How to [6C/6C1] Aansluiten Subwoofer

Hoi!

Via deze how-to wil ik jullie laten zien hoe ik mijn subwoofer aangesloten kreeg op mijn MIB2 systeem. Destijds kon ik nergens de juiste informatie vinden wat mij enorm frustreerde dus ben ik op mijn eigen manier aan de gang gegaan. Het is wel al een jaar geleden dat ik dit gedaan heb en heb helaas niet foto's genomen tijdens het inbouwen, maar ik wil wel in grote lijnen uitschetsen welke stappen ik heb genomen voor mijn eerste inbouwproject.

Subwoofer die ik aangesloten is bestond uit een totaal pakket: de Pioneer GXT-3730B-SET (bestaande uit subwoofer, bekabeling, klipjes en versterker)

Disclaimer: Ik ben geen professioneel inbouwer of iets. Ook ik wil graag leren dus mocht je tips/feedback hebben, gooi dat hieronder! :)

Destijds kostte het mij 3 dagen werk. De klus zelf is denk ik ongeveer een uurtje werk.

Benodigdheden:

  • Striptang;
  • Multimeter;
  • Subwoofer;
  • Versterker;
  • Bekabeling;
  • Geduld;
  • Tie-warps;
  • TIP: Zelfklevend klitterband;
  • Hi-Low Converter;
  • Kabelklemmetjes;
  • Circuitadapter;
  • Tulp kabel 5m;
  • Schuurpapier;
  • Basis gereedschap: wat iedere doehetzelver wel heeft;

Het inbouwen:​

Allereerst ben ik gestart met het inbouwen van de + aansluiting naar de kofferbak. Ik heb gekozen om dit vanaf de linkerkant te doen (omdat ik de signaalkabel wou scheiden + dit het makkelijkste is). Haal in de dorpel voorzichtig het plastic omhoog. Let goed op dat je dit voorzichtig doet want anders breken je klipjes.

De plus kabel naar de accu:​

Via een doorgang links boven in (TIP: Doe dit met zijn 2en) kom je precies uit onder de ruiterwisser in het luchtrooster bij de motorkap. Voorzicht kan je dit plastic wat optillen om zo de kabel door te trekken. In de geleverde set zit een mooi omhulsel om je kabel te beschermen. Deze heb ik daar ook omheen gewikkeld gelijk. Zo trok ik de kabel door tot ik voldoende had om bij de pluspool te komen. Knipje om de zekering te monteren en daarna aan het andere einde de ring voor om de pluspool. Neem hier even de tijd voor want je wilt geen vocht bij je zekering hebben. De set heeft hiervoor een omhulsel, zekering en afdichtingsrubbertjes. Dit wijst zichzelf best wel easy. Gebruik een tiewrap om het geheel goed stevig vast te maken.

1610309090456.png1610309100753.png

Bekabeling naar achter toe:​

Terug naar binnen. Je pluskabel kan je netjes wegwerken via de zijkant die je eerder al omhoog had gemaakt. Bij de gordel is het even pielen, maar met kleine handjes lukt dit aardig. Ik voerde hier gelijk de remote kabel ook in door. Dan heb ik die twee vast weggewerkt naar achter. Voor komt straks terug.

Klap je kussens omhoog van de achterbank. Je zult vanaf de deur naar de bank even moeten pielen, maar met voorzichtig het plastic omhoog wippen kan je de kabel netjes over de bodembeplating heen naar achter toe voeren. Voor zover de plus kabel en de remote (praktisch gezien ben je al op de helft :) )

De min kabel:​

Deze is vrij eenvoudig. Til je bodem eruit en je ziet aan de rechterkant bij het reservewiel een mooie witte bout. Even met een stukje schuurpapier over heen gaan om goed contact te maken met het metaal en je kan hier mooi de - kabel aan vast maken.

