Geen lucht uit roosters | Polo 6R 1.2 TSI

Hey!

Nieuw hier en helaas niet verschrikkelijk veel verstand van auto's. Wel technisch genoeg om verder te zoeken dan mijn neus lang is toen ik vanochtend bij de garage te horen kreeg dat het oplossen van dit probleem mij vermoedelijk 400,- gaat kosten.

Issue: Er komt (op geen enkele stand, airco aan/uit, speed hoog/laag) lucht uit de roosters. De afgelopen weken hoorde ik uit het rechter rooster een 'zeurend'/piepend geluid komen dat steeds luider werd. Dat is nu weg en er komt dus geen lucht meer uit.

Na zelf wat te onderzoeken lijkt het de resistor niet te zijn, aangezien hij op de hoogste stand ook niets doet. Zelf vermoed ik dus dat de kachel motor defect is.

Het gaat om een VW Polo 6R uit 2011 1.2 TSI 105pk met climate control en airco.

Mijn vraag, lijkt dit een goede analyse en is dit de juiste kachelmotor voor evt vervanging? Want het vervangen van de kachelmotor moet me wel lukken.

Groeten,

Joost
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Heb je climate control? Die kan je zelf "uitlezen" door de circulatie en auto knop tegelijk in te drukken. Je kan ook iemand met vagcom zoeken voor een gedetailleerde uitlezing.

Verder komt dit aardig overeen met de symptomen die ik had en mijn kachelmotor loopt nog stroever dan een bejaarde met gebroken been. Vervangen is echt eitje als je je van te voren iets verdiept.
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
  • Leuk
Waarderingen: Meuldijk123
Ik heb dit nu ook, alleen 4 werkt wel! Mijn garage zegt dat het de voorgloeidinges is. Staat nu daar voor diagnose en vervanging van het onderdeel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Heb je climate control? Die kan je zelf "uitlezen" door de circulatie en auto knop tegelijk in te drukken. Je kan ook iemand met vagcom zoeken voor een gedetailleerde uitlezing.

Verder komt dit aardig overeen met de symptomen die ik had en mijn kachelmotor loopt nog stroever dan een bejaarde met gebroken been. Vervangen is echt eitje als je je van te voren iets verdiept.
Yes, heb inderdaad climate control. Thanks voor de tip, dit ga ik zo direct even proberen!

Edit: Ik krijg het niet voor elkaar om te zelftesten met je instructies. Heb een foto van het type paneel dat ik heb bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Polo 6R 2011 Climate Control paneel.PNG
    Polo 6R 2011 Climate Control paneel.PNG
    71 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Yes, heb inderdaad climate control. Thanks voor de tip, dit ga ik zo direct even proberen!

Edit: Ik krijg het niet voor elkaar om te zelftesten met je instructies. Heb een foto van het type paneel dat ik heb bijgevoegd.
Ik zie dat ik me vergist he . Maar bij mij staat ook nog een econ-knop. Als je nou de ac en de circulatie inhoudt terwijl je m op contact zet? Bij mij (9n3, geen 6r) ging hij bij mij z'n preflight checks doen gevolgd door een code in het scherm.

Kijk ook goed welke resistor je hebt, bij de 9N zijn er 2 soorten, daar kwam ik op de pijnlijke manier achter. En een kapotte resistor kan vaak komen door een zwaarlopende/kapotte motor, dus trek die er ook gelijk even af, kostte mij hooguit een halfuur.
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Ik zie dat ik me vergist he . Maar bij mij staat ook nog een econ-knop. Als je nou de ac en de circulatie inhoudt terwijl je m op contact zet? Bij mij (9n3, geen 6r) ging hij bij mij z'n preflight checks doen gevolgd door een code in het scherm.

Kijk ook goed welke resistor je hebt, bij de 9N zijn er 2 soorten, daar kwam ik op de pijnlijke manier achter. En een kapotte resistor kan vaak komen door een zwaarlopende/kapotte motor, dus trek die er ook gelijk even af, kostte mij hooguit een halfuur.
Ongeveer alle mogelijke combinaties geprobeerd (en op internet gezocht) maar krijgt de climate control niet in diagnostische modus :(

Goede tip, dankje. Heb inmiddels online naar resistors gekeken, maar dit lijkt voor een Polo met climate control en airco een behoorlijk ingewikkelde te zijn...? aangezien het om een automatische airco gaat? Die groene resistor ziet er een stuk simpeler uit haha, enig idee?

Edit: Heb inmiddels een nieuwe kachelmotor + weerstand besteld en ga hem dit weekend installeren. Zal hier naderhand een update plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Ongeveer alle mogelijke combinaties geprobeerd (en op internet gezocht) maar krijgt de climate control niet in diagnostische modus :(

Goede tip, dankje. Heb inmiddels online naar resistors gekeken, maar dit lijkt voor een Polo met climate control en airco een behoorlijk ingewikkelde te zijn...? aangezien het om een automatische airco gaat? Die groene resistor ziet er een stuk simpeler uit haha, enig idee?

Edit: Heb inmiddels een nieuwe kachelmotor + weerstand besteld en ga hem dit weekend installeren. Zal hier naderhand een update plaatsen.
climate control stuurt de stroom door de kachelmotor niet over een weerstand (meer weerstand is minder stroom door de motor wat betekend dat er een lager motortoerental is) maar via PWM (Pulse Width Modulation). De controlmodule geeft dan een signaal af dat steeds aan en uit gaat op een vaste frequentie. De tijd dat het signaal "aan" of "uit" is bepaald het elektrisch vermogen dat naar de motor gestuurd word. (50% van de tijd aan en 50% van de tijd uit is 50% vermogen). Dit betekend ook dat de motor dus heel snel achter elkaar aan en uit gezet word.

Het voordeel van PWM is dat de motor heel sterk is (immers, de STROOM (in amperes) door de motor is altijd maximaal). Als je de stroom eerst door een weerstand stuurt en daarna naar de motor zal de stroom door de motor lager worden (de weerstand "verbruikt" de stroom en zet dit om in warmte). Daarnaast is het met een PWM signaal mogelijk om de motor heel precies op een toerental aan te sturen (word in jou Polo geen gebruik van gemaakt trouwens). Ook is het door gebruik van een PWM signaal mogelijk om een kleinere controlmodule te realiseren, beeld je eens in dat jou controlmodule de "standenknop" zou moeten "verstellen". Dit zou betekenen dat de module heel groot zal worden. Generatie van een PWM signaal is al te realiseren op een chip zo groot als een broodkruimel!

Dus het is inderdaad zo dat jou "kachelweerstand" een ingewikkelt ding is. Dit komt omdat de "kachelweerstand" geen weerstand is maar een "versterker" van het PWM signaal dat word gegenereerd door de controlmodule!

(Geschreven onder voorbehoud van fouten en vanuit mijn ervaring met elektronica en (motor)aansturingen)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Meuldijk123
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!