Longlife olie of niet?

Beste allemaal,

Hoe kom ik te weten of mijn auto (Polo 1.4 TDI 70pk, 2005, 9n3) een zogenaamde longlife motor is of niet?

Ik heb geen onderhoudsboekje om dit uit te herleiden (daar staat enkel de eerste beurt bij aflevering in).

Alvast bedankt.

Gr. Martin
 
Jongens,

Bedankt. Ik heb zojuist gezien in het onderhoudsboekje dat de eerste beurt een longlife beurt was met Longlife mobiliteitsgarantie.

Mag ik daaruit concluderen dat de auto dus is uitgerust met zo'n oliekwaliteitssensor?

Als ik de olie zelf ververs en de filter vervang. Hoe stel ik dan vervolgens het interval zo in dat hij nu wordt gereset en pas weer een melding geeft o.b.v. de longlife regels (rijstijl, oliekwaliteit etc)?
 
Bas, hoe verklaar je dat waneer ik kijk op de boordcomputer hoeveel km ik nog kan rijden voor ik op onderhoud moet. Hij na enkele duizenden km's plots een ander eindresultaat aanduid.

Momenteel moet ik op ongeveer 63k binnen voor onderhoud. (auto staat nu op 49k)
Terwijl toen ik op 30k binnen ben geweest voor onderhoud het mooi op 60k stond gepland.

Ik heb geen flauw idee hoe de boordcomputer dit "berekend" maar een vaste waarde is het niet.
(nu ik kijk er niet naar en ga sowieso op 60k binnen, maar vind het raar dat de boordcomputer het "uitsteld")
 
Dat heeft (zo zei men op de cursus vandaag) te maken met de resterende tijd tot je volgende onderhoudsbeurt. Daar wordt iedere keer het gemiddelde gepakt van tijd/resterende KM. En zo komt hij aan zijn waarde.

Ik vind het nogal vaag. Maar als de trainers van VW het zo vertellen dan zal het wel.
 
Ik zet onze nieuwe polo meteen op 15k per beurt....wel met LL olie dat wel,de olie zelf is wel goed alleen de onderhoudsintervallen zijn veels te lang..

Je wilt de binnenkant van een longlife motor niet zien,een zwarte drab...KUT dus.
 
Ik heb die longlife er bij de eerste beurt uit laten halen en "normale" olie er in laten doen zodat ik elke 15k voor een beurt moet.
Die olie is veel goedkoper, kans op olieverbruik is stuk kleiner en bij een getunde motor word longlife zo ie zo afgeraden.
Ook als je regelmatig korte stukken rijd gaat dat niet lang goed met longlife.
 
John zei:
Ik heb die longlife er bij de eerste beurt uit laten halen en "normale" olie er in laten doen zodat ik elke 15k voor een beurt moet.
Die olie is veel goedkoper, kans op olieverbruik is stuk kleiner en bij een getunde motor word longlife zo ie zo afgeraden.
Ook als je regelmatig korte stukken rijd gaat dat niet lang goed met longlife.

Volledig mee eens John
 
Inmiddels heb ik keurig de Longlife 5w30 olie gekocht.

Ik ben me bewust van de pro's en con's, echter wordt er met deze auto ca. 45.000km per jaar gereden (alleen op de snelweg, op de cruisecontrol ca 110km/u).

Hij komt dus minimaal 1,5x per jaar in de garage voor inspectie, onderhoud en APK. Als ik hier gewone olie in gooi, dat sta ik om de 4 maanden de olie te verwisselen. Dankzij de longlife kan ik dit oprekken naar eens in de 8 maanden.

Als iemand natuurlijk een benzineauto rijdt, en slechts 15.000km per jaar, dan zou de oliewissel pas na 2jr zijn.... das wel erg lang om niet naar de overige onderdelen van de auto te kijken.
 
Nou, ik rijd ongeveer 15.000KM per jaar. Heeft dit jaar, januari een oliebeurt gehad 5w30 erin. Maar heb zelf al 2x 1Liter 5w30 erbij moet doen omdat het olielampje ging branden.
Volgens mij een zelf verversend systeem :?
Staat er in de handleiding van de auto dat het normaal is dat de auto 1L op 1000KM verbruikt haha volgens mij hebben alleen VW's dit. Bij andere auto's die ik gehad heb heb ik dit echt nog nooit gehad!
Tis net alsof je dubbele benzine in je auto doet, gelukkig kan je het op internet nog voor 14 euro 5w30 Longlife per liter halen maar als je dat bij de Brezan haalt ben je dus het dubbele kwijt.
Voor mij helaas ook geen VW meer hierna.. echt alleen maar problemen ermee. Sorry voor de negativiteit :shock: en offtopic ge-ouwehoer ;)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!