Wat een grote KUL in dit topic.
Niemand hier heeft ervaring met dit verhaal. Men praat elkaar allemaal simpelweg na zonder enig testwerk etc. Dat is het risico van internet, degene met de grootste mond 'heeft gelijk'.
Feiten:
- Ethanol zit tegenwoordig door elke brandstof heen. Elke brandstof heeft in Nederland verplicht 5% ethanol
Of je het dus wilt of niet je rijdt er al op.
Achtergrond | Solidaridad
Nederland is na de VS de grootste afnemer van Braziliaanse suikerethanol. Een groot deel van de één miljard liter die de haven van Rotterdam bereikt, is bestemd voor de export, maar Nederland houdt zelf ook 160 miljoen liter.
Om de CO2-uitstoot in het verkeer terug te dringen, verplicht de Nederlandse overheid oliemaatschappijen om 5% ethanol bij te mengen bij benzine.
-In het buitenland is E10 zelfs al heel gangbaar, 90% van alle motoren kunnen zonder aanpassingen, prima op E10 rijden.
Ethanolbrandstof - Wikipedia
Ethanol mag dan goedkoper zijn per liter, maar om hetzelfde vermogen te behalen dien je circa 4x zoveel ethanol te injecteren tov benzine.
Onzin, in het geval dat je 100% op ethanol gaat rijden moet je ongeveer 30% meer injecteren.
In het geval dat je 10% gaat mengen, dus 5 liter op 50 liter, gaat de motor maar 2% meer verbruiken, verwaarloosbaar dus. Door de verhoogde octaanwaardes van je mengsel kun je soms zelfs zuniger rijden, een 1.4 TSI is bv een zeer pingelgevoelig motortje die noodgedwongen vaak na-ontsteking draait om pingelen te voorkomen.
Verbruik
Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%.
Kortom: wil je goedkoper rijden -> koop dan een BM of gooi je interieur eruit ter gewichtsbesparing
Het gaat niet om goedkoper rijden, het gaat om een hoger octaan getal te creëren, je kunt octaanbooster kopen, maar dat kost je 15 euro per flesje en vult je tank niet (merkbaar).
- Moderne motoren hebben vanwege milieu/verbruik allemaal een kleinere cilinderinhoud en relatief veel vermogen + drukvulling van turbo, of soms zelfs turbo+compressor.
Je krijgt hierdoor een zeer explosief mengsel, dat snel kan gaan detoneren/pingelen
uitleg pingelen:
http://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HE
Ga je ze tunen, dus nog meer turbodruk etc draaien, dan is het eigenlijk een must om op RON98 benzine over te schakelen. Doe je het niet, dan kan de motor amper voorontsteking draaien in het koppelgebied (2000-3500rpm), waardoor hij erg heet loopt en bovendien vrij nukkig.
Bio ethanol heeft een zeer hoog octaangetal (108), door e85 of pure ethanol te mixen 10 tot maximaal (!) 20%, kun je heel effectief je octaangetal van je brandstof boosten, waarmee de motor veel minder pingelgevoelig is en daarmee meer voorontsteking kan draaien. Zie hier het verschil op een golf 5 gti 2.0 TFSI met milltek uitlaatsysteem en JDstage II software, eerst op RON95 benzine en de Rode lijn, met de bio-ethanol toevoeging.
Zo ook de polo 1.4 TSI van 1 van de forum leden.
Deze kwam binnen op RON95 benzine, vertoonde na een tuning vrij grillige lijnen. Na een paar liter E85 liep hij vele malen strakker/sterker.
NIKS!! Het is grote rommel. Ik heb vanmorgen nog een caddy op benzine afgesleept naar de zaak. Daar bleek ook van dat de man een scheut ethanol per tankbeurt erbij duwde. Resultaat: Zuigers en kleppen naar de kl*te
Dat is ook weer zo'n suggestief verhaal.
Dit kan veel meer oorzaken hebben dan een scheutje ethanol.
Mijn collega mixte het met zijn astra-tje 1.6, met bijna 3 ton op de klok zelfs 50% met benzine. Dat ding loopt nog altijd. Persoonlijk zou ik nooit zoveel mixen, want het is vooral nuttig om het octaan te verhogen, niet zo zeer om geld te besparen. Maar het is natuurlijk onzin om het direct zonder enig onderzoek, af te doen als een ethanol probleem.
dit is ethanol voor sier haarden,
dat moet je niet in je auto gooien hoor.
de ethanol voor in je auto word anders gerafineerd.
en is dan ook 3x duurder.
en echt pas nuttig als je heel hoge vermogens draait.
250pk+
Ook onwaar.
E85 brandstof (15% RON95 benzine en 85% ethanol), is bij veel tamoil tankstations in Nederland gewoon te krijgen, oa voor de volvo en audi bi-fuel motoren. Daar kost het op dit moment ongeveer 1.50 euro per liter.
Vlak over de grens in duitsland, waar ik vaak de E85 haal, kost het zelfs maar € 0.95 per liter.
Er staat wel bio-ethanol op de fles, maar in die goedkope rommel zit allerlei ongein. Beter gewoon fatsoenlijke RON98 tanken, indien je een GTI hebt, alle andere modellen lekker RON95.
Jammer alleen dat de bp ultimate 98 niet overal in Nederland te krijgen is en shell vpower en vele andere merken geen 98 meer verkopen. Vpower mixen met een paar liter ethanol of E85 is bijvoorbeeld een prima optie om toch 98+ octaan te rijden.
hou er rekening mee dat de brandstofpomp en rubberen slangen niet geschikt zijn voor ethanol, en wie weet wat er gebeurt als het met smeerolie in contact komt.
Heb uit nieuwsgierigheid even gegoogled en schijnt dat de cilinderwanden het op den duur ook niet zo fijn spul vinden..
Moderne auto's kunnen er prima tegen, als je op E10 kan rijden, dan kan je dus ook mixen met ethanol. Alle VAG 20vt en TSI motoren kunnen hier gewoon tegen.
Cilinderwanden krijg je alleen last van bij pure ethanol, het is wat schraler. Dus ga je op pure Ethanol rijden, dan moet je hem anders (rijker) afstellen.
Een VAG auto ombouwen naar pure ethanol is zodoende ook prima mogelijk zonder grote aanpassingen.
Hier de Golf 5 GTI van JDEngineering met pure E85 brandstof op assen (555pk en 590Nm).
http://www.youtube.com/watch?v=a2oGFQpiwzs