lambdasonde sensor zelf vervangen

Hoi Allen,

Zijn we weer eens... Enige tijd geleden was ik erg actief op dit forum maar omdat ik de polo zelf niet meer rij en een auto van de zaak heb is dit dus minder geworden nu heb ik wel een vraagje ik heb nog steeds een foutmelding dat het uitlaatgassignaal niet logische is ik wil dus de lambasonde sensor gaan vervangen omdat ik vermoed dat deze defect is nu vertelde iemand mij dat dit simpel zelf te doen is? Iemand hier al ervaringen mee? En misschien een fototje waar dat beste ding nu precies zit? Big Grin ik heb ene VW Polo 1.4 TDI Bluemotion
 
Lambdasonde zit op de uitlaat geschroefd onder de auto. Als je geluk hebt kun je hem losdraaien met een steeksleutel. Als je minder geluk hebt, moet je een speciale dop kopen/lenen die ongeveer €50 kost.

Zo ziet een lambdasonde eruit,
03d906265a-1.jpg
 
Ik heb ook een probleem gehad met een lambdasonde op mijn VW Polo 6R. Garage heeft dit vervangen maar vermoed dat ze me proberen af te zetten. Eerst hebben ze de software geupdate maar na een week kwam het probleem terug (hier hebben ze al goed voor gefactureerd). Met het vervangen van de lambdasonde is het opgelost en er staat op de factuur nu dat ze voor 125 euro het uitlaatsysteem hebben uit- en ingebouwd. Ook de katalysator hebben ze voor 125 euro uit- en ingebouwd. Dit terwijl ik hen aan de telefoon heb gehad om te vragen wat ze van plan waren. Ze moesten toen nog met VW dealer bellen omdat ze niet goed wisten wat ze moesten doen. Een kwartier later krijg ik al telefoon dat ze de lambdasensor vervangen hebben en dat ik de auto mag komen ophalen. Ook staat er nog op de factuur dat ze het motorregelapparaat hebben geherprogrammeerd voor 95 euro. Dit terwijl ze vorige keer al de software hebben aangepast.

Ik vraag me nu dus af of voor het vervangen van een lambdasensor het uitlaatsysteem en katalysator moeten uit- en ingebouwd worden en of hier enige software-aanpassing voor nodig is? Voor zover ik kan vinden is dit totaal niet nodig en moesten ze enkel een connector uittrekken, de lambdasensor losschroeven en een nieuwe erin steken?
 
VW  Polo 6R  1.2 
Naar mijn idee is het inderdaad een kwestie van stekker eruit, lambda eruit nieuwe erin stekker er weer in en even de BCM resetten. Nou vermoed ik dat ze met dat laatste het "herprogrammeren" bedoelen. Volgens mij zie je hem bij de 1.2 TDI zelfs gewoon zitten ;)
Als ik het dus goed begrijp hebben ze voor een 345 euro een lambda sonde vervangen? Dan hebben ze er tenminste wel leuk aan verdient ;) Is dit overigens bij een VW dealer geweest of gewoon bij de beunhaas?
 
Uitlaat demonteren niet nodig maar wel aardig gerekent maar ik neem aan wel een OEm lambda geplaatst en geen after market aangezien deze nog wel eens problemen gaan opleveren later
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!