micro krasjes in Uni-lak zwart

Beste polo berijders,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Lucas en ik heb sinds begin januari mijn polo 6R bluemotion binnen.

Nu heb ik alleen het volgende probleem; over de gehele auto, maar met name op de motorkap zitten micro krasjes in de lak, echt duizenden. Je ziet dit pas als je ongeveer 30cm met je gezicht boven de auto hangt. Verder zitten er bij alle portier handgrepen flinkere krassen. Ik heb voor Uni-lak zwart gekozen, heb de auto nooit door een wasstraat gehaald, maar spuit de auto wel iedere week af bij een was station hier in de buurt.
Nu is mijn vraag of dit normaal is bij Uni-lak zwart en of er meer mensen zijn op dit forum die hier last van hebben.

Ik kan deze week helaas geen foto’s van mijn auto maken, maar ik zal ze volgende maken en posten om precies te laten zien wat ik bedoel.

Groeten Lucas
 
Hallo Lucas,

Ik heb ook een Polo BM unilac zwart! Ik was vooraf al gewaarschuwd dat op deze lak krasjes eerder zichtbaar zijn dan op bv. een metallic kleur. Nu rij ik mijn BM wel door een "borstelloze" carwash! Dus lichte krasjes die ik krijg neem ik voor lief. Ps, de auto in de wax zetten doet vervolgens weer wonderen.

Trouwens ook bij het afspuiten moet je opletten, zeker als je er een spons tegen aan gooit, dat ook al het vuil eraf is! Anders wrijf je het er nog in met de spons en dat veroorzaakt ook krassen.
 
Tja dat is vrees ik het nadeel van lak zwart je ziet er echt alles op ik vrees dat je er niet aan ontkomt behalve dan als je hem heel regelmatig in de was zet, daarom kiest het merendeel van de mensen voor metallic lak dat is een stuk minder besmettelijk maar daar heb jij momenteel weinig aan.
 
Die micro krasjes die je ziet worden "swirls" genoemd. Hebben de krasjes de vorm van een spinnenweb? Zo ja, dan is de kans groot dat het swirls zijn.

Ik heb zelf wel metallic maar dat maakt niets uit. De lak van de nieuwe polo is gewoon zeer zacht waardoor er veel sneller krassen in komen dan bijvoorbeeld Audi.

Bij de aflevering van mijn polo zag ik het ook zitten. Er zijn twee opties die je kunt overwegen om er vanaf te komen.

1. Polijsten. Dit heb ik zelf gedaan bij mijn polo, daarna wassen met de twee emmer methode en een washandschoen.

2. Maskeren. Er zijn genoeg middelen op de markt waarmee je deze krassen kan maskeren. Er zijn waxen die de krassen goed opvullen, alleen als de wax dan verdwenen is zie je de krassen uiteraard weer.

Als jullie willen dan post ik hier een aantal links van een goede basis om je polo in goede conditie te houden.
 
Heel herkenbaar! Afgelopen oktober is mijn Polo geleverd door de dealer, die zat vol met swirls. Denk dat ze een oud T-shirt gebruikt hebben tijdens de afleverbeurt.

Maar goed als cardetailer ^^ is dat een door in het oog, dus ben ik aan de slag gegaan met de Polo een afleverbeurt ala moi te geven. Tijdens een poetsmeeting de kans gehad om de Polo weer super strak te krijgen!

Stappenplan (volgens mij bekend bij de meeste hier?):
- Wassen met een overdosis shampoo (2 emmer systeem)
- Kleien
- Wassen
- Polijsten met Menzerna PO106FA en op bepaalde plekken PO85 RD3.02
- Finishen met Dodo Juice - Lime Prime
- Wax -> Collinite 915 voor de duurzaamheid in de winter

Veel tijd had ik niet om geweldige foto's te maken...maar hier een impressie:
IMG_0507JPG-1.jpg

IMG_0514JPG-1.jpg


Wat detail opnames:
IMG_0513JPG-1.jpg

IMG_0498JPG-1.jpg


Wax:
P1100334-1.jpg

P1100394-1.jpg


De krassen zijn verdwenen en de knalrode glans is weer terug. Daarbij is de lak nu beschermd met een laagje wax zodat vervuiling minder makkelijk hecht. Wassen is ook een fluitje van een set.

