[HOWTO] [PS] Kenteken weghalen

Operator

Exclusive lid
412
58
28
Voor de mensen die wat minder handig zijn met photoshop is hier misschien een handig hulpje.
Ik heb zelf een Apple computer, daarom zijn alle sneltoetsen CMD + iets, maar bij windows is dit (bijna) altijd te vervangen door ctrl + iets.

Stap 1:
Open photoshop en maak een nieuw blad aan. CMD+N
Zorg dat je een foto van je auto op je klembord hebt (CMD + V). Dit zorgt er automatisch voor dat je auto 'Layer 1' wordt en je al een witte background hebt.
Tevens is je canvas meteen op de goede maat.

AgXdRBk.png


Stap 2:
Plak je auto in photoshop. CMD + V.

C13gJQQ.jpg


Stap 3:
We gaan nu eens kijken wat de kleur is van je kenteken. Knalgeel (RGB 255/255/0) is vaak erg onnatuurlijk.
Daarvoor gaan we gewoon eens kijken een pixel pakken met de 'Eyedropper Tool', in de linkerkolom.

y6uT8AA.jpg


Stap 4:
We gaan nu de background een kleur geven. Selecteer in je layer overzicht (rechts) de background.
Deze verven we helemaal nummerplaat-geel met de Paint Bucket Tool.

Sh4qHkp.png


USta0fe.png


Je kunt even checken of het goed gegaan is door te kijken of het preview plaatje bij background nu de goede kleur heeft (rechts in beeld).

Stap 5:
We gaan nu de hele nummerplaat weggummen. Het begin is het makkelijkst met de magic wand tool. Ik heb de tolerance (boven in beeld) op 60 gezet, dit is een prima waarde.
Klik op een stukje geel om dit te selecteren.

ZVo58aO.png


Vervolgens tokkel je een keer op delete om het weg te gooien.
Om het resultaat goed te zien, kun je rechts de bacground layer even uitzetten door op het oogje te klikken.

1yXeWnp.png


Mijn eigen 'klassieke' valkuil is daarna meteen verder gaan zonder het te deselecteren. Hint: da wil ni zo goei.
Daarom: deselecteren.

XeLs9wO.png


De laatste restjes zijn makkelijk met de Eraser Tool weg te halen.

e34x4VW.png


Beetje elbow grease later...

jIeDoWE.png


Stap 6:
De background weer aanzetten. In de vorige stap hebben we als het ware een 'uitsnede' gemaakt, waardoor we dwars door de foto naar de background kijken.
En in stap 4 hebben we de background al geel gemaakt. Heuj, da's handig!

uNkh5ki.png


Stap 7:
Klaar!

AFomV4U.jpg
 
Of je neemt gewoon de healing tool en je gaat met de brush over de letters/cijfers en je hoeft al die stappen niet te doen en op een paar seconden is het gefixt. Zo doe ik het toch in pixelmator. In Aperture gebruik ik gewoon de "retouch brush" maar daarmee is het resultaat niet altijd even goed.
Wel goede tutorial voor mensen die het op die manier willen doen. Heel mooi geïllustreerd!
 
Ja dat is zo. Maar als ik op het forum trots laat zien dat Operator uit Delfzijl laat zien dat hij een dikke RNS 510 heeft en xenon OEM op kenteken 12-abc-3 dan is dat voor sommige mensen een uitnodiging om even te komen 'kijken'.
 
Kan dit ook in een app? Want je foto's heb je toch op je telefoon tis zo omslagtig omdat eerst op de pc te zetten dan te bewerken..
 
Honda Jazz  1.5 E:HEV EXECUTIVE AUTOMAAT  1.5 109pk 
Natuurlijk kan dat maar dan moet je wel de juiste app. hebben. Big Grin
Ik krijg na het maken van een foto al diverse mogelijkheden te zien.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!