ik ben inderdaad de oude methode nog gewend, het met een koude motor. Morgen moet ik weer een groot stuk rijden. Ik zal dan eens bij thuiskomst direct de olie opnieuw peilen.

@Daantje050 Mooi. Totdat ie weer klik zegt dus. Dan zit ie nog zeker op de helft. Dan is er nu nog geen actie nodig. Thanks.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!