Lambda sensor (NOx sensor)

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb sinds kort een VW polo 9N1. Nu hebben we hier een probleempje mee.
Het motor lampje ging branden. Zelf heb ik hem uitgelezen met vagcom en daar kwam deze melding uit.

1 Fault Found:
17480 - NOx Sensor (G295) Heater Control: Circuit Malfunction
P1072 - 35-00 - -

Nu wil ik dus de NOx sensor vervangen. Typenummer wat er nu opzit is 03C 906 261.

Nu kan ik deze sensor nergens vinden bij nederlandse webshop. Weet iemand waar ik deze kan krijgen op internet?
Of weet iemand een vervanger hiervoor?

Hier een linkje naar een engelse site waar de sensor op staat.

Graag hoor ik van jullie.....
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Kan dat uitprogrameren ook met vagcom of moet ik hiervoor naar de dealer?

Kan dit verder geen kwaad voor de motor of brandstofverbruik?

Nox sensoren zijn alleen bij de dealer te koop, niet aftermarket helaas. Heb het zelfde probleem met mijn Touran 1.6 FSI. Je kunt het voor 150euro uit laten programmeren! Een nieuwe sensor bij de dealer kost je een kleine 500euro!
 
Bij dealers doen ze dit niet, ik weet dat B&B Autotechniek in Hem (geloof ik) het doet. De meningen zijn soms verdeeld, maar ik rij zelf al een jaar rond met een brandend lampje en merk aan de auto niets vreemds m.b.t. verbruik of iets dergelijks! Lijkt me ook niet geheel logisch want een Nox sensor is GEEN lambda sensor!! Je auto heeft mogelijk alleen wat meer Nox uitstoot, maar dat is voor de APK geen probleem!
 
Bij dealers doen ze dit niet, ik weet dat B&B Autotechniek in Hem (geloof ik) het doet. De meningen zijn soms verdeeld, maar ik rij zelf al een jaar rond met een brandend lampje en merk aan de auto niets vreemds m.b.t. verbruik of iets dergelijks! Lijkt me ook niet geheel logisch want een Nox sensor is GEEN lambda sensor!! Je auto heeft mogelijk alleen wat meer Nox uitstoot, maar dat is voor de APK geen probleem!

Zojuist contact gehad met B&B Autotechniek in Hem. Hij kan het wegprogrameren inderdaad doen. Ik ben alleen nog een beetje huiverig of dit geen problemen kan veroorzaken.
Kosten zijn 150,-. Nieuwe sensor incl. montage zal zo'n 275 euro zijn. Zit nu dus een beetje te twijfelen.
Dadelijk vervang ik de sensor en zit ik straks weer met de problemen. Dit omdat dit schijnbaar een veel voorkomend probleem is.....
 
Nox sensoren zijn alleen bij de dealer te koop, niet aftermarket helaas. Heb het zelfde probleem met mijn Touran 1.6 FSI. Je kunt het voor 150euro uit laten programmeren! Een nieuwe sensor bij de dealer kost je een kleine 500euro!

Waarom zou je dit doen? Die NOx sensor is er niet voor de lol, er zit namelijk een NOx reductie kat onder die geregenereerd moet worden. Met een klein beetje pech heb je die ook kapot, en dan haal je de uitstoot eis niet meer, en dan ben je pas echt aan de beurt....
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Blijkbaar lees je mijn tekst niet goed, mijn eigen auto rijdt nu met brandend lampje (al ruim een jaar / 7000km, vermoedelijk al veel langer gezien het bedrijf mij genaaid heeft door de foutcode te wissen voor aflevering) en op de viergasmeting is de uitstoot gewoon goed. De Nox katalysator zal inmiddels gerust "stuk" zijn, maar om eerlijk te zijn boeit me dat niet, dat beetje extra Nox dat ik verstook op een jaar is echt wel verwaarloosbaar.. ;)
 
