Lambda sensor troubleshoot

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoi iedereen,

Aangezien jullie weten dat ik ondertussen al een tijd struggle met de vermogensdipjes en ik langzaam echt niet meer het probleem weet, wil ik graag met jullie even kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Laat de innerlijke monteurs in jullie naar boven komen Stick Out Tongue Ik vermoed de wideband lambda sensor.

Ik heb een keertje live-data (OBDII van iCarsoft, helaas geen Vagcom) opgenomen terwijl de auto stotterde. Mijn bevindingen waren als volgt:

Frame 1 (tijdens pull 1) - 111km/h:
Toerental4211 rpm
Absolute gaskleppositie99,2%
Short term fuel trim-2,3%
Long term fuel trim0,0%
Belastingswaarde motor72,5%
Lamda (wideband!)0,884 (dus rich mixture)
Luchtstroomhoeveelheid LMM168.75 g/s
O2 sensor huidige conditie-0.30mA

Frame 2 (tijdens uitrollen/gas loslaten 1) - 70km/h:
Toerental2361rpm
Absolute gaskleppositie3.9%
Short term fuel trim0.0%
Long term fuel trim0,0%
Belastingswaarde motor4.7%
Lamda (wideband!)1.999 (dus lean mixture)
Luchtstroomhoeveelheid LMM6.00g/s
O2 sensor huidige conditie2.47mA

Frame 3 (eerste piek pull 2) - 93km/h:
Toerental4280 rpm
Absolute gaskleppositie6.3%
Short term fuel trim2,3%
Long term fuel trim0,0%
Belastingswaarde motor81.6%
Lamda (wideband!)1.039 (dus lean mixture)
Luchtstroomhoeveelheid LMM134.50 g/s
O2 sensor huidige conditie0.13mA

Frame 4 (gas los, piek na weer optrekken pull 2) - 117km/h:
Toerental3980rpm
Absolute gaskleppositie5.9%
Short term fuel trim0.0%
Long term fuel trim0,0%
Belastingswaarde motor99.6%
Lamda (wideband!)1.999 (dus lean mixture)
Luchtstroomhoeveelheid LMM8.75g/s
O2 sensor huidige conditie2.39mA

Wat is vervangen met relevantie tot het onderwerp (wat niet...):
- Grote beurt, dus o.a.: bougies, luchtfilter
- Thermosstaat
- Koelwatertemperatuursensor
- N75 (magneetregelklep turbodruk)
- Diverter valve (-> forge)
- Uitlaatspruitstuk
- Turbo
- Siliconen luchtslang intercooler -> gasklep
- Open luchtfilter
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- Brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> diverter valve
- Bougies (van sloop)
- LMM

Uitgeschreven zijn: secundaire luchtpomp, n249/n112 en de lambda achter de kat. Auto is in mei opnieuw gechipt. Stotter was zowel ervoor, als erna.

De lamda waarde zwabbert dus een beetje tussen de 0,800 en 1,999. Stationair zwabbert hij wel rond de 1.000.
Long term fuel trim is 0, altijd.
Short term fuel trim zit netjes tussen -5 en 5. Met een enkele uitschieter naar 7 (in de data).

----

Wellicht handig te vermelden dat bij de I/M Readiness test O2, O2 Heater en Cat op INC staan.

----

Is er iemand die me kan helpen? Ik twijfel of mijn lambda de schuldige is, maar heb al zoveel vervangen op aanraden van mensen (mijn trial en error monteur) dat ik eigenlijk een beetje klaar ben met onnodig geld uit te geven. Iemand die deze waarden kan interpreteren?
Thanks :)
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik heb even een collega geraadpleegd het ging via de app en het is weekend Stick Out Tongue dus heel uitgebreid is het niet.

Maar van het 1e frame zij hij : Die loopt wel erg rijk, Vol gas zit meestal rond de 0.9 Volt en de fuel trim staat dan in de +. bij jou staat die negatief.
Het lambda signaal kan dan kort pieken naar 0.8V maar moet snel weer naar de 0.9 V gaan.

Ik vraag me wel af of de LMM wel echt 100% de goede is en niet kapot is.
Hier ben ik zelf ook wel eens de fout mee ingegaan.

Maar op de rollerbank zou de tuner nog duidelijker kunnen zien dan wij met een testkast kunnen, hij zou dan moeten zien wat de fueltrims en lambda doen,
 
Ik heb even een collega geraadpleegd het ging via de app en het is weekend Stick Out Tongue dus heel uitgebreid is het niet.

Mijn waardering is groot :)

Maar van het 1e frame zij hij : Die loopt wel erg rijk, Vol gas zit meestal rond de 0.9 Volt en de fuel trim staat dan in de +. bij jou staat die negatief.
Het lambda signaal kan dan kort pieken naar 0.8V maar moet snel weer naar de 0.9 V gaan.

Ik probeer dit te begrijpen, maar voor zover ik had gelezen is het geen kwestie van Volts bij een Wideband O2. Die loopt van 0 tot 2 waarbij 0 rijk is, 2 lean en 1 een perfecte verhouding van 1:14,7 lucht/benzine.

Ik vraag me wel af of de LMM wel echt 100% de goede is en niet kapot is.
Hier ben ik zelf ook wel eens de fout mee ingegaan.

Zou het effect hebben om eens te proberen te rijden zonder de LMM ingeplugd? Ik was zelf aan t denken eventueel de MAP-sensor nog, maar die kans acht ik niet groot.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!