Motor + spiraal symbool

Beste leden,

ik heb sinds een jaartje een VW Polo BM 1.2 Diesel.

ik ben afgelopen week naar Parijs geweest en op de heen weg begon het spiraal op mijn dashboard te knipperen. Ik heb vervolgens VW gebeld (Mobiliteits garantie). Maar dat ik ze belde en de auto aan de kant had gezet en later de auto weer starte was het symbool weer weg.

gister op de terug weg is het oranje motorsymbool gaan branden en het spiraal kwam knipperend weer terug.

Weer VW gebeld en aangegeven wat er aan de hand was. Hierop gaven ze wel iets van de katalysator aan, maar dat ik het maar uit moest laten lezen bij een VW dealer.
Ik mocht er wel mee doorrijden.

Kan iemand mij vertellen of dit vaak voorkomt? (heb nu zo'n 44.000 km op de teller en vindt dit wel erg vroeg voor meldingen).

Kan iemand mij vertellen wat hieraan gedaan gaat worden? moet er een nieuwe katalysator op? of kan het iets anders zijn?
Waar kan ik zelf op letten bij de dealer voordat ze al het geld weer uit mijn portomonee proberen te trekken?

En kan iemand mij vertellen of dit soort dingen dan onder de fabrieksgarantie valt?

Oh en auto loopt verder wel normaal, houdt niet in o.i.d.!

dank alvast!
 
dit valt volledig onder de garantie dus over geld hoef je je geen zorgen te maken :) (tenzij hij gechipped is). Heb het hier geloof ik wel eens eerder voorbij zien komen, ook de EGR klep schijnt gevoelig te zijn. Zou inderdaad gewoon een tripje dealer maken en dan wordt alles gewoon gerepareerd voor je :)
 
Ok, weet je het zeker?

Ik heb de auto niet nieuw gekocht!

Hij is van mei 2010, dus natuurlijk net buiten de twee jaar fabrieksgarantie.

Ja was wel van plan hem uit te laten lezen, maar soms schreeuwen ze meteen, dit nieuw dat nieuw, terwijl het misschien een klein dingetje kan zijn.

Bedankt iig voor je reactieM
 
bij mij was het spiraal lampje na 57.000km gaan knipperen (heb een Polo BM uit Jan 2011)

EGR klep en iets met katalysator was het probleem...dus het is niet heel vreemd dat dit op jouw km stand gaat branden....

overigens ga ik na mijn garantie periode gewoon erbij kopen...dit om torenhoge onvoorziene kosten te voorkomen...
 
Bij mij ging dat lampje al bij 15000 branden en was het de EGR koeler.
De auto was toen net 3 maanden oud.

Voor de EGR staat er geen standaard km stand voor maar elke Polo uit 2010 komt aan de beurt.
Balen dat het voor jou buiten de garantie valt.
Wellicht hebben ze hier een coullanceregeling voor aangezien het een veelvoorkomend probleem is?

Het kan een duur grapje worden!

En vroeg voor meldingen? die kunnen zich altijd voordoen helaas.
Bij mij is er al veel vervangen mijn BM is van Okt.2010
- 3e remlicht was defect
- Airbag aansturing kast defect
- EGR koeler defect
- Condens in de knipper van de buitenspiegel, dus vervangen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit probleem ook al meerdere malen gehad en elke keer had de Polio het niet opgeslagen zodat ze het niet uit konden lezen. Het is dus de EGR-klep of EGR-koeling. Moeten ze dit vervangen onder garantie? En vooral, kan dit kwaad? Wat doet het EGR-systeem?
 
Ik heb dit probleem ook al meerdere malen gehad en elke keer had de Polio het niet opgeslagen zodat ze het niet uit konden lezen. Het is dus de EGR-klep of EGR-koeling. Moeten ze dit vervangen onder garantie? En vooral, kan dit kwaad? Wat doet het EGR-systeem?
Als je niet tevreden bent met je auto, hoef je nog niet met ziektes te gaan schelden ;)

EGR = Exhaust of Emission Gas Recirculation
Uitlaatgasrecirculatie - Wikipedia
 
Zelfde probleem gehad na +- 30000km met de bluemotion.
Probleem was binnen de garantie opgelost, bekend probleem bij de dealers.

Ik was de polo 1 dag kwijt voor de reparatie, blijkt dat ze zowat de hele motor eruit lepelen om het te herstellen. Kan een dure grap zijn buiten de garantie denk ik.
 
Zelfde probleem gehad na +- 30000km met de bluemotion.
Probleem was binnen de garantie opgelost, bekend probleem bij de dealers.

Ik was de polo 1 dag kwijt voor de reparatie, blijkt dat ze zowat de hele motor eruit lepelen om het te herstellen. Kan een dure grap zijn buiten de garantie denk ik.

eind juni egr koeler laten vervangen onder garantie. Polo is uit 2010 met 67K op de teller.
Factuur voor reparatie kwam bij mij uit op 890 Euri. Aangezien het nog onder garantie is gebeurd = 0 Euro. PON heeft wel een coulanceregeling. Dus ritje naar de dealer en vervanging afdwingen.

Succes.
 
@ alfaten ..
dat heb ik ook gehad vorig jaar... auto uitlaten lezen en eenn software updat en alles was weel klaar..
laatst wel met pech gestaan voor het eerst// motor viel uit en starte niet meer.. verstuiver kapot kwamen ze na anderhalve week en 2 brandstof opvoerpompen achter.
Ik was schijnbaar de eerste met het probleem ze zijn druk met pon bezig geweest.
Nu is alles weer top en met chip op maat hangt er ook weer in
 
eind juni egr koeler laten vervangen onder garantie. Polo is uit 2010 met 67K op de teller.
Factuur voor reparatie kwam bij mij uit op 890 Euri. Aangezien het nog onder garantie is gebeurd = 0 Euro. PON heeft wel een coulanceregeling. Dus ritje naar de dealer en vervanging afdwingen.

Succes.

bij mij was er ook iets mis met Katalysator, Airbag en iets met een scheve stuurkolom vandaar dat ze de airbag uit moesten bouwen en kijken wat het probleem was
dus de grote onderhoudsbeurt + EGR + Katalysator + Airbag + Stuurkolom + In en uitbouw meuk = totale schade 1400 euro
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!