Gecupte banden

Laatst was ik met m'n meisje langs de bandenboer gegaan omdat haar Seat Ibiza uit 2006 gecupte achterbanden had (op Firestone Firehawks). Niet gevaarlijk, wel bere irritant dat geluid. Opvallend vond ik dat de banden nog behoorlijk veel profiel hadden maar dus toch al gecupt waren, wist overigens niet hoe oud ze zijn aangezien de auto pas een paar maanden geleden 2e hands was gekocht.

De monteur wist me andermaal te vertellen dat cuppende banden een typisch VAG kwaaltje is en veroorzaakt wordt door de ophanging.

Hoewel ik op mijn voormalige 6N2 regelmatig hetzelfde probleem had met cupping op banden met nog betrekkelijk veel profiel ben ik toch wat sceptisch over de juistheid van die bewering. Ik kan me voorstellen dat banden bijvoorbeeld schuin afslijten als gevolg van een bepaalde VW-typische afstelling (die dus blijkbaar bij verschillende typen en bouwjaren van VAG-producten is gebruikt) maar 'gecupt' houdt volgens mij toch in dat de band niet meer 100% rond is, ofwel afgevlakt is op een bepaalde plek? Lijkt mij meer te duiden op een noodstopje te veel of een bedenkelijke kwaliteit van de banden in kwestie.

Iemand met verstand van banden die iets zinnigs over kan zeggen over de juistheid van het verhaal van de bandenmonteur?
 
Het cuppen komt omdat de band op sommige punten de weg wel raakt en op het plekje erna weer niet.. ik heb er zelf op het werk ook regelmatig 'last' van bij klanten.. wat wij echter merken is dat het bepaalde merken/typen banden zijn..

zo rijden veel klanten van ons op bijvoorbeeld dunlops, als we bij deze mensen echter een setje yokohama of michelins monteren hebben ze er vervolgens nooit meer last van gehad!

ik denk zelf dat het toch voornamelijk aan de hardheid/samenstelling van het rubber ligt dus.. en gecupte banden KUNNEN ook door defecte schokdempers komen overigens.. alhoewel ik dat zelf nog nooit gezien heb op het werk dat die ook daadwerkelijk stuk/slecht waren bij een auto met gecupte banden.

edit: ik werk overigens niet voor een vag-merk maar bij toyota/suzuki!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!