koppeling slipt

Vandaag bij het optrekken in de 3e, 4e en 5e versnelling schoot de auto heel erg in de toeren en versnelde daarna langzaam, waarna het toerental terug zakt. Dit wijst normaal naar een versleten koppeling. normaal nooit las van gehad, dit gebeurde plots.


Toen ik op een 80 weg reed trapte ik de koppeling in, gaf gas en liet de koppeling terug opkomen. Het toerental zakte gelijk naar +/- 1500 toeren en slipte niet.


Zou het slippen van de koppeling ook nog anderen oorzaken nog kunnen hebben?

Verder vroeg ik me nog af of er sterkere/zwaardere koppelingen te krijgen zijn?


Het gaat om een 1.6tdi, standaard 90pk maar is gechipt naar 145pk en 330nm koppel. Wellicht dat de chip er ook iets mee te maken heeft hahah
 
volkswagen  polo 6r  1.6tdi 
Als je al rijdt is de overbrenging in de koppeling anders. Als je 80 rijdt en dan in de 4 of 5 volgas gaat geven is de kans op slippen groter omdat het koppel namelijk via de wielen weg wil. Dat kan niet als je normaal grip hebt en dan komt het dus op de koppeling die dan slipt (als hij versleten is of niet sterk genoeg). Als je alleen de koppeling induwt, gas geeft en vervolgens weer de koppeling laat opkomen komt hij weer op dezelfde overbrenging (en je toerental zakt voordat hij gekoppeld is).
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
als je van de 1e versnelling bij 50/60 km in een keer naar de 5e gaat en volgas trapt mag hij niet slippen zowel plaats versleten


ook kan het zo zijn dat de kering achter het vliegwiel of in de bak lek is dan komt er olie op de koppeling en kan hij soms slippen
ook kan je druklager remvloeistof lekken ook hier kan de koppeling ff slippen (check rempotje)

zo spontaan slippen kan eigelijk niet dit houd in dat er een probleem is
 
vw  polo 6r bm  1.2 tdi 
Bedankt voor de reacties. Zojuist de vloeistoffen gecontroleerd en alles staat nog maximaal.

Ik heb geïnformeerd over het maximaal koppel van de koppeling en dit blijkt 260nm te zijn. Er is een Sachs performance koppeling wat tot 330nm gaat, Ik denk dat dit de oplossing dan is.
 
volkswagen  polo 6r  1.6tdi 
Standaard koppeling zal een tijdje zijn en zal dan vermoedelijk weer gaan komen na een tijdje. De OEM koppeling vind het dan tijdelijk leuk. Mijn advies een sachs plaat met een sach performance drukgroep waardoor de koppeling het beter kan hebben.
 
Ik heb verschillende bedrijven benaderd voor het maximaal koppel wat de OEM koppeling kan hebben. Ze komen met 2 verschillende antwoorden

260nm.
350nm.

Voor mijn gevoel vind ik 250nm aan de zwakke kant voor een diesel. De Sachs koppelingen worden bij gti geadviseerd en dat zijn beziene auto’s naar mijn weten hebben diesels altijd een zwaardere koppeling??
 
volkswagen  polo 6r  1.6tdi 
Ben je niet toevallig over een stuk ijs gereden :rolleyes:
hahah, was het maar zo.

Zojuist nog even een rondje gereden, en in de 3, 4 en 5 slipt de koppeling door bij volgasgeven. vanaf 1800 toeren schiet hij omhoog, hier zal ook het maximaal koppel liggen.

tevens heb ik nog contact gezocht met de chipper van mijn auto, en hij zegt ook de koppelingen kunnen 350nm aan. alle verzwaarden koppelingen zijn volgens mij voor benzine auto's??? (tot 330nm)
 
volkswagen  polo 6r  1.6tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!