Grote Schoonmaak 2.0

qwiznx

Mooiste 9N3 (2016)
Exclusive lid
1,211
964
198
Dag allen,

Ik wil als de weerberichten alleen maar zonnig zijn, de buitenkant van de polo eens grondig schoonmaken.
Wassen, kleine waxen en polijsten. ( volgens mij in die volgorde :) )

Nu ben ik nog op zoek naar tips om dit het best te doen.
Kan dit het best op een warme zomerdag? en kan dit buiten ( het klei'en ) of liever binnen?

En welke producten zijn het best hiervoor. ik hoef er geen honderden euro's aan uit te geven, maar hoef ook geen spul van de Action.

Het is voor het eerst dat ik met klei ga werken. wat is dan slim om op te letten, ( hard drukken / ronde bewegingen maken enz enz )

Hoor graag van jullie hoe jullie dit doen.

( eventuele tips over producten zijn meer dan welkom )

Grt. Mij
 
Wassen -> Kleien -> Afhankelijk van klei resten, wassen -> Polijsten -> (Glaze (glansmiddel en maakt oppervlak nog gladder)) -> (Sealant (lakverzegeling)) -> Wax

Binnen heeft de voorkeur zodat er zo min mogelijk 'vuil' op de auto komt tussendoor, mits je goede verlichting hebt. Buiten kan ook prima, als het maar niet te warm is. Sommige producten mogen in de zon gebruikt worden maar lang niet alles, plus je staat jezelf het laplazerus te zweten Stick Out Tongue

Voor wat betreft materiaal zijn er veel goede merken die niet al te duur hoeven te zijn, Monello, Chemical Guys en Poorboys bijv. Zelf heb ik klei van Monello met hun Perfetto spray. Spray is heel divers te gebruiken maar zorgt voor smering van de klei. Werk richting altijd in de richting van de 'wind' zoals die over de auto zou gaan, tenzij het bijv. bij de spoiler niet handig is. Dit omdat het grootste deel van de beschadigingen ook in die richting zal zitten. Dit geldt voornamelijk voor kleien en wassen.

Rechte krassen zijn namelijk veel makkelijker weer eruit te polijsten, omdat dit weer met draaiende bewegingen gaat.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Sealent over een glaze werkt niet @expor Daarmee verkocht je de duur van je sealent. Sealent en daarna wax alhoewel ik sealent niet eens zou aanraden. Ik gooi er glaze op en dan wax. Maar ik poets mijn auto ook wel iets vaker dan de rest Stick Out Tongue.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ja wel hoor, glaze onder sealant werkt prima. Sterker nog, het verhoogt de hechting van je sealant omdat eventuele oneffenheden na het polijsten met een glaze juist worden opgevuld. Je moet alleen geen glaze/wax met cleaners hebben want dan schiet je er inderdaad niks mee op :)
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: cliffs
er zijn 2 soorten zie onderstaande link

http://www.carclean.nl/product/GlansProtector/GlansProtector_kit_750ml_GPC_525_100558

Het witte flesje spuit je op de auto met bijvoorbeeld een plantenspuit en laat je kort intrekken. vervolgens weer afspuiten en je lak is uit het hoofd 3 maand beschermd;)
Soort van poets dus maar dan de snelle versie Stick Out Tongue
Het oranje flesje is inderdaad gewoon shampoo en heeft het zelfde effect maar werkt minder lang. daarom gebruik ik ze beide.

Paar voordelen op een rij:

- Je auto glimt bijna altijd Stick Out Tongue
- Snel en makkelijk aan te brengen
- werkt lang
- vuil hecht zich minder goed
- je lak is waterafstotend en boven de 70 geen ruiten wissers meer nodig!

Ik heb geen aandelen in het bedrijf hoorStick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: qwiznx
Bij het kleien wil je veel detailing spray gebruiken want zodra je weerstand voelt heb je kans dat de klei aan de lak blijft plakken. Als je in de zon bezig bent zal de spray eerder verdampen dus kleien kan ik echt aanraden om binnen te doen, desnoods rij je naar een rustige parkeergarage. Bij het kleien NIET drukken en veel de klei kneden om krassen te voorkomen.

Kwa wax/sealant heb je veel keuze, ik deed voorheen ook allerlei waxen erop maar tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen nog carpro reload. Dit is een sealant en heeft een superlange standtijd, aanbrengen is ook supermakkelijk en snel gedaan. De glans is iets minder dan een wax maar mijn auto is toch unilak wit Stick Out Tongue

 
Even weer topic wakker maken,

Wil over paar weekjes denk ik dan echt de grote schoonmaak doen. het kleien en polijsten.
Nu was ik van plan om dit stappenplan te gaan doen:

1, Wassen (wellicht 2 keer)
2, Kleien
3, waxen
4, Polijsten

Nu ben ik voor de nummertje 2 3 en 4 nog op zoek naar geschikte producten.
Wie kan mij vertellen welk spul ik nodig ben voor t kleien, waxen, en polijsten om tot een perfect resultaat te komen.
En wellicht vergeet ik nog paar stappen.

Brand los!
 
1, Wassen (wellicht 2 keer)
2, Kleien
3, polijsten
4, Waxxen / coaten


eerst polijsten dan pas waxxen he !
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: qwiznx
Dat polijsten kan je idd het beste doen met een machine zoals de DAP500 of iets anders. Géén roterende als je nog geen ervaring hebt. Dan ga je absoluut ongelukken maken. En vergeet niet om alle rubber trims af te plakken. Zo'n polijstmachine kan de rubbers beschadigen en het scheelt een gedoe met schoonmaken achteraf om de witte waas te verwijderen. Op het forum van CarClean is genoeg info te vinden welk stappenplan je moet volgen.
Belangrijke tip: alles wat op de grond valt, moet je niet meer gebruiken op de auto. Dus je washmitt, je microvezel doeken, je klei moet je meteen vervangen door een schone doek of schoon stuk klei. En de doeken wassen zonder wasverzachter maar wel in de droger. Daar worden ze weer lekker soepel van.

Je zou mijn machine over kunnen nemen voor weinig, maar ik woon helaas niet in de buurt van Hardenberg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: qwiznx
Ik keek er raar tegen rijtje aan.
Dat was het dus.

Top.

En dat polijsten, gebruiken jullie daar zo'n mooi apparaatje voor, of gewoon met hand draai bewegingen maken.

Ik gebruik normaal inderdaad altijd een poetsmachine, DAP900. Echter is deze maandag dood gegaan.

1, wassen spreekt voor zicht ( gebruik hiervoor gyeon bathe+ )
2, velgen, Monello Non Ferro
3, goed drogen ( ook deurposten van binnen schoonmaken )
4, kleien, ja alles goed nat houden, extreme plekken 2x doen. ( gebruik zelf Smooth Surface Clay van Meguiars )
5, pijsten, advies DAP900, dan heb je echt resultaat! of je met de hand kan polijsten, weet ik niet.
( polijsten hoeft natuurlijk niet perse , dus dat zou je kunnen overslaan.)
6, waxxen, een goede wax weet ik zo niet, ik smeer er altijd een coating op.. heeft een veel beter standtijd
echter, dan moet de auto, gekleid, gepolijst, en ontvet zijn.. Anders zakt de werking van het product met ca. 50% ..
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: qwiznx
Maandag de motorkap behandeld, enige nadeel, heb een spierwitte motorkap. De rest is grijs .... .haha


IMAG1537.jpg IMAG1538.jpg
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: Marco71
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!