kan ik een grotere banden maat winterband monteren?

Beste allen hier,

Ik heb wielen met een banden maat van 195-65-15 liggen.

Steek en ET waarde zijn juist voor mijn Blue GT maar de banden zijn groter dan door Volkswagen wordt aan gegeven...

Die geven 185-60-15 aan voor de winterband. Echter het past allemaal wel als ik ze er op zet.

:?: Nu is mijn vraag: Gaat dit tijdens het rijden ook wel passen?
:?: Of zou de band de wielkast / zijscherm raken als ik de wielen ingestuurd heb en bijv maximaal zou in veren?

Ik ga toch niet op wintersport met de polo dus sneeuw kettingen komen er zeker niet omheen.

Wie kan mij hier mee helpen?? Anders moet ik nieuwe winterbanden gaan zoeken terwijl ik eigenlijk (bijna) goede heb liggen...

Ray
 
Niks  Polo  4.0 
dit is allemaal mogelijk, als je weet dat je polo 18" aankan(zie boekje), is dit geen probleem, ik had ook 205/55/16 en gaf geen probleem,
nu met de 18" verlaagd is dit zelfs geen probleem,
enkel zal je teller wat afwijken, dus best eens checken met de gps om boetes te voorkomen.

mvg
 
Volkswagen  polo 6r  1.2 
Ikzelf zou het je afraden.
Er zit dan ruim 3cm verschil in banddiameter. Ruim 5% grotere omwenteling.
Dit betekend dat je versnellingsbak het wat zwaarder krijgt bij optrekken. Ik weet niet met welke versnellingsbak je rijdt, maar icm DSG zou ik het helemaal afraden.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
dit is allemaal mogelijk, als je weet dat je polo 18" aankan(zie boekje), is dit geen probleem, ik had ook 205/55/16 en gaf geen probleem,
nu met de 18" verlaagd is dit zelfs geen probleem,
enkel zal je teller wat afwijken, dus best eens checken met de gps om boetes te voorkomen.

mvg

Bedankt voor uw reactie maar ik haal niet uit het boekje dat er 18" om zou passen. Ze geven enkel een voorbeeld band om de codes te verklaren, en die is toevallig 18". Echter, dat voorbeeld is 255-55-18 en zo n band is 29 inch doorsnede dat is ruim 13 cm groter !! Lijkt me niet dat dat gaat passen....

Verder kan ik niks in het boekje vinden over een maximale bandenmaat.

Verder geeft u nog aan zelf zonder problemen met 205-55-16 te hebben gereden, dat scheelt dan maar n 10e van n inch van wat ik nu heb liggen. Dan zullen ze wel passen dus :smile:

:?: ps ben wel erg benieuwd welke banden maat u nu om uw 18" heeft liggen?
 
Niks  Polo  4.0 
Ikzelf zou het je afraden.
Er zit dan ruim 3cm verschil in banddiameter. Ruim 5% grotere omwenteling.
Dit betekend dat je versnellingsbak het wat zwaarder krijgt bij optrekken. Ik weet niet met welke versnellingsbak je rijdt, maar icm DSG zou ik het helemaal afraden.

Waar baseert u het "met een DSG bak 'helemaal' afraden" op als ik vragen mag??

De Polo GTI heeft toch dezelfde DSG bak met dezelfde overbrengingen? Daar kan die die bak 30 kw meer aan, zou de koppeling/versnellingsbak dan de meer kracht/koppel wat hij moet overbrengen van die grotere band niet aan kunnen?

En wellicht is de ratio in een versnellingsbak van een golf iets anders bepaald maar in zo'n ding kun je motoren zetten van 160-170 kw en zelfs de 221 kw versie is met DSG leverbaar. En dat is volgens mij een niet wezenlijk andere DSG bak dan in onze Polo's.

Ik begrijp uw stelling wel, maar zou graag horen waar u die op baseert, wellicht ben ik verkeerd geïnformeerd.
 
Niks  Polo  4.0 
Ik ga er ook niet van uit dat de DSG bak dit niet aan kan, maar hoe meer je de bak belast, hoe meer slijtage.
Ik betaal liever voor 4 nieuwe banden (waarbij ik ook nog eens geen afwijking op de kmteller heb). dan dat ik de DSG bak eerder moet laten repareren.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
Standaard heeft de polo al een flinke afwijking in de teller, door grotere wielen te monteren wordt deze afwijking in eerste instantie alleen maar kleiner... (tenzij je HELE GROTE wielen gaat monteren natuurlijk) :)

Ben ik het mee eens.
en ik rij 500 km p week waarvan ruim 400 snelweg buiten de spits
dus ik denk dat de belasting voor de bak wel mee valt

het er ging mij er om of de banden nergens tegen aan zouden komen.

Bedsnkt voor de reacties !
 
Niks  Polo  4.0 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!