Lachen om nieuws over het 'hacken' van boordcomputers

http://www.nu.nl/internet/2247978/boord ... ckers.html

In dit nieuws bericht staat doodleuk dat je de boordcomputer commando's kan sturen als je een laptop aansluit op de interface poort van de auto. Wat ze compleet vergeten te vermelden hierbij is dat dat gewoon hoort te kunnen en dat het doel van die interface juist is zodat je met een computer met de auto kan communiceren :')

Grofweg heb ik mijn auto ook 'gehackt' volgens dat nieuwsbericht :lol:
 
Het gaat hier om het aansturen van de elektrische systemen die in de boordcomputer zitten. Nogal logisch dat je daarbij kunt als je in de boordcomputer kan komen middels zo'n communicatiekabel, dit is nauwelijks een hack te noemen naar mijn mening.

Heb wat verder erover opgezocht en het lijkt erop dat je middels deze hack alleen ESP, ABS, startonderbreker, etc. al dat soort elektronica aan kan sturen. Cruisecontrol valt er vast ook onder wat je inderdaad controle kan geven over hoeveel gas er gegeven word. Deze 'hack' is in mijn ogen niet meer dan de functies van de boordcomputer benutten. Er worden signalen heen en weer gestuurd over de CAN bus en als je de goeie signalen erop gooit kan je de boordcomputer commando's wel faken.

Dat het normaal gesproken niet kan is omdat de software die de fabrikanten leveren voor de auto's deze functies niet hebben. Wat deze software doet is ook stomweg gebruik maken van dezelfde CAN bus om hun commando's te sturen en om de boel af te luisteren voor bepaalde informatie.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!