Het grote autowas topic

Voor een echt grondige reiniging is 3 uur nog erg weinig.
Met sommige wagens ben je wel 10 a 12 uur bezig.
Als je zolang met een auto bezig zou zijn dan is er geen droog brood meer te verdienen door de poetsbedrijven.

Ik ben auto poetser geweest (vroeger) en ik kan je vertellen dat afhankelijk vd staat je tussen de 2 en maximaal 3 uur mee bezig kan zijn om ook nog wat te verdienen.

Dan heb ik het natuurlijk niet over onze eigen auto.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 GTI 
Foamen, wassen, drogen, kleien, 2 a 3 staps polijsten en wax aanbrengen in 3 uur is misschien mogelijk op een smart.
Met velgen ben je al een goede 1 a 1,5 uur bezig.

Nou moet ik zeggen dat ik de afgelopen 15 jaar alleen polijst als vriendendienst en er weinig tot niets aan verdien, als je alle middelen en doeken meetelt.

En met je eigen wagen neem je sowieso meer de tijd ;)
 
Voor een echt grondige reiniging is 3 uur nog erg weinig.
Met sommige wagens ben je wel 10 a 12 uur bezig.
Dat klopt,maar mijn oldtimer staat altijd binnen in dat pandje erachter en wordt extreem goed bij gehouden natuurlijk. Een auto waarvan de eigenaar denkt dat bijhouden inhoud dat hij hem eens in het half jaar door de wasstraat rijdt is natuurlijk een heel ander verhaal.
Bij deze BMW was het foamen,wachten en afspoelen. Daarna een spray met iets wat de ijzerdeeltjes van de auto losweekt spuiten en weer afspoelen.
Daarna de wielen insprayen en met kwast grondig schoonmaken en afspoelen.
Dan met idd 2 emmertechniek werken om de auto te wassen met gyeon wash&coat en weer af te spoelen.
Daarna insprayen met gyeon Q²M Wetcoat en weer afspoelen.
Daarna de banden insprayen met gyeon Q2 tirecleaner tot de banden niet meer bruin kleuren en dan in de bandendressing zetten.
Auto drogen met microvezeldoeken tot deze droog is en de kieren met een soort omgekeerde warme lucht blazende stofzuiger nalopen.

En dan zou je hem dus kunnen behandelen met een glascoating of nanocoating maar dat heb ik expres niet gedaan omdat de auto voor een paar plekjes naar de spuiter moest en hij dus die coating er weer af zou moeten cleanen om hechting voor de verf te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Nu voel ik mij heel slecht met het wasonderhoud van mn Kevertje:
1x per maand jaag ik naar de wasbox toe, voorwasje, foam erop, afspoelen, zeepborstel er over heen, afspoelen en daarna hotwax.
Auto ziet er nog redelijk uit. Volgend jaar hoop ik (als ik m op tijd klaar krijg deze winter) de auto naar een poetsbedrijf te kunnen doen en deze 1x goed te poetsen en te waxen en dit jaarlijk herhalen.

Van t winter eerst maar even de hoekjes onder de voorruit en het achtersteven lassen en het hele dak laten spuiten. Over een jaartje of 10 gaat ie tot op het laatste boutje uit elkaar voor een restauratie. Voor nu kan ik nog volstaan met enkel achter de feiten aan lopen (roest = schuren, misschien lassen, behandelen binnen en buiten, afwerken met een dun laagje spuitplamuur en daarna aflakken). Overigens word t van t winter de eerste keer dat er gelast gaat worden aan mn Kevertje... Toch wel een beetje nerveus, tis een verrekte lastig punt om te vormen uit metaal.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Frans_WL en DeeOow
Dat klopt,maar mijn oldtimer staat altijd binnen in dat pandje erachter en wordt extreem goed bij gehouden natuurlijk. Een auto waarvan de eigenaar denkt dat bijhouden inhoud dat hij hem eens in het half jaar door de wasstraat rijdt is natuurlijk een heel ander verhaal.
Bij deze BMW was het foamen,wachten en afspoelen. Daarna een spray met iets wat de ijzerdeeltjes van de auto losweekt spuiten en weer afspoelen.
Daarna de wielen insprayen en met kwast grondig schoonmaken en afspoelen.
Dan met idd 2 emmertechniek werken om de auto te wassen met gyeon wash&coat en weer af te spoelen.
Daarna insprayen met gyeon Q²M Wetcoat en weer afspoelen.
Daarna de banden insprayen met gyeon Q2 tirecleaner tot de banden niet meer bruin kleuren en dan in de bandendressing zetten.
Auto drogen met microvezeldoeken tot deze droog is en de kieren met een soort omgekeerde warme lucht blazende stofzuiger nalopen.

En dan zou je hem dus kunnen behandelen met een glascoating of nanocoating maar dat heb ik expres niet gedaan omdat de auto voor een paar plekjes naar de spuiter moest en hij dus die coating er weer af zou moeten cleanen om hechting voor de verf te krijgen.
Iron decon hoef maar eens in de zoveel maanden, en ik zou de wielen altijd als eerste doen omdat hier juist veel iron decon in zit.

Voor dat je een glascoating gaat zetten eerst kleien en lak correctie uitvoeren hoe grof en hoe vaak ligt aan de lak defecten.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Frans_WL
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!