Motor start moeilijk, maar loopt wel als een zonnetje.

Beste forum leden,

Ik ben nieuw hier en hoop een oplossing voor mijn probleem te vinden. Ik heb enige auto kennis, half jaar automonteur niveau 4 gedaan en redelijk wat gesleuteld, maar ik kom hier zo 1.2.3 niet uit. Ik heb een Polo 6n1 uit 1997 en sinds een week of 2 start hij soms heel moeilijk. Ik heb een vermoede dat het met de benzine toevoer te maken heeft maar wie weet hebben jullie een ander idee wat het kan zijn.

Ik hoor als ik mijn sleutel omdraai de zoem van de brandstofpomp die aan gaat. De eerste paar keer dat ik start gebeurt er helemaal niks, maar als ik een paar keer pomp met mijn gaspedaal dan na een keer of 10 doorstarten (soms na 5x, maar soms ook na 20x) start de motor met moeite. De ene keer valt hij gelijk weer uit met gestotter en de andere keer blijft hij wel stationair draaien. Zodra ik gas geef stottert hij eerst even en krijg ik het idee dat hij verzuipt, of hij teveel lucht of teveel benzine krijgt weet ik niet, maar ik ga uit van lucht. Als die eenmaal 1x is aangeslagen dan blijft hij ook aanslaan tot ik normaal weg kan rijden. Nou is het wel zo, dat voor ik kan weg rijden hij de eerste 10 sec. wel heel beroerd loopt tot ik een aantal keer goed gas geef en hij een aantal keer goed hoog in zijn toeren is geweest. Verder als die eenmaal loopt of ik heb 200 meter gereden, kan ik de motor uitdoen en start die direct in 1x zonder enige problemen, maar laat ik hem een uur staan of is de motor weer compleet koud, dan begint het gezeur weer.

Nou wilde hij vanochtend voor de eerste keer ECHT niet starten en heb ik het geprobeerd tot de accu bijna leeg was, dus heb ik de motorkap maar open gegooid en ben ik gaan kijken. Er lijkt inderdaad geen benzine door de slang te komen en de bougies waren kurk droog na al dat doorstarten. Ik zou best langs een garage willen, maar dan moet hij wel aanslaan en mocht het iets simpels zijn als de brandstoffilter vervangen, kan ik dat zelf ook nog wel.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en dat we tot een oplossing kunnen komen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

O v.d Brink
 
Volkswagen  Polo 6n1 (1997)  1.4 
Check de choke is. of in die omgeving. die 6n hebben ook wel eens was met het gasklephuis. zijn gevoelig voor viezigheid etc.

Maar als je aangeeft dat hij alleen met koude start moeite heeft denk ik gelijk aan een choke wat niet werkt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Origineel brandstof filter plaatsen. (Halen bij de vw dealer)
Heb eerder dat soort problemen gelezen, en dit was dan de oplossing.

Kan uiteraard ook een gare pomp zijn o.i.d.
Net hoeveel jaar ervaring die heeft.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Mijn golf 3 Cabrio uit 1994 had van de een op andere dag dezelfde problemen: Sporadisch niet willen aanslaan, beroerd lopen en soms zelfs pendelen in stationair toerental. Bij mij kwam er echter wel benzine de motor in, teveel zelfs. Uitleeskast eraan gehangen en de motorwaardes uitgelezen tijdens het draaien van de motor:
Temperatuursensor fluctueerde tussen -53 en +28 graden (bij 22 graden buitentemp en warme motor). Ik kreeg de auto wel aan als ik doorstarte en plankgas gaf (verzopen motor).

Tip:
- Pak een uitleeskast/computer en lees de waardes uit die de ECU kan geven (temperatuur, lambda, toerental etc) Wijkt een van deze waaardes af van de waardes tijdens een warme/goede start, dan zal ik daar mee beginnen.

Maar de eerste stap is: brandstoffilter vervangen voor een VW filter, hier zit namelijk een drukregelventiel in die de brandstofdruk op 3-5 bar moet houden zolang de pomp loopt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!