Motormanagement lampje

Beste leden,

Sinds kort brandt het motormanagement lampje bij mij op het dashboard en werkt het start / stop systeem ineens niet meer.
Ik weet dat dit allebei ongeveer rondt dezelfde tijd naar voren kwam.

Met deze meldingen ben ik naar de garage gegaan en die stond ook met zijn mond vol tanden en zei dat hij het niet wist.
Hij had de auto uitgelezen maar hij kon hier niks over vinden

Maar hij garandeerde mij dat het geen probleem was om zo verder te rijden en dat ik nog eens terug kon komen om het nog eens te laten uitzoeken.
Op Youtube had ik ook een video gezien dat het start stop systeem misschien niet werkt doordat de accu onder 80 % komt of blijft waardoor deze niet kan inschakelen.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Nou had ik een goedkope bluetooth odb2 adapter gekocht en willen kijken wat hier mis was dat ik de foutcode kon opzoeken maar deze dongel gaf sneller de geest dan dat ik a kon zeggen.
Ik heb een rapport kunnen uitdraaien en de code kunnen wegschrijven waardoor het lampje uitging maar bij de volgende start kwam deze weer terug.
(zie rapport onderaan)
Ik wilde eerst graag wat advies in plaats van zelf wat lukraak onderdelen te gaan vervangen of naar de dealer te brengen en een onnodig hoge rekening gepresenteerd te krijgen.

Nou ben ik op zoek naar een goede odb2 adapter maar er zijn er zoveel goeie en dure adapters dat ik van gekkigheid niet weet wat ik nodig heb. (geen goedkope meer :grinning:)
Zelf zag ik de ODB eleven Pro, hiermee kun je alles heel simpel uitlezen en functies in en uitschakelen maar is wel aan de duurdere kant.

Er was mij verteld dat het ook mogelijk een sensor in de tankdop kon zijn dus heb ik de accu ontkoppeld en tankdop opnieuw goed aangeschroefd maar het lampje bleef nog.

Heeft iemand een idee welke richting ik moet kijken waar het misschien mis gaat?

Allemaal alvast bedankt voor de genomen moeite en inspanning.

Test report:
------------------
MID:$01 TID:$0a
Sensor period(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 1
Max: 1.000ms Min: 0ms
Test result value: 170ms
PASS
----
MID:$02 TID:$05
Rich to Lean sensor switch time(calculated) - O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 800ms Min: 0ms
Test result value: 110ms
PASS
----
MID:$02 TID:$81
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 0,20008V Min: 0V
Test result value: 0,13176V
PASS
----
MID:$02 TID:$82
- O2 Bank 1 Sensor 2
Max: 7,99527V Min: 0,71736V
Test result value: 0,72712V
PASS
----
MID:$21 TID:$84
- Catalyst Monitor Bank 1
Max: 655,34998% Min: 100%
Test result value: 201,78%
PASS
----
MID:$35 TID:$80
-
Max: -4° Min: -12°
Test result value: -12°
PASS
----
MID:$35 TID:$81
-
Max: -4° Min: -12°
Test result value: -12°
PASS
----
MID:$3d TID:$8b
- EVAP Monitor (0.020")
Max: 655,34998 Min: 0,1
Test result value: 1,81
PASS
----
MID:$41 TID:$81
- O2 Heater Monitor Bank 1 - Sensor 1
Max: 800Ohm Min: 0Ohm
Test result value: 380Ohm
PASS
----
MID:$42 TID:$81
- O2 Heater Monitor Bank 1 - Sensor 2
Max: 800Ohm Min: 0Ohm
Test result value: 336Ohm
PASS
----
MID:$a2 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 1 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a2 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 1 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 1Count
PASS
----
MID:$a3 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 2 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 1Count
PASS
----
MID:$a3 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 2 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 0Count
PASS
----
MID:$a4 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 3 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a4 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 3 Data
Max: 65.535Count Min: 0Count
Test result value: 0Count
PASS
----



Einde van het rapport.
20201018_121200.jpg
 
Volkswagen  6C  1.0 
Mijn start/stop deed het destijds ook niet maar kreeg toen wel iedere keer een melding in mijn discover media over een te lage accuspanning. Na vervangen van de accu was het opgelost. Weet niet of je een soort gelijke melding krijgt?
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
Mijn start/stop deed het destijds ook niet maar kreeg toen wel iedere keer een melding in mijn discover media over een te lage accuspanning. Na vervangen van de accu was het opgelost. Weet niet of je een soort gelijke melding krijgt?
Ik heb zojuist even gekeken en ik krijg alleen in het scherm te zien "storing start / stop systeem" meer niet.
Bovendien als ik het uitzet zegt de discover media dat er niks aan de hand is.
20201018_220336.jpg20201018_220351.jpg20201018_220410.jpg
 
Volkswagen  6C  1.0 
mmm... Begin maar eens met een accu test (garage kan dit voor je doen)

Vaak is een SS-storing accu gerelateerd. Mijn Polo heeft een accu die nog c.a. 75% is en daardoor werkt 75% van de tijd mn SS ook niet meer.
Het systeem detecteert dan een te lage accuspanning/te snelle ontlading van je accu en zal uit voorzorg jou SS uitschakelen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Polofnatic
mmm heb je een trekhaakmodule geïnstalleerd?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ah! top! had namelijk mogelijk geweest dat er een storing in de CANbus zou zitten
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Top, Bedankt voor de info, raar dat ik daar overheen gelezen heb.
“after doing a lot of digging I traced it to brake boost pressure sensor .£45 of eBay easy to replace. Once fitted clear code and should be all good .polo 1.0 mpi part no (vw ag 5Q0 906 207) Hope this helps”

kortom, maar eens kijken of we dit onderdeel ergens goedkoop kunnen vinden.
 
Volkswagen  6C  1.0 
Top, Bedankt voor de info, raar dat ik daar overheen gelezen heb.
“after doing a lot of digging I traced it to brake boost pressure sensor .£45 of eBay easy to replace. Once fitted clear code and should be all good .polo 1.0 mpi part no (vw ag 5Q0 906 207) Hope this helps”

kortom, maar eens kijken of we dit onderdeel ergens goedkoop kunnen vinden.

 
Net het onderdeel binnen gekregen en meteen de motorkap opengemaakt.
Oude onderdeel losgepeutert en toen siste even de lucht eruit waardoor ik paniek had.
Toen maar het nieuwe onderdeel geplaatst en met de scanner nogmaals de code weggeschreven.
En ja hoor hij bleef weg!
Meerdere malen gestart en even een half uurtje gereden en ook het start stop systeem werkt weer.
Bij deze wil ik de dames en heren van mypolo dan ook hartelijk bedanken voor hun inspanning.
Met een bijzonder bedankje aan Sal voor de oplossing.
Ik ben in mijn nopjes en mijn week kan niet meer stuk.
 
Volkswagen  6C  1.0 
Ik heb het zelfde probleem. Mijn Polo 6R 2014 (Model jaar 2015) komt met een melding dat ik een Start Stop storing heb. Toen ging het motormanagement lampje branden. Auto opnieuw gestart en de melding dat er een Start Stop storing was ging weg. Hij functioneert dan ook normaal. Echter blijft het motormanagement lampje wel branden. Er zit nog een aankoop garantie op dus Maandag gelijk naar de Volkswagen Dealer Pouw hier in Apeldoorn.
 

Bijlagen

  • 20201226_195945.jpg
    20201226_195945.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 17
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!