De Hi-Low converter:​

De MIB2 heeft geen subwoofer RCA uitgang. Ik wou het systeem zo OEM mogelijk houden dus kwam op de optie om te kiezen voor een Hi-Low converter: Amazon link
Deze heb ik rechts gemonteerd om te voorkomen dat er storing op het signaal kwam van de + kabel wat veelal als tip werd gegeven. Ik heb ervoor gekozen om deze in te bouwen aan de rechterkant. Bij mij zit in de deurstijl een klein bakje die je eruit kan trekken. Via daar loopt de bekabeling voor de speakers. Ik heb door T-connectoren de aansluitingen gemaakt op de speakerkabel:
1610308299498.png Link naar setje

De Hi-Low converter bestaat uit vier draden: 2x + en 2x - voor L en R. Ik heb de beide + kabels samengevoegd en de beide - kabels en daarop een aansluiting gemaakt vanuit die kabelconnectorenset. Helaas paste de converter niet precies in het bakje, maar wel precies boven het kunststof waar dat bakje in zit. Sluit de Hi-low convererkabeltjes aan op je T-connectoren en sluit de lange tulp kabel op de ingangen van de Hi-Low converter. Op dezelfde manier als de + kabel kan je nu deze tulpkabel wegwerken via het plastic aan de zijkant. Nogmaals, blijf voorzichtig met die klemmetjes! Zo werk je tot aan de achterzijde van de kofferbak.

Draai met een kleine schroevendraaier de kanaalvolumes op maximaal.

Aansluiten versterker:​

Ik wou op dit moment controleren of alle bekabeling werkte zoals het hoorde. Ik heb de subwoofer aangesloten door middel van de speakerkabel die meegeleverd was. De plus en min goed strak gemonteerd en de remote aangesloten. Tulp kabels erin, radio aan en drie keer raden: versterker bleef uit..... Hoe kon dit nou? Gecontroleerd door een kort stukje kabel vanaf de plus naar de remote te lijden en toen sprong ie aan. Blijdschap natuurlijk!

Het verhaal in het kort: Ik had een remote kabel waar ik echt geen raad mee wist. Ik wilde deze koppelen aan de 12v aansluiting, maar om die eruit te halen heb je speciaal gereedschap nodig. Toen dacht ik aan het contact, maar vond ik als onervaren niet verstandig voor het geval dat... Gekozen voor een circuitadapter op de zekeringenkast, alleen liep dat ook niet helemaal soepeltjes. Zie hieronder...

De remote kabel:​

Wellicht wil je dit anders doen of heb je een tip om dit te verbeteren, maar voor nu leg ik het even uit hoe ik na 3 dagen zoekwerk het wel voor elkaar kreeg om te schakelen.

Ik heb met een multimeter gezocht naar een geschakelde plus in mijn zekeringenoverzicht. Al gauw kwam ik erachter dat de slot voor de stoelverwarming geschakeld was. Ik probeerde om dit aan de achterzijde aan te koppelen, maar dit lukte mij niet. Ik heb toen gekozen voor een circuitadapter: 1610308661439.png

Nadat ik de remote kabel vast had gemaakt aan de adapter, werkte het allemaal niet. Totdat ik het zag: de adapter moest andersom, maar past daardoor niet meer lekker in de zekeringenkast.... Een jongen van de technische dienst van mijn werk had het idee om de adapter te openen en om te wisselen van kant. Dus met wat pielen opengemaakt, kabel geknipt en anders vastgemaakt. Resultaat:
1610309036767.png

Deze erin geknalt en het werkte! Dolblij dat ik natuurlijk was!

Afwerken:​

Met zelftappers heb ik de versteker vast gemaakt aan de achterbank. de kabeltjes netjes ingebonden met tiewraps. Omdat de versterker gaat schuiven heb ik ervoor gekozen om zelfklevend klitterband aan de onderkant te plaatsen. Makkelijk eruit te trekken voor geval dat ik pech heb en schuift daardoor niet!

1610309205741.png1610309220911.png

Gebruik een schroevendraaier om de low filter aan te zetten op de versterker. Draai aan de volume knop om te bepalen hoe hard je de versterker wilt horen. Ik heb dit ingesteld door de bass op de MIB op normaal niveau te zetten. De Hi-Low converter op maximaal te zetten en dan met de GAIN knop te gaan spelen. Tot nu toe geniet ik enorm van de subwoofer in de heerlijke sets van de Dire Straits :)

Voor zover mijn (beun)handleiding. Niet de mooiste altijd, maar wel een mogelijke hulpmiddel om je op weg te hebben.

Tips, aanvullingen of feedback? Altijd welkom. Ook ik wil graag doorleren :)

Tip:​

Ik zou kiezen voor een zwaardere accu (als je dat nog niet hebt gedaan). Ikzelf merk er de voordelen van in met starten en is ook wel fijn als je nog meer systemen hebt die op je accu aangesloten zijn.
 
Volkswagen  Polo 6C1  1.4 TDI 75PK - Gechipt naar 115PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!