Hoi iedereen,
Aangezien jullie weten dat ik ondertussen al een tijd struggle met de vermogensdipjes en ik langzaam echt niet meer het probleem weet, wil ik graag met jullie even kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Laat de innerlijke monteurs in jullie naar boven komen Ik vermoed de wideband lambda sensor.
Ik heb een keertje live-data (OBDII van iCarsoft, helaas geen Vagcom) opgenomen terwijl de auto stotterde. Mijn bevindingen waren als volgt:
Frame 1 (tijdens pull 1) - 111km/h:
Frame 2 (tijdens uitrollen/gas loslaten 1) - 70km/h:
Frame 3 (eerste piek pull 2) - 93km/h:
Frame 4 (gas los, piek na weer optrekken pull 2) - 117km/h:
Wat is vervangen met relevantie tot het onderwerp (wat niet...):
- Grote beurt, dus o.a.: bougies, luchtfilter
- Thermosstaat
- Koelwatertemperatuursensor
- N75 (magneetregelklep turbodruk)
- Diverter valve (-> forge)
- Uitlaatspruitstuk
- Turbo
- Siliconen luchtslang intercooler -> gasklep
- Open luchtfilter
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- Brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> diverter valve
- Bougies (van sloop)
- LMM
Uitgeschreven zijn: secundaire luchtpomp, n249/n112 en de lambda achter de kat. Auto is in mei opnieuw gechipt. Stotter was zowel ervoor, als erna.
De lamda waarde zwabbert dus een beetje tussen de 0,800 en 1,999. Stationair zwabbert hij wel rond de 1.000.
Long term fuel trim is 0, altijd.
Short term fuel trim zit netjes tussen -5 en 5. Met een enkele uitschieter naar 7 (in de data).
----
Wellicht handig te vermelden dat bij de I/M Readiness test O2, O2 Heater en Cat op INC staan.
----
Is er iemand die me kan helpen? Ik twijfel of mijn lambda de schuldige is, maar heb al zoveel vervangen op aanraden van mensen (mijn trial en error monteur) dat ik eigenlijk een beetje klaar ben met onnodig geld uit te geven. Iemand die deze waarden kan interpreteren?
Thanks
Aangezien jullie weten dat ik ondertussen al een tijd struggle met de vermogensdipjes en ik langzaam echt niet meer het probleem weet, wil ik graag met jullie even kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Laat de innerlijke monteurs in jullie naar boven komen Ik vermoed de wideband lambda sensor.
Ik heb een keertje live-data (OBDII van iCarsoft, helaas geen Vagcom) opgenomen terwijl de auto stotterde. Mijn bevindingen waren als volgt:
Frame 1 (tijdens pull 1) - 111km/h:
Toerental | 4211 rpm |
Absolute gaskleppositie | 99,2% |
Short term fuel trim | -2,3% |
Long term fuel trim | 0,0% |
Belastingswaarde motor | 72,5% |
Lamda (wideband!) | 0,884 (dus rich mixture) |
Luchtstroomhoeveelheid LMM | 168.75 g/s |
O2 sensor huidige conditie | -0.30mA |
Frame 2 (tijdens uitrollen/gas loslaten 1) - 70km/h:
Toerental | 2361rpm |
Absolute gaskleppositie | 3.9% |
Short term fuel trim | 0.0% |
Long term fuel trim | 0,0% |
Belastingswaarde motor | 4.7% |
Lamda (wideband!) | 1.999 (dus lean mixture) |
Luchtstroomhoeveelheid LMM | 6.00g/s |
O2 sensor huidige conditie | 2.47mA |
Frame 3 (eerste piek pull 2) - 93km/h:
Toerental | 4280 rpm |
Absolute gaskleppositie | 6.3% |
Short term fuel trim | 2,3% |
Long term fuel trim | 0,0% |
Belastingswaarde motor | 81.6% |
Lamda (wideband!) | 1.039 (dus lean mixture) |
Luchtstroomhoeveelheid LMM | 134.50 g/s |
O2 sensor huidige conditie | 0.13mA |
Frame 4 (gas los, piek na weer optrekken pull 2) - 117km/h:
Toerental | 3980rpm |
Absolute gaskleppositie | 5.9% |
Short term fuel trim | 0.0% |
Long term fuel trim | 0,0% |
Belastingswaarde motor | 99.6% |
Lamda (wideband!) | 1.999 (dus lean mixture) |
Luchtstroomhoeveelheid LMM | 8.75g/s |
O2 sensor huidige conditie | 2.39mA |
Wat is vervangen met relevantie tot het onderwerp (wat niet...):
- Grote beurt, dus o.a.: bougies, luchtfilter
- Thermosstaat
- Koelwatertemperatuursensor
- N75 (magneetregelklep turbodruk)
- Diverter valve (-> forge)
- Uitlaatspruitstuk
- Turbo
- Siliconen luchtslang intercooler -> gasklep
- Open luchtfilter
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- Brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> brandstofdrukregelaar
- Vacuumslang inlaatspruitstuk -> diverter valve
- Bougies (van sloop)
- LMM
Uitgeschreven zijn: secundaire luchtpomp, n249/n112 en de lambda achter de kat. Auto is in mei opnieuw gechipt. Stotter was zowel ervoor, als erna.
De lamda waarde zwabbert dus een beetje tussen de 0,800 en 1,999. Stationair zwabbert hij wel rond de 1.000.
Long term fuel trim is 0, altijd.
Short term fuel trim zit netjes tussen -5 en 5. Met een enkele uitschieter naar 7 (in de data).
----
Wellicht handig te vermelden dat bij de I/M Readiness test O2, O2 Heater en Cat op INC staan.
----
Is er iemand die me kan helpen? Ik twijfel of mijn lambda de schuldige is, maar heb al zoveel vervangen op aanraden van mensen (mijn trial en error monteur) dat ik eigenlijk een beetje klaar ben met onnodig geld uit te geven. Iemand die deze waarden kan interpreteren?
Thanks
Laatst bewerkt:
SEAT
FR
1.0TSI 95pk