iichel
Exclusive lid
TLDR; lees de laatste alinea
Op een mooie zomerse dag in Augustus heb ik, zoals jullie wellicht weten, mijn handmatige clima vervangen voor een climatronic.
Zie hier: https://www.mypolo.nl/xenforo/threa...oor-je-polo-vandaag.8130/page-119#post-170267
Uiteraard was dit het begin van iets moois, namelijk climatronic, maar zoals altijd vul je het ene gat met het andere. Zo ook dit maal want VCDS was het er niet mee eens. Deze foutcode in de climatronic kwam naar boven:
Wat het was, geen idee. De foutmelding spreekt voor zich, hij kan niet communiceren met de J519. De J519 is de codenaam voor de BCM.
Kijk, J519.
Dat vond ik wel raar, want de communicatie tussen de climatronic gaat via de convenience canbus en ik lees de fout uit… via de canbus. Maargoed, ik heb wel eens gelezen dat de convienence can maar 1 werkende kabel nodig heeft om te werken. Normaal gesproken komen can kabels in paartjes van twee, een can high en een can low, maar eentje zou kunnen werken. Nadat ik de canbus kabels heb doorgemeten, kwam daar geen gekke dingen uit tevoorschijn. Zowel can high als can low zijn met de BCM verbonden. De BCM heeft in mijn geval de CAN gateway ingebouwd trouwens. Dit kun je zien door te kijken in adres 19 in VCDS, in mijn geval staat er:
HW: 7E0 937 090, dus de hardware van de CAN gateway is gelijk aan de hardware van de J519. Handig trucje om te weten. Dus aan de kabels lag het niet. Wat het wel was, ik weet het niet maar ik kon me er niet druk om maken. Diezelfde dag heeft ondergetekende een climatronic besteld met zwart/wit scherm (want dat is wel erg shiny).
Mijn gedachtegang was namelijk dat de relatief nieuwe BCM (2016) simpelweg niet met de climatronic uit 2011 kon communiceren.
Afijn, we zetten de zwart/wit clima erin en tot ons grote geluk is de 00457 weg! Tot ons groot ongenoegen krijgen we er twee nieuwe foutmeldingen voor terug:
Nou dat is mooi. Ik heb me daarna eens verdiept in de aansturing van de koelvin en dat is erg leuk om uit te zoeken. Het programma hiervoor is ElsaWin, waarin alle kabelschemas staan.
Dus dan typ je netjes braaf in Volkswagen, bouwjaar, Polo, motorcode en dan komt er wat naar voren.
De radiator wordt volgens ElsaWin zo aangestuurd:
J293 (bovenaan) is de de radiator control module en die heeft 1 stekker (T10z). Stroom gaat via pin nummer 2 en 9. De thermoswitch is verbonden met pin 4 en 6 en de climatronic J255 zit op pin 4 en 5. Ho even, pin 4 ging al naar de thermoswitch?
Anyway, van de climatronic retrofit was het me al opgevallen dat er geen kabels liepen tussen de manual airco en de J293. De bruin/groene en bruin/blauwe kabels had ik er niet in zitten! En ze staan wel op het schema van de handmatige clima!
en
U begrijpt, lieve lezer, dat ik op dat moment even niks meer ervan snapte.
Dus wat doen we dan? Precies, we gaan eens kijken waar die J293 radiator control unit dan precies uit hangt. Volgens Elsa zit hij hier:
Dus achter de koel ventilator, aan de longitudinale chassisbalk. Auto op de krik, auto op de as steunen, bodemplaat eraf. Vol verwachting klopte mijn hart, is J293 blauw of is hij zwart? U begrijpt, dit loopt niet als plan en J293 is gewoon compleet afwezig! Geen J293 op mijn auto!
En tot overmaat van ramp zit er ook geen radiator fan thermal switch F18 op! Die is ook gewoon leeg.
Mijn klomp brak. De ventilator zat niet met een 3 polige stekker, zoals het plaatje beloofde (volg de rood/witte kabels, dan kom je bij een T3) maar met een 4 polige stekker. Asjemenou. Ik op hoge poten weer Elsa aan het bekijken. Nu eens kijken bij de motor…
Jawel hoor, daar zit een J293 met een 4 polige stekker.
Eindelijk iets dat klopt.
De ventilator wordt dus door de motor ECU aangestuurd via een PWM (pulse width modulation) signaal. De climatronic praat blijkbaar niet met de ECU met betrekking tot de aansturing van de koel ventilator.
De koelventilator slaat niet aan als ik de airco aanzet en de auto stil staat, wat in mijn geval leidt tot erg hoge drukken.
Ik heb wat verder onderzoek in ETKA gedaan. Rond dezelfde tijd dat de zwart/wit climatronic geïntroduceerd werd, werd ook de ‘losse’ J293 geïntroduceerd. Ik denk dat VW toen een andere benadering gekozen heeft voor de aansturing van de ventilator, of deze blunder gevonden. Ik zal het nooit weten, wel weet ik waarom mijn koelventilator niet aanslaat. Ik vind het niet erg, ik weet het en ik zet de airco nu uit als ik (langdurig) stil sta of file rijd. Ik zal binnenkort een externe J293 retrofitten zodat ik zonder zorgen op mijn koeling kan vertrouwen.
