Hoe veel liter in benzinetank

als ik de tank leeg rijd (boordcomputer geeft 0 km remaining aan)
en ik tank totdat de pomp vanzelf afslaat dan gaan er 46 liter in.
als ik de ontluchtigsnippel in de zijkant van de vulopening een paar maal indruk als de tank bijna vol is dan gaat er 50 liter in.

tank ik de vulslang ook nog vol door de nippel ingedrukt te houden met het vulpistool en langzaam door te tanken dan past er 54 liter in!! Stick Out Tongue
Ik rij daar bijna 1250 km meet (1:23)

overigens heb ik een BM.

ik geloofde het eerst ook niet tot ik eens aan de pomp ben gaan klooien hoeveel er in paste.
 
Wanneer de tank vol is en het tanken afslaat, druk je het palletje naar achteren, de lucht uit het expansievat wordt er dan uitgelaten en zo ontstaat er meer ruimte voor brandstof.

Vanmorgen nog met volgens de boordcomputer 80 km te gaan, 50,8L getankt.
 
fonta zei:
Wanneer de tank vol is en het tanken afslaat, druk je het palletje naar achteren, de lucht uit het expansievat wordt er dan uitgelaten en zo ontstaat er meer ruimte voor brandstof.

Vanmorgen nog met volgens de boordcomputer 80 km te gaan, 50,8L getankt.

Vult dat expansievat zichzelf ook weer ?
 
BMW  1 serie  1.6 
In het instructieboekje ( wat jullie allemaal erbij gekregen hebben bij de nieuwe polo's ) staat . 45 liter tank plus 7l reserve dus je kan als die echt leeg leeg is , dus volgens mij zoals ik het interpeteer 45+7= 52 liter tanken
ginette
 
Beetje maffe term ook, 7 liter reserve, het is niet alsof er nog een 7 liter tankje naasthangt ofzo.

Inderdaad dus gewoon één tank van 45 liter (exclusief een paar liter in het expansievat) waarvan 7 liter als 'reserve' wordt aangeduid, waarschijnlijk omdat je benzinelampje gaat branden als je nog 7 liter overhebt.
 
Als dat zo is dat het benzinelampje gaat branden als je nog 7 liter over hebt, dan moet dat dus zeggen dat elke keer als je gaat tanken ook het expansievat vol tankt.

Aangezien niet veel mensen dit wisten, denk ik niet dat de benzinemeter pas aangaat als alleen het expansievat nog vol zit.

Tenzij de computer 7 liter berekent aan de hand van het totale inhoud van de benzinetank, dus inclusief het expansievat.
 
nee computer houd hier geen rekening mee, eerst gaat de vul hals en dan gaat het expansievat leeg. ik rij 450 km zonder dat er een streepje af gaat van de brandstof indicator, rij ik m helemaal leeg dan haal ik 1100 km.

tank ik de hals en expansievat niet vol (45 liter) begint de indicator te zakken bij 220 km, kan dus 230 km meer rijden.

boordcomputer zegt bij de extra volle tank dat ik dan bijv. 900 km te gaan heb, dan rij ik 200 km dan zegt ie nog steeds 880 km of zo, zodra de indicator begint te zakken klopt de geschatte afstand weer.

dus boordcomputer houdt er geen rekening mee.
 
BlackPoloBM zei:
Als dat zo is dat het benzinelampje gaat branden als je nog 7 liter over hebt, dan moet dat dus zeggen dat elke keer als je gaat tanken ook het expansievat vol tankt.

Aangezien niet veel mensen dit wisten, denk ik niet dat de benzinemeter pas aangaat als alleen het expansievat nog vol zit
Ware het niet dat het expansievat als eerste leeg gaat tijdens het rijden, vandaar dat het soms 120-200 km duurt (althans in de TSI) voordat je benzinemeter een streepje terugspringt als je het vat hebt gevuld.
Je moet het expansievat zoals gezegd ook eerst ontluchten middels de nippel nadat je tankpistool al is afgeslagen om er nog wat extra liters in te krijgen, m.a.w. de extra benzine wordt er 'bovenop' bijgetankt.

Het expansievat is niet hetzelfde als de reservetank (die dus niet bestaat), het is ervoor bedoeld om te voorkomen dat de (volledig gevulde) 45-liter tank overloopt als de benzine door een temperatuurstijging uitzet (expansie).

Middels een foefje is dit expansievat dus te vullen, doorgaans is dat ook onschuldig, waardoor je er wat meer liters inkrijgt. De term reservetank stamt nog uit een tijd dat auto's daadwerkelijk nog zoiets hadden maar wordt tegenwoordig dus gebruikt om het moment aan te duiden dat het benzinelampje aangaat en je een tankstation moet gaan zoeken. Op het moment dat het lampje gaat branden rij je dus op de laatste liters in je reguliere tank, dit wordt door een sensor/vlotter in de tank waargenomen.
 
Wilde geen nieuw topic aanmaken hiervoor..

Heb net getanked, en was wel eens benieuwd hoeveel er écht in de tank van een Polo 9N 1.9TDI gaat... Bij 30/31 liter zegt de slang al 'klik' en kun je niet verder. Maar door steeds te wachten en zachter bij te pompen, kreeg ik er nog 11 liter bij! En dat vind ik behoorlijk wat?! :idea: (toen was ik het trouwens wel zat...)

Meisje bij de pomp vroeg wel of ie stuk was, omdat ik er zolang over deed :lol:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!