Showroom GTI raar bijgeluid tijdens accelereren (pingelen?)

JeroenT

Premium lid
200
111
93
Hallo!

Sinds een tijd heb ik rare bijgeluiden rond een bepaald toerental.

Niets te merken kwa rijden, motor draait prima, maar is dit het typische voorbeeld van pingelen?

Vanmiddag knipperde het MIL kortstondig.
Ik tank uiteraard euro 98.

Hier een opname van het geluid

Weet iemand hier wat dit zou kunnen zijn?

Ge, Jeroen
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Moeilijk te zeggen, het klinkt wel een beetje als detonatie/pingelen maar op zich verwacht je dat niet bij zo weinig gas en relatief lage toerental. Als je zeker wilt weten of het dat is kun je hem loggen en zou je moeten kijken naar hoeveel de ontsteking aan het verlaatten is.

De meer voor de hand liggende oorzaak zal liggen in iets wat trilt onder de motorkap bij dat specifieke toerental: een losse bout, moer, poulie etc etc
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: JeroenT
klinkt niet echt als pingelen, eerder als een drijfstanglager...

Pingelen is echt een "scherp" en "schel" geluid. Als je t eenmaal gehoord hebt, hoor je t altijd weer. Eens een Golf 3 Cabrio gehad die in Italië ineens begon te pingelen. Ding klonk als een diesel tegen de berg op. Aangezien t mij niks boeide dat ie kapot zou lopen, gewoon door gereden.


Video nog even opgezocht op de server van mn schoonpa, hierbij is duidelijk hoorbaar dat de motor klinkt als een diesel. Oorzaak was in mijn geval een combi van valse lucht, slechte brandstof en "te scherp" afgestelde ontsteking.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: JeroenT
Sorry, een tijdje druk geweest, maar de tweede motor is ondertussen ook stuk gelopen. Nummer 2 doet 7 bar compressie, waarbij de rest rond 13.5 bar zit.

Nadat de eerste motor (die stage 2 getuned was, 100.000 km zonder issues) vervangen is zonder garantie (uiteraard), door deze motor met een rammelend bijgeluid (zoals te horen is in de openingspost). En nu ook is stukgelopen (zonder tune), heb ik dit even geparkeerd. En probeer ik uit te vinden wat mijn rechten zijn.

To be continued.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
klinkt niet echt als pingelen, eerder als een drijfstanglager...

Pingelen is echt een "scherp" en "schel" geluid. Als je t eenmaal gehoord hebt, hoor je t altijd weer. Eens een Golf 3 Cabrio gehad die in Italië ineens begon te pingelen. Ding klonk als een diesel tegen de berg op. Aangezien t mij niks boeide dat ie kapot zou lopen, gewoon door gereden.


Video nog even opgezocht op de server van mn schoonpa, hierbij is duidelijk hoorbaar dat de motor klinkt als een diesel. Oorzaak was in mijn geval een combi van valse lucht, slechte brandstof en "te scherp" afgestelde ontsteking.
Klinkt inderdaad toch anders. Sinds de motorwissel hoorde ik het rammelende geluid. Zelfs nog de hogedruk brandstofpomp vernieuwd, maar uiteindelijk toch iets van een kantelende zuiger. Althans, kort na mijn openingspost ging het MIL ledje aan, en liep de motor beroerd.

Compressietest gedaan en met een inspectiecamera geconstateerd dat cil 2 defect is, met duidelijke vreetsporen in de cilinderwand.

Injectoren zijn getest en goed bevonden, hoewel deze in cilinder 2 (een te verwaarloosbaar) minder opbrengst hadden.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Klinkt inderdaad toch anders. Sinds de motorwissel hoorde ik het rammelende geluid. Zelfs nog de hogedruk brandstofpomp vernieuwd, maar uiteindelijk toch iets van een kantelende zuiger. Althans, kort na mijn openingspost ging het MIL ledje aan, en liep de motor beroerd.

Compressietest gedaan en met een inspectiecamera geconstateerd dat cil 2 defect is, met duidelijke vreetsporen in de cilinderwand.

Injectoren zijn getest en goed bevonden, hoewel deze in cilinder 2 (een te verwaarloosbaar) minder opbrengst hadden.
klinkt als vast gelopen zuigerveren.... Zonde man! Hopen dat er nog enige vorm van garantie op die motor zit! Was t een nieuwe motor of een gebruikt exemplaar?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Sorry, een tijdje druk geweest, maar de tweede motor is ondertussen ook stuk gelopen. Nummer 2 doet 7 bar compressie, waarbij de rest rond 13.5 bar zit.

Nadat de eerste motor (die stage 2 getuned was, 100.000 km zonder issues) vervangen is zonder garantie (uiteraard), door deze motor met een rammelend bijgeluid (zoals te horen is in de openingspost). En nu ook is stukgelopen (zonder tune), heb ik dit even geparkeerd. En probeer ik uit te vinden wat mijn rechten zijn.

To be continued.
Jij was lekker laat op vannacht
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!