De waskrassen die jij in de lak hebt kunnen ook door je wastechniek komen. Was je bijvoorbeeld met een spons en 1 emmer? Hogedruk afspuiten om vuil los te weken is ook niet aan te raden, liever lagedruk of met de tuinslag het losse vuil er af spoelen en daarna wassen met een washmit en 2 emmers (spoel en shampoo emmer). Hogedruk voor het naspoelen is daarna geen probleem. Afspuiten met hogedruk kan icm. los liggende zand op de lak weer krassen maken.

Er zijn diverse webshops die deze producten verkopen, zoals carclean.nl / lekocarhifi.nl en nog een waslijst! Deze bedrijven bieden ook workshops aan mocht je willen oefenen om de "poets" techniek te leren. Over poetsen spreken we eigenlijk niet meer... dit heet cardetailing.
 
Ghe ghe, ik was altijd zo:

Afspuiten met tuinslang,
Dan emmer met autoshampo(van de action) en 1 spons hele auto afsoppen.
Afspuiten met tuinslang
Afzemen.

Verder als een keer zin heb in de wax maar dat gebeurd eigenlijk niet.

Zou ook niet weten hoe ik het het allerbeste kan doen in de kortst mogelijke tijd.
 
Monello polijstmiddelen zou ik aanschaffen, die werken perfect op hardere VAG lak. Monello is de eigenmerk lijn van Carclean... die polijstmiddelen worden geleverd door Menzerna, goed spul dus.

In dat topic staat goede info over hoe je de lak optimaal kunt wassen en blijven onderhouden, succes Big Grin
 
Hallo Polo leden.

Sinds januari dit jaar ben ik in het bezit van een zwarte Polo Bluemotion. Ik heb hem meteen ná de aankoop een Protection beurt laten geven bij ProTech (Michielsen) in Moergestel. In zijn bedrijf heeft hij speciale lampen hangen waardoor elke oneffenheid en krasjes duidelijk zichtbaar zijn. Dhr Michielsen legt ook uit dat dit (krasjes maken) bij de eerste poetsbeurt bij de dealer al gebeurd. Volgens hem is het probleem bij het schoonmaken van de auto dat deze helemaal van zand en stof ontdaan moet zijn alvorens je hem met een spons aanraakt. Anders wrijf je dit in de lak en krijg je de genoemde krasjes. Het liefst doet hij deze behandeling ook zelf en daarna de ProTech beurt voor een optimaal resultaat. Toen ik afgelopen week bij de dealer moest zijn heb ik daar nog eens rondgekeken bij de nieuwe auto's en gekeken of de heer Michielsen zijn verhaal klopte. Inderdaad alle nieuwe auto's hadden reeds hetzelfde probleem. Krasjes heel veel krasjes, en vooral voor op de motorkap. Zowel bij Unilakken als bij Metalliclakken. Bij de Metalliclakken valt het probleem met de krasjes wat minder op.De motorkap is trouwens een groot oppervlakte waar je alles op ziet!

Groetjs,
Hans.
 
ook ik had daar ongelofelijk veel last...eerste week dat ik hem had...keek in het zonlicht en zag ik super veel krasjes en swirls :evil: ik was er echt kwaad over...
Ik dacht DAT KAN TOCH NIET MAN!!! nieuwe auto en dan al krassen erop!! hebben ze erop geschaatst ofzo :?
maar toen las ik op het forum dat veel mensen dit ook hadden had ik al het vermoeden dat de auto tijdens het wassen (Door dealer) dit veroorzaakt is...dus de auto hebben ze waarschijnlijk met nog zand erop met een sponsje schoongemaakt...
 
Ik zie het ook wel bij mijn metallic blauwe kleur, om nog maar te zwijgen over alle vliegen resten die je er in de zomer bij krijgt en er met geen mogelijkheid meer is af te krijgen.... behalve door veel sneeuw in de winter Stick Out Tongue

Ik heb me er maar bij neergelegd, het is een probleem wat bijna bij elke auto is tegenwoordig.

Zonde is het wel!
 
Volgens mij is het wel onzin om te zeggen dat de lak zacht is! De rode uni lak van mijn polo heeft gewoon een normale hardheid. Ik heb ooit op een honda gewerkt waarbij de lak al krassen kreeg van de microfiberdoeken.... dat is pas zacht!

Ik denk gewoon dat de krassen veroorzaakt worden door een verkeerde wasmethode. Hier en daar lees ik ook iets over een wasstraat ?...tja dat is gewoon vragen om krassen!!!!

