Hoe ver kan je gaan?

Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe lang je nog van plan bent je blok te gaan gebruiken.
Uit een 1.6'je zie je soms wel eens 300 pk+ maar of dat nog steeds 100.000 km draait...
 
Kijk een tuner moet rekening houden met verschillende parameters en de zwakste schakel zal altijd de beperking zijn. Elke motor heeft een motorcode en aan de hand van dat kan er bepaald worden wat er mogelijk is. De ene motor is nu eenmaal beter uitgerust dan de andere :) Levensduur dat is altijd een lastige, natuurlijk hangt dat af welke marge ze hier op nemen. Een onderdeel voelt zich nu eenmaal beter als ie het kan met de vingers in de neus (bij wijze van spreken).

Met een 1.9 tdi pompverstuiver blok kan je bijvoorbeeld zeer ver gaan. Maar om richting de 250pk te komen heb je wel al een heel smak geld er tegen aangegooid. De meeste beginnen met gewoon chippen, daarna volgt een andere turbo en verstuivers. Dan is de koppeling aan de beurt want die houd het niet meer. De uitlaat en intake word aangepast om temperaturen naar beneden te krijgen en zo verder enz. De extremere projecten bevatten; vervangen van de internals, big turbo kits, flowen van de kop,... Het is natuurlijk verstandig om eerst al de mechanische aanpassingen te doen en daarna pas de software.

Een goede tuner zal ook altijd de motor in originele staat eerst controleren op gebreken. En het belangrijkste dat eerst dient te gebeuren word meestal vergeten: de remmen, ophanging, milieutoepassingen die zorgen dat de motor minder presteert na verloop van tijd, ...
 
Mooie kreten allemaal:mrgreen: Het komt erop neer: Een standaard blok kan veel minder aan als een volledig gebouwd blok. De krachten zullen toenemen naarmate je wilt stijgen in het vermogen. Denk dan aan de zuiger, drijfstangen en de lagers die veel te verduren krijgen. De rest zijn allemaal randzaken welke ervoor zorgen dat het vermogen kunnen stijgen (Turbo software inlaat uitlaat etc). En inderdaad geld: je bent zo sterk als de zwakste schakel. Als jouw blok gebouwd is voor 600 pk en de software etc klopt, maar je turbo kan maar tot 400 aan... Dan is het wachten totdat het een keer huilen wordtStick Out Tongue Sommige blokken kunnen de krachten bij vermogensstijging nou eenmaal beter aan als andere, dat hang helemaal af van jouw motor. Je vraag is dan ook derhalve vaag, dat eigenlijk niemand er nu een zinnig antwoord op kan geven.

Welke motorcode gaat het om en nog beter: wat was je er zelf van plan mee om te doen om aan meer vermogen te komen?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!