polo9n2003
Lid
Een paar jaar geleden sloeg mijn Polo af bij het wegrijden.
Het gasklephuis is gereviseerd, bij de garage werd mij verteld dat het gasklephuis erg smerig was.
Ik maak nu 1 of 2 keer per jaar mijn gasklephuis schoon.
Dit is een How-To voor een Polo 9N/9N3 maar voor andere auto’s veelal hetzelfde.
Benodigd gereedschap:
5mm Inbus
Remmenreiniger
Oude doek
Platte schroevendraaier
Zo maak je je gasklephuis schoon:
Trek de slang voor de luchttoevoer van het carter uit de motorafdekking, deze slang vind je links van het remvloeistofreservoir.
Maak nu de afdekking van de motor los door krachtig aan de hoekpunten te trekken.
De afdekking kan goed vastzitten dus gewoon hard trekken, het is je moeder niet! Je kunt niks slopen.
Onder de afdekking tref je de kale motor aan, het gasklephuis is de ‘metalen buis’ links naast het remvloeistofreservoir.
Maak nu de stekker los door het achterste lipje voorzichtig los te wippen met een platte schroevendraaier.
Maak daarna het gasklephuis los door alle vier bouten los te draaien (laat ze niet in de motorruimte vallen)
Til daarna het gasklephuis RECHT omhoog.
Spuit het gasklephuis (allen het gedeelte aan de ‘onderkant’) in met remmenreiniger en veeg hem daarna schoon met een oude doek.
Herhaal dit proces net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat.
Zo dus:
Hier zie je de luchtinlaat onder het gasklephuis deze is net zo zwart als het huis zelf.
Als iemand nog suggesties heeft hoe dit schoon te maken dan hoor ik het graag!
Op deze foto zie je ook de staafjes waar het huis op staat.
Als je erg aan het gasklephuis gaat lopen wrikken tijdens het losmaken kunnen deze breken, daarom het gasklephuis altijd recht omhoog tillen.
Het monteren gaat in omgekeerde volgorde: terugplaatsen, bouten vastdraaien (niet TE vast), stekker weer vastmaken, afdekking erop en de slang niet vergeten!
Officieel moet dan het gasklephuis gereset worden met een VAG-COM.
Heb je geen VAG-COM dan is het ook geen probleem dat word het gasklephuis na een paar kilometer rijden automatisch aangepast.
Klaar!
Het gasklephuis is gereviseerd, bij de garage werd mij verteld dat het gasklephuis erg smerig was.
Ik maak nu 1 of 2 keer per jaar mijn gasklephuis schoon.
Dit is een How-To voor een Polo 9N/9N3 maar voor andere auto’s veelal hetzelfde.
Benodigd gereedschap:
5mm Inbus
Remmenreiniger
Oude doek
Platte schroevendraaier

Zo maak je je gasklephuis schoon:
Trek de slang voor de luchttoevoer van het carter uit de motorafdekking, deze slang vind je links van het remvloeistofreservoir.

Maak nu de afdekking van de motor los door krachtig aan de hoekpunten te trekken.
De afdekking kan goed vastzitten dus gewoon hard trekken, het is je moeder niet! Je kunt niks slopen.

Onder de afdekking tref je de kale motor aan, het gasklephuis is de ‘metalen buis’ links naast het remvloeistofreservoir.

Maak nu de stekker los door het achterste lipje voorzichtig los te wippen met een platte schroevendraaier.

Maak daarna het gasklephuis los door alle vier bouten los te draaien (laat ze niet in de motorruimte vallen)
Til daarna het gasklephuis RECHT omhoog.

Spuit het gasklephuis (allen het gedeelte aan de ‘onderkant’) in met remmenreiniger en veeg hem daarna schoon met een oude doek.
Herhaal dit proces net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat.
Zo dus:

Hier zie je de luchtinlaat onder het gasklephuis deze is net zo zwart als het huis zelf.
Als iemand nog suggesties heeft hoe dit schoon te maken dan hoor ik het graag!
Op deze foto zie je ook de staafjes waar het huis op staat.
Als je erg aan het gasklephuis gaat lopen wrikken tijdens het losmaken kunnen deze breken, daarom het gasklephuis altijd recht omhoog tillen.

Het monteren gaat in omgekeerde volgorde: terugplaatsen, bouten vastdraaien (niet TE vast), stekker weer vastmaken, afdekking erop en de slang niet vergeten!
Officieel moet dan het gasklephuis gereset worden met een VAG-COM.
Heb je geen VAG-COM dan is het ook geen probleem dat word het gasklephuis na een paar kilometer rijden automatisch aangepast.
Klaar!
Volkswagen
Polo 9N