Het einde nabij…

Delex

Actief lid
Hallo hallo,

Ergens weet je dat dit moment eraan zit te komen, maar toch moet ik er voor gaan vrezen:

Tijd geleden had ik een zeer slechte start met veel rook, gestotter en herstarten. Uiteindelijk alle 3 de bougies vervangen en ik kon weer door. Dit alles was dit jaar rond februari dacht ik.

Nu begint helaas het gestotter weer, maar dan erger. Ik merk dat het toerental stationair onder de 1000 komt en dat starten weer lastig gaat. Soms lijkt het alsof het gaspedaal geen reactie geeft en zie ik de toerental teller helemaal oplopen waarna hij sloom optrekt. Ook voel ik de motor wel aardig schudden.

Mijn diagnose is einde verhaal verstuivers. Met ruim 331.000 km voor een diesel hebben ze het ruim en ruim volgehouden.

Gloeibougies zelf vervangen vond ik al een hele stap in mijn google automonteurscarriere, maar de verstuivers (zoals ik van ichell vaak lees) zelf vervangen: een grote nono

Nu wil ik de compressie eigenlijk nog graag testen. Helaas kan dat denk ik niet via OBD11 of iemand heeft de gouden tip.

Nog andere tips die ik kan overwegen?

Volkswagen  Polo 6C1 
Uitlezen op evt foutcodes.
Rijden met live data indien mogelijk.
Waardes en werking van de EGR bekijken, of die goed functioneert.

Volkswagen  Polo AW Highline 
Ik wilde een poging wagen, maar nu start de auto nauwelijks tot niet. Ik heb wel de foutcode P200200 (onjuiste werking roetfilter), maar deze staat op sporadisch volgens OBD11

Kan het zijn dat de EGR mijn hele systeem bevuild heeft en vast zit? Zou ik dan niet andere foutcodes moeten krijgen?

Volkswagen  Polo 6C1 
je zou een output test kunnen proberen voor de EGR klep en kijken in je live waardes, en evt de actuator, of er dingen bewegen. als je EGR klep half afsluit en daardoor maar een klein beetje lek is (of dingen als het asje versleten) ga je dat niet zien. maar dat zijn mere dingen voor de euro 5 motoren ipv de euro 6 motoren.

compressie meten doe je met een analoge meter, niet met een uitlees apparaat.

je zou een output test kunnen proberen voor de EGR klep en kijken in je live waardes, en evt de actuator, of er dingen bewegen. als je EGR klep half afsluit en daardoor maar een klein beetje lek is (of dingen als het asje versleten) ga je dat niet zien. maar dat zijn mere dingen voor de euro 5 motoren ipv de euro 6 motoren.

compressie meten doe je met een analoge meter, niet met een uitlees apparaat.
Helder. Ik heb net de waarden bekeken van de DPF en die zat met 70g ook aardig vol. Het voelt alsof de auto smoort en nu zo gesmoort is dat ie er klaar mee is. Ik voel dat ie wilt, maar dat stukje doorstarten en aanslaan is net wat stopt.

Ik twijfel eraan om de stoute schoenen aan te trekken en de EGR te demonteren en die is te bekijken. Met meer dan 335.000 op de teller zou die wel goed verstopt zijn, maar dit is een aanname. Ik mag er toch vanuit gaan dat ik van o.a een foute verstuiver of de EGR klep een foutcode krijg?

Volkswagen  Polo 6C1 
70 gram is inderdaad wel een flink vol dpf, niet gek met die km stand. verstuivers kun je eigenlijk alleen echt testen door ze te demonteren en op te sturen. egr klep kun je idd demonteren en bekijken

ik denk dat op deze euro 6 motoren de EGR klep meteen na de turbo zit, kijk maar eens naar de fotos van deze motor:

wordt geen fijn klusje om dat los te maken

Als je een defecte EGR- klep hebt en hij is bijv. afgebroken, hoef je niet persee een foutcode te krijgen.
Als je de EGR buis op het inlaat spruitstuk is los haalt, en kijkt of ie dan beter wil aanslaan, heb je eenvoudig iets kunnen controleren voor je aan demontage begint. Niet schrikken als ie gaat roken door die EGR buis.
Recent ook een keer gehad
Maar 70gr in de DPF is wel een hoop.

Volkswagen  Polo AW Highline 
70 gram is inderdaad wel een flink vol dpf, niet gek met die km stand. verstuivers kun je eigenlijk alleen echt testen door ze te demonteren en op te sturen. Negr klep kun je idd demonteren en bekijken

ik denk dat op deze euro 6 motoren de EGR klep meteen na de turbo zit, kijk maar eens naar de fotos van deze motor:

wordt geen fijn klusje om dat los te maken

Ik heb hem volgens mij bovenop zitten of dit is geen EGR klep. Maar met wat zweetbillen is het gelukt:

Volkswagen  Polo 6C1 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!