Geplofte staafbobine 9N3 1.4 16V

Polootje

Actief lid
1,220
14
43
Afgelopen zondag (1 nov.) was ik vrolijk onderweg vanaf Nunspeet naar Kruisland in Brabant...Ik was al een behoorlijke poos onderweg en op de A15 vlakbij Papendrecht begon inene het motorbloklampje te knipperen...foute boel dus. Al hortende en stotende heb ik, rijdend op 3 poten, het nog kunnen redden tot bovenaan de N3 Papendrecht/Dordrecht en toen was het over en uit. De auto sloeg af, ik rook ook een brandluchtje en heb de wagen met behulp van anderen in de berm kunnen drukken. De ANWB gebeld en na ongeveer een half uurtje wachten kwam de sleepwagen die mij naar benzinepomp Noordhoek in Papendrecht bracht. Nog geen 2 tellen later was ook de monteur er. Die haalde de beschermkap van de motor af en toen bleek ook na uitlezen, dat bobine nr. 3 was gaan hemelen was en dat was ook de brandlucht die ik heb geroken. Affijn...een nieuwe staafbobine erin plus een nieuwe zekering en ik kon weer mijn rit vervolgen. Oh ja...het is een 9N3 uit 2006, 1.4 16V (BBZ motor) 74kW wel zo handig om te weten.

Nu is mijn vraag aan jullie heren techneuten (automonteurs) is het nu verstandig om de rest ook te vervangen? En...komt het ook vaker voor dat er nadien zich wat kleine elektronische mankementjes voordoen? (zoals bijv. het niet meer elektrisch openen van de ramen voor)

Nou...ik hoor het wel...
 
andere elektronische mankementjes kan je controleren of de zekeringen nog goed zijn, misschien een piekspanning door de auto gegaan?
De andere bobines vervangen, tja, ik kan niet in je portemonnee kijken das 1, ten tweede hoe oud zijn de andere, zijn er al een paar vervangen dat je weet?
Wil je zekerheid, dan vervang je ze, maar kijk dan ook gelijk naar je bougies, hoe oud zijn die?

Tis meer wat je zelf fijn vindt en wat jou vertrouwen geeft.
 
Hmm balen, maar wel weer die bekende bobine die de geest geeft. Uit ervaring met mijn 1.2 in de 9N kan ik wel zeggen dat de kans groot is dat de andere ook nog eens de geest gaan geven, maar om direct alles te vervangen.... Ik weet dat Bas op een gegeven moment gewoon een reserve bobine bij zich had (9N 1.4). Het is meer vervelend als het gebeurt terwijl je net niet de tijd hiervoor hebt.
 
andere elektronische mankementjes kan je controleren of de zekeringen nog goed zijn, misschien een piekspanning door de auto gegaan?
De andere bobines vervangen, tja, ik kan niet in je portemonnee kijken das 1, ten tweede hoe oud zijn de andere, zijn er al een paar vervangen dat je weet?
Wil je zekerheid, dan vervang je ze, maar kijk dan ook gelijk naar je bougies, hoe oud zijn die?

Tis meer wat je zelf fijn vindt en wat jou vertrouwen geeft.

Als eerste bedankt voor je reactie!
De ANWB monteur had het erover dat als de bobine geploft is, dat dan het elektrische gedeelte ff lam gelegd wordt (klopt ook wel, want hij wilde niet meer aanslaan door de kapotte zekering) De bougie die onder de kapotte bobine zat, is wel ff zo nagekeken.
We gaan morgen de boel 's ff uitlezen en alle zekeringen nalopen. Ik denk dat er nog een zekering kapot is (dus piekspanning)
Hoe oud de andere bobines zijn weet ik niet, maar volgens mij is degene die vervangen is nog de originele. Zolang als ik mijn Polo in bezit heb en dat is nu zo'n 5 jaar, hebben we de bobines nog niet vervangen. Althans not on my watch, ik weet dus niet wat de vorige eigenaar heeft laten doen (ik heb nl. geen onderhoudshistorie bij deze wagen gekregen helaas) Er werd tegen mij gezegd dat ik de andere bobines niet persé hoef te vervangen, maar ik zit er over te denken om ze gelijk toch maar allemaal te doen en degene die vervangen is als reserve in de auto te houden.
Ik zal toch ff het geld ervoor over moeten hebben, want met (een) kapotte bobine(s) kun je niet zoveel meer met je wagen.
 
Ik heb dat probleem ook gehad toen ik mijn auto net had (Polo 9N3 100PK). Ik heb de bobines online besteld want dat scheelt behoorlijk geld en het vervangen is zelf erg goed te doen.
Ik heb ze dus alle 4 vervangen.

Van de 4 oude heb ik er 2 in mijn auto liggen voor het geval het probleem zich weer eens voordoet.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
De auto net ff uitgelezen met VAGCOM en hij gaf idd wel een hoop storingen aan, maar dit is allemaal intermittend (tijdelijk dus) De elektrische raambediening doet het ook gewoon weer naar behoren. Toch nog ff de zekeringen nagekeken van de elektr.ramen en deze waren allebei nog goed. De wagen heeft dus door de geplofte staafbobine gewoon een piekspanning gehad, waardoor de boel ietwat ontregeld was. Wel een goed idee Randy om die staafbobines gewoon per internet te bestellen, dat scheelt altijd een hoop duiten. En zo handig ben ik zelf ook wel om die bobines zelf te vervangen, kind kan bijna de was doen zullen we maar zeggen...Stick Out Tongue
 
Ik durf wel te zeggen dat ik redelijk handig ben. En met een beetje boerenverstand kom je een heel eind.
Verstand van auto's heb ik totaal niet, maar ik kreeg even hulp en uitleg van iemand die er wel ervaring mee had en het is echt heel simpel.