Voor mensen die een zwart/wit climatronic hebben geretrofit op een polo MJ 2010 of MJ2011 (dus met blauw scherm) is dit wel een waarschuwing. Check of je koel ventilator aanslaat als je motor draait, je stil staat en de airco aanzet. Dan hoort de ventilator te gaan draaien.
Op een mooie zomerse dag in Augustus heb ik, zoals jullie wellicht weten, mijn handmatige clima vervangen voor een climatronic.
Zie hier: https://www.mypolo.nl/xenforo/threa...oor-je-polo-vandaag.8130/page-119#post-170267
Uiteraard was dit het begin van iets moois, namelijk climatronic, maar zoals altijd vul je het ene gat met het andere. Zo ook dit maal want VCDS was het er niet mee eens. Deze foutcode in de climatronic kwam naar boven:
Code:
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: 6R0-907-044.clb
Part No SW: 6R0 907 044 E HW: 6R0 907 044 E
Component: Climatronic H09 0609
Revision: V0000000
VCID: 356B27AB9CB304EA43-8061
1 Fault Found:
00457 - Control Module for Network (J519)
004 - No Signal/Communication
Freeze Frame:
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 98
Mileage: 147781 km
Time Indication: 0
Date: 2016.08.15
Time: 17:33:27
Wat het was, geen idee. De foutmelding spreekt voor zich, hij kan niet communiceren met de J519. De J519 is de codenaam voor de BCM.
Code:
Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 7E0-937-BCM-V1.clb
Part No SW: 7E0 937 090 HW: 7E0 937 090
Component: BCM PQ25 Max4 H80 BCM PQ25 Max4 H80 07330733
Revision: B9080001 Serial number: 0771 092150183
Coding: 3CB02FF828EB2400933806E0FFEB9FD0C08073AF608D78D0200400030800
Shop #: WSC 18752 008 00032
VCID: 68D5BEDF9B81A90214-FFFF
Kijk, J519.
Dat vond ik wel raar, want de communicatie tussen de climatronic gaat via de convenience canbus en ik lees de fout uit… via de canbus. Maargoed, ik heb wel eens gelezen dat de convienence can maar 1 werkende kabel nodig heeft om te werken. Normaal gesproken komen can kabels in paartjes van twee, een can high en een can low, maar eentje zou kunnen werken. Nadat ik de canbus kabels heb doorgemeten, kwam daar geen gekke dingen uit tevoorschijn. Zowel can high als can low zijn met de BCM verbonden. De BCM heeft in mijn geval de CAN gateway ingebouwd trouwens. Dit kun je zien door te kijken in adres 19 in VCDS, in mijn geval staat er:
Code:
Address 19: CAN Gateway (J533) Labels: None
Part No SW: 7E0 909 901 HW: 7E0 937 090
Component: GW-K-CAN TP20 H80 0733
Revision: B9080001
Coding: 042200
Shop #: WSC 18752 008 00032
VCID: 68D5BEDF9B81A90208-803D
No fault code found.
HW: 7E0 937 090, dus de hardware van de CAN gateway is gelijk aan de hardware van de J519. Handig trucje om te weten. Dus aan de kabels lag het niet. Wat het wel was, ik weet het niet maar ik kon me er niet druk om maken. Diezelfde dag heeft ondergetekende een climatronic besteld met zwart/wit scherm (want dat is wel erg shiny).
Mijn gedachtegang was namelijk dat de relatief nieuwe BCM (2016) simpelweg niet met de climatronic uit 2011 kon communiceren.
Afijn, we zetten de zwart/wit clima erin en tot ons grote geluk is de 00457 weg! Tot ons groot ongenoegen krijgen we er twee nieuwe foutmeldingen voor terug:
Code:
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: 6R0-907-044.clb
Part No SW: 6R0 907 044 H HW: 6R0 907 044 H
Component: Climatronic H12 0812
Revision: V0000000
VCID: 38752E9F8BA1F98244-806D
2 Faults Found:
00706 - Relay for Coolant Fan; Stage 2 (J513)
009 - Open or Short to Ground
Freeze Frame:
Fault Status: 01101001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 195
Mileage: 148841 km
Time Indication: 0
Date: 2016.10.26
Time: 10:57:51
00705 - Relay for Coolant Fan; Stage 1 (J279)
009 - Open or Short to Ground
Freeze Frame:
Fault Status: 01101001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 195
Mileage: 148841 km
Time Indication: 0
Date: 2016.10.26
Time: 11:03:09
Nou dat is mooi. Ik heb me daarna eens verdiept in de aansturing van de koelvin en dat is erg leuk om uit te zoeken. Het programma hiervoor is ElsaWin, waarin alle kabelschemas staan.
Dus dan typ je netjes braaf in Volkswagen, bouwjaar, Polo, motorcode en dan komt er wat naar voren.
De radiator wordt volgens ElsaWin zo aangestuurd:

