Koude motor maakt apart geluid na starten

Beste leden , als ik een koude motor heb en in deze tijden dat het zo koud is buiten maakt mijn auto een soort ratel geluid na het starten , als ik vervolgens een stuk gereden heb en ik doe de motor weer uit en aan dan is het geluid weg alleen met een koude start , heb het vanavond even op film vast gelegd , wat kan dit zijn? startmotor dacht ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Bas.mb
startmotor blijf even hangen.


Een startmotor werkt als volgt.

1 de startmotor heeft een as (Bendix) hier zit een vertanding op die past in de startkrans van het vliegwiel.

Wanneer je wilt starten drukt de startmotor de Bendix tegen de startkrans en laat hem rond draaien. Wanneer de motor loopt schiet de Bendix terug en kan dan vrij uitdraaien tot hij stil staat.

Wat gebeurd er bij jou. De Bendix is niet snel genoeg bij de startkrans weg, en wordt door de hogere toeren van de motor uit de krans gedrukt.
Dat maakt het geluid,.

Risico vol? Nee niet echt. Geeft een beetje aan dat de startmotor oud is.
Misschien eens losmaken en smeren/schoonmaken. Of natuurlijk vervangen.

Maar het kan soms verkeerd gaan. Bij mijn Lupo is ooit tijdens het rijden het startrelais aangeslagen. 2200 toeren en toen klapte de startmotor in standje ik wil starten.... Geen Suc6, complete Bendix gesloopt en een nieuwe startmotor en relais kunnen monteren.
 
Laatst bewerkt:
VW  6C  1.4TDI DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik zou het niet zomaar negeren.
Dat die even blijft hangen is niet heel super goed voor je start motor.

Straks ben je ergens en dan start die niet meer

Even loshalen en bendix (tandwiel op de startmotor) uittrekken en invetten en schoonmaken.

Anders lekker vernieuwen
top , bedankt allemaal ik ga eens even kijken wat het kost om te laten vervangen ;)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 75pk 
Hallo.

Ik denk dat ik precies met het zelfde probleem zit.
Bij het starten van de auto lijkt het alsof de motor 2seconden blijft hangen. Heb je die video nog?. Ik ben erg benieuwd of het het zelfde effect is...

Gr Bas
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2FSI 60pk 
ik kan helaas geen video uploaden. Het geluid van de video is stuk erger als het geluid van m’n eigen auto.
Maar wel een vergelijkbaar geluid? Is natuurlijk bij de ene auto erger dan de ander. Hier in de buurt hebben ook een aantal polo's/golfjes/audi's dit probleem, de een klinkt alsof hij elk moment uit elkaar valt, de ander valt het allemaal wel mee. Zou er wel naar laten kijken ook, de S3 van mijn moeder heeft jaren zonder problemen met dit geluid gestart maar dat kan voor iedereen anders zijn.
 
Het is haast onmogelijk om advies te geven aan de hand van een geluid, als we dat niet zelf hebben kunnen horen. Het geluid van het filmpje op Youtube is van de bendix (van een startmotor) die blijft hangen. Toen mijn startmotor dat had, heb ik nog een jaar gedaan voordat ik die vervangen heb.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!