Blijkbaar lees je mijn tekst niet goed, mijn eigen auto rijdt nu met brandend lampje (al ruim een jaar / 7000km, vermoedelijk al veel langer gezien het bedrijf mij genaaid heeft door de foutcode te wissen voor aflevering) en op de viergasmeting is de uitstoot gewoon goed. De Nox katalysator zal inmiddels gerust "stuk" zijn, maar om eerlijk te zijn boeit me dat niet, dat beetje extra Nox dat ik verstook op een jaar is echt wel verwaarloosbaar.. ;)

Dan hoop ik niet dat je auto een datum eerste toelating heeft van 01-01-2006, dat is namelijk bijna altijd afkeur voor de APK.

Maar het wegprogrameren van milieu afhankelijke componenten is trouwens een milieu delict
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Dan hoop ik niet dat je auto een datum eerste toelating heeft van 01-01-2006, dat is namelijk bijna altijd afkeur voor de APK.

Maar het wegprogrameren van milieu afhankelijke componenten is trouwens een milieu delict

Ik ben zelf APK Keurmeester, dus ben op de hoogte van wat afkeur is en wat niet ;) (mijn touran is van 2003), overigens als je het laat weg programmeren zal de EOBD tester voor de APK dit onderdeel ook niet als "fout" zien omdat het systeem dan niet meer beschikbaar is in de computer!

En een milieudelict, tja ik denk niet dat er iemand is die zo snel kan zien dat het systeem uitgeschakeld is.. en we doen allemaal wel eens iets wat niet mag.. ;)
[MENTION=4779]R van Lune[/MENTION]; laat nog even weten of het opgelost is met je nieuwe sensor! :)
 
Ik ben zelf APK Keurmeester, dus ben op de hoogte van wat afkeur is en wat niet ;) (mijn touran is van 2003), overigens als je het laat weg programmeren zal de EOBD tester voor de APK dit onderdeel ook niet als "fout" zien omdat het systeem dan niet meer beschikbaar is in de computer!

En een milieudelict, tja ik denk niet dat er iemand is die zo snel kan zien dat het systeem uitgeschakeld is.. en we doen allemaal wel eens iets wat niet mag.. ;)
R van Lune ; laat nog even weten of het opgelost is met je nieuwe sensor! :)
Ha Collega ;)

Ja dan is het geen afkeur bij dat jaar. Maar div EOBD testers geven bij het opvragen van de readiniss test een overzicht van alle componenten (althans die van ons) en als er dan achter bv een dpf staat dat ie niet gecontroleerd word, maar er wel onder zit...
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Ik zal laten weten of het gelukt is. Deze week zal ik de sensor wel binnenkrijgen.
Ben benieuwd. Wegprogrammeren kan ik altijd nog wel een keer doen. Door het regeneratie proces heb ik besloten toch eerst de sensor te vervangen. Dit gaf mij een beter gevoel.

Ik ben zelf APK Keurmeester, dus ben op de hoogte van wat afkeur is en wat niet ;) (mijn touran is van 2003), overigens als je het laat weg programmeren zal de EOBD tester voor de APK dit onderdeel ook niet als "fout" zien omdat het systeem dan niet meer beschikbaar is in de computer!

En een milieudelict, tja ik denk niet dat er iemand is die zo snel kan zien dat het systeem uitgeschakeld is.. en we doen allemaal wel eens iets wat niet mag.. ;)
R van Lune ; laat nog even weten of het opgelost is met je nieuwe sensor! :)
 
Vandaag was de sensor binnen en heb hem vanavond gelijk geplaatst. Dit was een simpel klusje. Daarna de foutcode gereset en een eindje gereden.
Heb zo'n 50 a 60 km gereden en het lampje in het dashboard bleef uit.
Ben benieuwd of het lampje uitblijft. Komende weekend moet ik een eind rijden. Dat wordt de echte proef. Voorlopig heb ik goed hoop.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!