J293 (bovenaan) is de de radiator control module en die heeft 1 stekker (T10z). Stroom gaat via pin nummer 2 en 9. De thermoswitch is verbonden met pin 4 en 6 en de climatronic J255 zit op pin 4 en 5. Ho even, pin 4 ging al naar de thermoswitch?
Anyway, van de climatronic retrofit was het me al opgevallen dat er geen kabels liepen tussen de manual airco en de J293. De bruin/groene en bruin/blauwe kabels had ik er niet in zitten! En ze staan wel op het schema van de handmatige clima!

en

U begrijpt, lieve lezer, dat ik op dat moment even niks meer ervan snapte.
Dus wat doen we dan? Precies, we gaan eens kijken waar die J293 radiator control unit dan precies uit hangt. Volgens Elsa zit hij hier:

Dus achter de koel ventilator, aan de longitudinale chassisbalk. Auto op de krik, auto op de as steunen, bodemplaat eraf. Vol verwachting klopte mijn hart, is J293 blauw of is hij zwart? U begrijpt, dit loopt niet als plan en J293 is gewoon compleet afwezig! Geen J293 op mijn auto!
En tot overmaat van ramp zit er ook geen radiator fan thermal switch F18 op! Die is ook gewoon leeg.

Mijn klomp brak. De ventilator zat niet met een 3 polige stekker, zoals het plaatje beloofde (volg de rood/witte kabels, dan kom je bij een T3) maar met een 4 polige stekker. Asjemenou. Ik op hoge poten weer Elsa aan het bekijken. Nu eens kijken bij de motor…
Jawel hoor, daar zit een J293 met een 4 polige stekker.

Eindelijk iets dat klopt.
De ventilator wordt dus door de motor ECU aangestuurd via een PWM (pulse width modulation) signaal. De climatronic praat blijkbaar niet met de ECU met betrekking tot de aansturing van de koel ventilator.
De koelventilator slaat niet aan als ik de airco aanzet en de auto stil staat, wat in mijn geval leidt tot erg hoge drukken.
Ik heb wat verder onderzoek in ETKA gedaan. Rond dezelfde tijd dat de zwart/wit climatronic geïntroduceerd werd, werd ook de ‘losse’ J293 geïntroduceerd. Ik denk dat VW toen een andere benadering gekozen heeft voor de aansturing van de ventilator, of deze blunder gevonden. Ik zal het nooit weten, wel weet ik waarom mijn koelventilator niet aanslaat. Ik vind het niet erg, ik weet het en ik zet de airco nu uit als ik (langdurig) stil sta of file rijd. Ik zal binnenkort een externe J293 retrofitten zodat ik zonder zorgen op mijn koeling kan vertrouwen.
Voor mensen die een zwart/wit climatronic hebben geretrofit op een polo MJ 2010 of MJ2011 (dus met blauw scherm) is dit wel een waarschuwing. Check of je koel ventilator aanslaat als je motor draait, je stil staat en de airco aanzet. Dan hoort de ventilator te gaan draaien.