Geluid van onder dashboard --> defecte stelmotor?

huisbaas

Nieuw lid
Beste allen,

Betreft: VW Polo 6C, 2015, Highline.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op het volgende:

Symptomen
Zodra ik de auto op contact zet, komt er een 'brrr brrr brrr' geluid van onder het dashboard. Ik heb een geluidsopname even hier neergezet: https://www.mypolo.nl/xenforo/media/dashboard_geluid-mp3.3989/ (niet helemaal de juiste plek, dus zal hem t.z.t. weer verwijderen).

Het klinkt alsof het komt van ergens tussen het stuur en de middenconsole. Soms herhaalt het zich nog een aantal keer, variërend in volume en duur, maar nooit voortdurend of nadat ik de straat uit ben. Tot de auto weer opnieuw op contact wordt gezet na stilstand.

Vermoeden
Ik vermoed dat het een stelmotor van één van de kleppen van de kachel is die niet helemaal goed werkt. Alsof de software bij contact een check routine doet om de kleppen te controleren (zou verklaren waarom het alleen even na start is, en later niet meer, maar misschien klets ik nu compleet uit mijn nek).

Overigens: met de zekering van de climatronic eruit komt het geluid niet voor.

Daarnaast werkt de climatronic wel gewoon naar behoren, tenminste:
  • selectie van uitgangen werkt (voeten, hoofd, voorruit), ook komt overal lucht uit (al lijkt die op de voorruit wat zwakker)
  • selectie ventilatorsnelheid werkt goed
  • selectie van temperatuur werkt goed (auto wordt op verzoek goed koud en goed warm)
  • automatische regeling werkt goed (rustig en stabiel, temperatuur schommelt niet, ventilatorsnelheid ook niet)

Vragen
  • Wat denken jullie als je dit zo hoort/leest?
  • Ik heb geprobeerd de kleppen te calibreren door de A/C en 'selectie hoofd' tegelijk 3 sec in te drukken (instructies voor andere uitvoeringen van de climatronic), maar dat lijkt niet te werken. Weet iemand hoe dat bij deze specifieke uitvoering werkt? (zie foto onder)
  • Weet iemand een overzicht te vinden van alle kleppen/stelmotoren van het HVAC systeem? Welke zijn er, wat is de functie, en waar zijn de ingebouwd in de auto?
foto.webp

Ben benieuwd. Groet, Frank

Volkswagen  Polo 6C 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!