Gloeispiraal, noodloop en motorlampje brand vw POLO 1.2 tdi 2012

Hoi allemaal,

Ik ben ten einde raad. Mijn VW Polo 1.2. Bluemotion met 212.000 km geeft bij het starten al het gloeispiraal lampje aan. Ook heeft de auto geen turbodruk meer waardoor deze nu in zijn noodloop rijdt.

De slangen zijn nagekeken en die zijn in orde. Recent is de turboslang al vervangen. Bij de garage weten ze het probleem ook niet echt te vinden en zijn er preventief al meerdere dingen vervangen zoals gloeibougies etc. Morgen word de n75 klep vervangen maar ik vraag me af of dat het probleem verhelpt. De storing kwam de afgelopen maanden zo nu en dan aanzetten en na het resetten was het weg. Echter sinds deze week geeft die het al aan bij het starten.

Iemand al wel eens tegen dit probleem aangelopen?

Bij het uitlezen gaf die aan dat het een turboprobleem was. De precieze foutcode weet ik niet. Verder ben ik niet zo technisch aangelegd wat betreft auto's. Maar begin het nu wel zat te worden.


Bedankt alvast voor de reactie(s)
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 Tdi 
Bij het vaststellen van de eerste x dat je storing had... toen had je al naar de dealer moeten gaan!

Wat voor garage heb je?
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Kan je je reactie wat meer uitleggen? In principe zou de garage en de dealer het zelfde uit kunnen lezen zou ik denken.

De garage is aangesloten bij autoprofijt. Ik kom er verder al jaren en ben altijd tevreden. Alleen bij dit probleem lijkt het alsof het zoeken is naar een speld in een hooiberg.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 Tdi 
Probeer even de specifieke foutcode te achterhalen, dat helpt ons weer verder met meedenken :)

Nu is het inderdaad gissen op niets af.. verstopt roetfilter, hangende egr, turbo defect.. kan allemaal

Klinkt de motor niet anders? (een lekkende intercooler moet je op zich wel kunnen horen)
Hoi Johan,

Ben ik met je eens! Zal morgen gelijk ff vragen of die hem weer kan uitlezen.

Egr is wel weggeschreven 4 jaar geleden. Mbt tot lekkende intercooler denk het niet. De motor loopt normaal zonder bijgeluiden!

Zal morgen de foutcode(s) plaatsen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 Tdi 
De P01300 en de P00AF00 blijven terug komen. Alle slangetjes en sensoren zijn gecheckt maar alles blijkt naar zeggen gewoon in orde. Er wordt gezegd dat de turbo waarschijnlijk toch kapot is en dat ik deze dien te vervangen.

Ik ben alleen echter bang na het lezen van verschillende berichten dat de storing alsnog terugkomt en het probleem niet is verholpen.


Probeer even de specifieke foutcode te achterhalen, dat helpt ons weer verder met meedenken :)

Nu is het inderdaad gissen op niets af.. verstopt roetfilter, hangende egr, turbo defect.. kan allemaal

Klinkt de motor niet anders? (een lekkende intercooler moet je op zich wel kunnen horen)
 

Bijlagen

  • 20210702_172742.jpg
    20210702_172742.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 10
Volkswagen  Polo 6r  1.2 Tdi 
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Vacuüm lek of verminderd vacuüm
  • (N75) defect
  • Variabele schoepen van de turbo zitten vast of zijn defect
  • (G581) is defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check het vacuüm van de motor bij stationaire loop
  • Check / repareer vacuüm-leidingen
  • Check (meetwaardeblokken en outputtest) / vervang de (N75)
  • Test de variabele schoepen en (G581), zet vacuüm op de schoepen en bekijk [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], [Groep 120.4]
    • motor uit = geen vacuüm, dan moet 120.4 ca. 3.5V zijn
    • motor uit, zet een halve atmosfeer druk, dan moet 120.4 terug gaan naar ca. 0.7V
    • motor stationair, dan moet 120.4 ca. 7.V zijn
    • als het afgelezen voltage in 120.4 niet varieert dan zijn de schoepen defect of (G581) is defect

Weet niet of je met jouw uitlees apparaat ook deze waarden kunt bekijken? Kun je in elk geval weer wat uitsluiten.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!