Krakend geluid

Beste forummers,
Sinds een tijdje merk ik iets in mijn auto dat me lichtelijk irriteert. Nu ben ik zo iemand die zich aan ieder piepje of kraakje ergert, dus ik loop het risico voor gek te staan... Hoe dan ook, mijn Polo geeft een krakend (soms tikkend) geluid dat lijkt te komen uit de rechter zijwand naast de achterbank. Het geluid is vooral hoorbaar bij (scherpe) bochten. Het is niet hard, en mensen die bij mij in de auto zitten moet ik er echt op wijzen anders horen ze 't niet, maar ik zou graag weten wat het is. Ik heb een 3-deurs, dat zeg ik erbij omdat ik ook in een 5-deurs heb gereden van iemand, en daar hoorde ik niks. Kan ermee te maken, hoeft niet natuurlijk.
Herkent iemand dit? *Ik* vind dat het niet hoort, maar zoals gezegd, ik zeur nogal over dit soort dingen.
 
Beste forummers,
Sinds een tijdje merk ik iets in mijn auto dat me lichtelijk irriteert. Nu ben ik zo iemand die zich aan ieder piepje of kraakje ergert, dus ik loop het risico voor gek te staan... Hoe dan ook, mijn Polo geeft een krakend (soms tikkend) geluid dat lijkt te komen uit de rechter zijwand naast de achterbank. Het geluid is vooral hoorbaar bij (scherpe) bochten. Het is niet hard, en mensen die bij mij in de auto zitten moet ik er echt op wijzen anders horen ze 't niet, maar ik zou graag weten wat het is. Ik heb een 3-deurs, dat zeg ik erbij omdat ik ook in een 5-deurs heb gereden van iemand, en daar hoorde ik niks. Kan ermee te maken, hoeft niet natuurlijk.
Herkent iemand dit? *Ik* vind dat het niet hoort, maar zoals gezegd, ik zeur nogal over dit soort dingen.
Ik herken het probleem en 9 van de 10 keer is het de toplager op de schokdemper zelf. Prima zelf te doen als je een klein beetje een steek/ring vast kan houde.

De achterwielen demonteren.
Auto laten rusten op kriksteunen.

Effe diep ademhalen............

Op de achteras de schokdempers
losmaken beide kanten en laten rusten naar beneden.
Daarna de veren er tussen uit friemelen.
De schokdemper boven loshalen en je hebt je demper in je handen.

Nu haal je de deksel los die op de demper zit bovenin en haal je de moer los die de lager op de demper houdt.

Monteren weer de andere richting.

Heel kort door de bocht uitgelegd maar het is zeer simpel te doen [emoji87]

En anders zijn er vast collega's hier die een handje willen helpen. Zoniet wil ik je wel een keer helpen [emoji106]

Succes!
 
Heel erg bedankt voor je reactie. Zelf ben ik niet zo handig met auto's, dus ik ben bang dat ik meer problemen zal aanrichten.

Trouwens, mijn auto heeft net de 50dkm gepasseerd. Is het normaal te noemen dat er zoiets nu optreedt?
 
Heel erg bedankt voor je reactie. Zelf ben ik niet zo handig met auto's, dus ik ben bang dat ik meer problemen zal aanrichten.

Trouwens, mijn auto heeft net de 50dkm gepasseerd. Is het normaal te noemen dat er zoiets nu optreedt?
Wat ik van ervaringen heb begrepej is dat zoiets tussen de 60.000 en 100.000km begint te komen. De ene zal eerder komen als de ander.

Als je het niet vertrouwd altijd naar laten kijken voor je veiligheid.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!