Lichte krassen koplamp weg polijsten?

Cruz

Bekend lid
883
315
72
Ik zag dat ik hele kleine krasjes hebt op 1 koplamp, Polo AW.

Kan ik dit met de hand weg polijsten met commandant 5? En daarna in de wax zetten?
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Kan, maar je moet je voorstellen dat er momenteel een laag lak over je koplampen heen zit die de lampen beschermen tegen UV verweer (de verweerde koplampen die je wel eens bij oudere auto's ziet, komen omdat de laag dusdanig versleten is dat het geen UV meer blokt). Wax beschermt wel een beetje, maar de standtijd (= tijd dat de wax blijft zitten) van wax is relatief weinig (kwestie van enkele weken).

Eenmaal die beschermende laag verwijderd is het periodiek bijhouden van de bescherming vereist, of je koplampen verweren versneld. Ik adviseer je daarom ook om in ieder geval met zo'n nieuwe auto even te wachten als het je niet heel erg stoort, of de koplampen weer van een nieuwe laag bescherming te voorzien.

Coatings (bv. Gyeon Trim) werken ook, maar die standtijd is ~1 jaar.

Weeg voor jezelf af of die krasjes de moeite waard zijn :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: __Sjaak en Cruz
Thanks, ik heb ook dit zal dit ook helpen?


En idd zal er ook over nadenken of het waard is om te polijsten.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
@Cruz ja, hier zit een beschermende vloeistof op een doekje bij. Ik gok enkel dat dit enkele maanden blijft zitten (beter dan wax denk ik, minder goed dan een 'losse' coating). Heb je een foto van de kras?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Hier de foto's

IMG_20201102_095916.jpgIMG_20201102_095923.jpg
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat koplampen zelf polijsten met zo'n headlight restore kit totaal geen nut heeft op krassen, dit haalt alleen doffe plekken weg. Misschien als je hem professioneel laat polijsten met een machine dat het wel resultaat gaat hebben, maar fabrieksnieuw zal hij er niet uit komen te zien. Dan zou je misschien beter gewoon nieuwe koplamp units erin kunnen zetten, of er mee leren leven
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik heb ze gewaxed en siliconen spray gepoetst en het is een stuk minder geworden. Zie fotoIMG_20201102_105611.jpgIMG_20201102_105623.jpg

Ik laat het zo. Bedankt allen voor het meedenken.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Nog een laatste vraag de binnenkant van de lamp unit zie ik dat er veel stof en wat troep ligt op de bodem/onderkant Kan je dit er met een stofzuiger er uit zuigen als je de lampen verwijdert?
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Kan, maar je moet je voorstellen dat er momenteel een laag lak over je koplampen heen zit die de lampen beschermen tegen UV verweer (de verweerde koplampen die je wel eens bij oudere auto's ziet, komen omdat de laag dusdanig versleten is dat het geen UV meer blokt). Wax beschermt wel een beetje, maar de standtijd (= tijd dat de wax blijft zitten) van wax is relatief weinig (kwestie van enkele weken).

Eenmaal die beschermende laag verwijderd is het periodiek bijhouden van de bescherming vereist, of je koplampen verweren versneld. Ik adviseer je daarom ook om in ieder geval met zo'n nieuwe auto even te wachten als het je niet heel erg stoort, of de koplampen weer van een nieuwe laag bescherming te voorzien.

Coatings (bv. Gyeon Trim) werken ook, maar die standtijd is ~1 jaar.

Weeg voor jezelf af of die krasjes de moeite waard zijn :)

Dat probleem met verweren is dat alleen bij koplampen (omdat die helder zijn) of ook bij achterlichten (nooit gezien eigenlijk)? Aangezien mijn achterlicht is gepolijst/gepoetst door schadehersteller om een kras minder zichtbaar te maken.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!