Wassen met 1 emmer en 1 ranzige spons is gewoon een no-go, anders krijg je gegarandeerd krasjes.

Na de polijstbeurt die ik de Polo vorig jaar gegeven heb is de lak tot de dag van vandaag nog altijd snaar strak. Wassen doe ik met een washmit of microfiber spons en het 2 emmer systeem. De auto staat nog steeds perfect in de wax, wat dus aangekoekte vliegenlijkjes (als die er al zijn in de winter) met groot gemak er af te halen zijn.
 
Onzin is een groot woord. Als je de lak vergelijkt met de lak van Audi dan behaal je veel sneller correctie op de VW lak. Maar zo boterzacht dat je van een MF doek krassen krijgt is het inderdaad ook niet (gelukkig).
Misschien is er ook nog een verschil tussen de Uni en de Metallic lak. Ik heb alleen maar op 2 metallic lakken (pearl black en peppergray) gewerkt.
 
kan er iemand de 2emmer techniek eens uitleggen...

Zo was(te) ik mijn auto: 1 emmer met warm krantjeswater plus zeep. Per zijde eerst zeer goed afspoelen met een gieter (regenwater), dan inzepen van boven nr onder met een propere spons en goed afspoelen met de gieter. Zo deed ik de 4 zijden. Daarna de gehele wagen nog eens afspoelen met regenwater en afzemen. Steeds ook overvloedig watergebruik, ook bij het inzepen.
Ook nooit in de zon!

Goede techniek of bedenkingen?
 
Op mijn reflex zilvere polo BM heb ik toch al wel een paar krassen gekregen bij het uitpoetsen van mijn PB white diamond.

Deze de volgende keer maar aanpakken met mijn setje.

Is de eerste keer dat ik echt een meerdere stappen plan ga doen op een auto,dus ook nog in de leerfase.

Heb nu zowat de hele lijst aangeschaft van het handmatige stappenplan op het carclean forum.
Dus wordt lekker poetsen op de polo.
 
MagicSenna zei:
kan er iemand de 2emmer techniek eens uitleggen...

Zo was(te) ik mijn auto: 1 emmer met warm krantjeswater plus zeep. Per zijde eerst zeer goed afspoelen met een gieter (regenwater), dan inzepen van boven nr onder met een propere spons en goed afspoelen met de gieter. Zo deed ik de 4 zijden. Daarna de gehele wagen nog eens afspoelen met regenwater en afzemen. Steeds ook overvloedig watergebruik, ook bij het inzepen.
Ook nooit in de zon!

Goede techniek of bedenkingen?

Hier staat het aardig goed uitgelegd.
http://forum.carclean.nl/cc_postst252/Howto-Dibbuz-Carwash-and-Wax.aspx
 
Ik zou toch even willen inhaken op de "hardheid" van de hedendaagse autolakken.

Elke lak, ongeacht merk of wat dan ook, is even hard of zacht. Elke fabrikant maakt gebruik van hetzelfde laksysteem, echter wisselt men van leverancier. Voor de hardheid maakt dit totaal niets uit. Voor de kleur echter wel, het kan dus zo zijn dat bij een bepaalde kleur, ik noem maar een zijweg, Candy White, er een x-aantal tinten zijn. Dan kan er van leverancier veranderd zijn, en krijg je een minimaal verschil in kleur.

Wel bestaan er vandaag de dag "nano blanke lakken", deze worden al steeds meer gebruikt voor de "luxere" merken. Dit zijn extra harde blanke lakken, die wel sterker zijn, en dus krasvaster, echter, hiervoor moet wel bijbetaald worden.
Tevens heb je nog fabrikanten die, tegen meerprijs, hun auto's spuiten in een meerlaags systeem, dus met extra lagen blanke lak. Deze is niet krasvaster, maar bied wel de mogelijkheid om met polijsten meer te kunnen t.o.v een "standaard lakopbouw.

Ik moet echter wel als kanttekening plaatsen dat, sinds de invoering van het VOS besluit, tegen uitstoot vluchtige stoffen, de lakken in totaliteit "zachter" zijn. Maar dit heeft puur te maken met het feit dat er nu watergedragen lakken gebruikt worden t.o.v thinnergedragen lakken vroeger.

Dit ter verduidelijking.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!