Koppakking of Oliekoeler?

Hallo allemaal ik zit met een vraag. Sinds eergister is mijn motorlampje gaan branden, en ik had er geen goed gevoel bij! Gelijk naar een garage gereden. De monteur opende de koelvloeistof dop en zag dat die aan de binnenkant bruin was geworden. Voor de rest heeft hij niks gedaan, maar toch beweert hij dat mijn koppakking lek is! Ik heb het daarna na gevraagd (niet gecontroleerd) aan wat andere mensen en ook wat research gedaan. En dan komt er toch ook vaak uit dat mijn oliekoeler kapot is! Ik weet niet wat het is! Wie zou mij hierbij kunnen helpen! Auto heeft 320k gereden
 
Volkswagen Polo  Polo 6R  1.2 
Wij weten zo ook niet wat het is, er zal diagnose gesteld moeten worden en dat kan niet zonder informatie (en eigenlijk ook niet zonder de auto erbij te hebben). Beginnen met uitlezen, want je kreeg een motor management lampje en daar hoort een foutcode bij. Dat kan in ieder geval een richting geven waar het probleem zit. Waren er nog andere symptomen behalve het motor management lampje? Er zullen in ieder geval ook wat tests gedaan moeten worden om bepaalde zaken uit te sluiten/bevestigen en dat kan niet zonder de auto er bij.

Dus ga naar de garage waar de auto staat en vraag de monteur: zou het niet de oliekoeler kunnen zijn? Zo nee, waarom niet en laat het je uitleggen door degene die daadwerkelijk de auto onder handen heeft gehad.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Heb je ten eerste koelvloeistof verbruik?

Wanneer is je koelvloeistof voor het laatst vervangen?

Heb je zelf al gekeken of je lekkages ziet, dan wel van olie of kvs.

Rookt je auto? Nee geen sigaret, maar blauwe/witte rook? Er is voor ik weet ook nog geen nieuwe paus.

Dus de monteur opende de dop en zei gelijk koppakking? Dat is wel discutabel als hij voor de rest niks anders heeft gedaan.

Als je even zoekt op het forum naar symptomen van een kapot oliefilterhuis, wat een hele bekende kwaal is en waar heel veel eigenaren mee te maken hebben gehad, kan je zelf al heel ver komen.

Als het lampje brand als eerste uitlezen!
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Uitlezen op foutcodes.
Voor de zekerheid een uitlaatgastest uitvoeren op het koelsysteem.
Olie controleren op vervuiling (koelwater en olie mixen niet, als de koeler lek is zal tijdens bedrijf de olie gemakkelijker naar het koelwater kunnen gaan (hogere druk) dan andersom, echter na het uitschakelen van de motor blijft het koelsysteem langer onder druk en word het effect omgedraaid)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!