Het lastigst is het om de bobines er uit te trekken. En goed controleren of de kabelboom niet ergens klem komt te zitten.

Succes!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Ik zou gewoon 1 nieuwe in de auto leggen en die pas vervangen als het nodig is.. (zeer snel en makkelijk zelf te doen). Als de volgende is gesneuveld gewoon weer 1 nieuwe in de achterbak en zo herhalen :)

Dus 1 op "voorraad" zou dus voldoende zijn? Niet dat de 3 die nog niet vervangen zijn, ook nog 's achter elkaar aan gaan hemelen..
 
Iedereen heeft het erover dat ze duur zijn maar helaas, niemand noemt prijzen.
Wat kosten ze? Ongeveer, hoef het niet exact te weten.

Ik heb het bij HAMU gevraagd en daar is via het originele onderdelennr. gezocht (plus op kenteken) en daar kosten ze 31,15 p/stuk incl.BTW, voor de Bosch zijn ze ongeveer 20 euro duurder. Bij Pouw kosten ze, schrik niet (!!) 66,97 p/stuk incl.BTW.
Dus het scheelt aanzienlijk waar je ze wilt kopen...Met 4 stuks ben je wel een aardige duit kwijt. Ik weet al wel waar ik ze ga kopen en dat is zeker niet bij de dealert...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en eddyfr
Ik heb het bij HAMU gevraagd en daar is via het originele onderdelennr. gezocht (plus op kenteken) en daar kosten ze 31,15 p/stuk incl.BTW, voor de Bosch zijn ze ongeveer 20 euro duurder. Bij Pouw kosten ze, schrik niet (!!) 66,97 p/stuk incl.BTW.
Dus het scheelt aanzienlijk waar je ze wilt kopen...Met 4 stuks ben je wel een aardige duit kwijt. Ik weet al wel waar ik ze ga kopen en dat is zeker niet bij de dealert...

En bij de ANWB betaal je € 50,- (maar dat is ook al weer zeker 6jaar terug :cool:)
 
Bij mister-auto.nl zijn de Bosch 33,84 euro per stuk, de Beru 26,77 euro en Bölk 19.89 euro. Dan hebben ze er ook nog wat andere merken tussenin zitten.
Ik kocht de Bosch vorig jaar nog voor 27,60 dus ze zijn daar wat duurder geworden..
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Overigens, ik heb ze alle 4 vervangen omdat er 1 echt kapot was. Bij inspectie zag ik dat een tweede ook onderweg was om kapot te gaan, want bovenop zag je een soort versmelting van het plastic.
Toen heb ik dus maar besloten alle 4 te vervangen, dus als je twijfelt kun je ook altijd een kijken hoe ze er uitzien. Ik weet het zegt niet veel, maar als hij er niet goed uitziet dan zou ik hem alvast vervangen....
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Affijn...ff een update...nadat we dus 4 nieuwe penbobines erin gezet hadden, kreeg ik dus het gigaprobleem dat er op een gegeven moment 21 (!!):coldsweat: foutcodes zaten. Ik dacht dat ik gek werd. Mijn man zit op een Passatforum en daar zit ook een automonteur/diagnosetechnicus en deze had mijn auto uitgelezen...daar kwam o.a. naar boven dat het gasklephuis opnieuw ingeleerd moest worden, de EGR was hij kwijt en nog veel meer rare en vage dingen. Die plof heeft dus een behoorlijke impact gehad, er was ook een 15 Ampère zekering geklapt op 1 nov. De boel opnieuw ingeleerd en ik ben een stukje gaan rijden..alles okay...tot een paar dagen later ik wéér brandende lampjes had (EPC en motormanagement) Hij liep echt beroerd op 3 poten, startte ontzettend slecht. Ik wilde al een hele grote BBQ ervan maken, zo verschrikkelijk baalde ik van mijn Polo. Wij hebben toen de wagen op een autoambulance gezet en weggebracht en hij heeft alles eerst doorgemeten of niet ook toevallig het sturingsapparaat een tik had meegekregen, dat bleek gelukkig niet het geval. En nu na 7 weken is hij eindelijk storingsvrij, een nieuw gasklephuis en MAP sensor rijker. Ook de slangen onder het gasklephuis waren door de plof scheef/losgeschoten waardoor hij dus ook nog 's valse lucht aanzoog. Toch wel fijn zo'n MagnetiMarelli sturingsapparaat (NOT) want...die krengen zijn zo verschrikkelijk storingsgevoelig. Maar goed...de Polo staat nu weer voor de deur en ik kan 'm weer gaan vertroetelen met een wasbeurt én de zomerwieltjes!:blush::sunglasses:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: starsky en DeeOow
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!