Gecupte banden trimmen

Mijn achterbanden zijn gecupt. Dat is duidelijk hoorbaar, maar ook te zien en te voelen.
Nu las ik ergens iets over het trimmen van een band. Met een machine wordt dan het loopvlak weer gelijk gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik begrijp dat er wel voldoende profiel op de banden moet zitten, maar ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft laten doen of dat dit afgeraden wordt?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Het zijn continentals.
Ik kan me voorstellen dat het inderdaad niet heel goedkoop zal zijn. Daardoor zou ik misschien beter 2 nieuwe banden kunnen aanschaffen en alles even uit laten lijnen.
Als het cuppen veroorzaakt is door de kwaliteit van de band, dan loop je natuurlijk na het trimmen altijd weer de kans dat het gebeurt.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Ok, op zich is het niet veel werk om de banden van voor naar achter te wisselen. Is het beter, dan laat ik het even zo. Is het niet beter dan kan ik altijd nog nieuwe banden kopen. Is het proberen waard.
De banden hebben allemaal nog behoorlijk wat profiel, dus als het nog even uit te houden is zou dat top zijn.

Bedankt ook ook voor de tip om bij elke beurt even alles te wisselen!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Als de gecupte banden voor worden gezet. Zullen ze iets meer lawaai gaan maken. Dit zou na 500-1000km al minder gaan worden. Als je de bandenspanning op 2.0-2.1bar zet, zullen ze ook iets meer op het gecupte vlak rijden/slijten. Na een periode van 1000km kan je ze iets harder zetten 2.4-2.5bar. Dan zou het al veel minder hoorbaar zijn.
 
Je zou eventueel de banden ook kunnen laten trimmen, en dan voor zetten en oprijden. Ik had zelf 2 versleten voorbanden en 2 gecupte achterbanden. Ik heb ze van de week gelijk maar alle 4 vervangen door Hankook Ventus V12 Evo2 K120.
 
Ik heb de banden van mijn Opel Astra laten trimmen. Ik werd bij wijze van spreken gek van het gedreun in de auto, na het trimmen gewoon volledig weg.
Trimmen is niet echt goedkoop: het is niet alleen het trimmen zelf maar ook weer uitbalanceren van de wielen; is niet altijd bij de prijsopgave inbegrepen, let daarop!
Veel bandenhandels willen niet trimmen, ze verkopen liever nieuwe banden.

Het trimmen heeft inderdaad pas zin als er nog voldoende profiel op de banden zit want, afhankelijk van hoe onrond de banden zijn, er wordt een aardig laagje vanaf geslepen.
De trimmer gaf mij ook aan dat wat hem betreft, trimmen ook alleen maar zin heeft bij relatief harde banden: energiebesparende banden (dus niet hard door hoge bandenspanning, dan krijg je weer andere slijtage). Bij zachte banden ben je anders weer zo aan de beurt.
Als de banden weer rond gemaakt zijn, was het advies voor naar achter en andersom te wisselen elke 5.000 km. Als banden eenmaal gecupt zijn, heeft het geen zin ze naar voren te brengen: ze blijven onrond. En het ergste is: de nog ronde banden van voor gaan op de achteras ook cuppen. Soort van van de wal in de sloot verhaal.
 
Het heeft wel zin om ze naar voren te brengen. Daar slijten ze immers normaal. Cuppen gebeurt vaak op de achteras omdat daar de band de minste aslast heeft. Meestal zijn de banden aan de binnen kant of buitenkant gecupt(dakpan effect). Dit heeft niks met onrondheid van de band te maken. Mocht de band onrond zijn is er sprake van een karkasbreuk op het loopvlak van de band en moet die zo spoedig mogelijk vervangen worden.

Op de vooras slijten de banden ook meer aan de buitenkant, dit komt door het insturen van bochten.
Verlaag je tijdelijk iets de banden spanning is de gecupt band snel weer normaal gesleten. Hoe erg de banden gecupt zijn, hoe langer het duurt voordat ze weer normaal gesleten zijn.

5000km vind ik erg veel. Rijd je 20.000 per jaar, moet je 3/4 keer per jaar je banden wisselen. Ook niet erg economisch. Tijdens de beurt is dit een kleine moeite omdat ze er dan toch afliggen voor controle.

sorry voor mij betweterigheid
 
Ok, het is het proberen waard om ze voor te zetten en de spanning iets te verlagen. Eens zien wat het resultaat is.
Misschien een stomme vraag, maar ik neem aan dat ik hem dan ook uit moet laten lijnen om te voorkomen dat de banden weer gaan cuppen op de achteras? En dan ga ik er vanuit dat dat de oorzaak is/was dat ze gecupt zijn.

Ik rij nog geen 20.000 km per jaar, dus vandaar dat ik alle opties een beetje aan het bekijken ben. Nu nieuwe banden kopen zou natuurlijk de makkelijkste weg zijn, maar misschien niet de voordeligste.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Ik laat nog wel even weten wat ik ga doen :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Heeft geen zin om een gecupte band naar voren te plaatsen: iets wat onrond is geworden, wordt gewoon niet meer rond. Anders gezegd: zit er eenmaal hoogteslag in je band, gaat dat er zo niet meer uit. Als het zo simpel zou zijn, had toch niemand gecupte banden?
 
Vanmorgen toch maar even de wielen van voor naar achter gewisseld. Eens zien of het met de tijd wat minder wordt. Anders kan ik altijd nog nieuwe banden aanschaffen.

Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is over een x aantal kilometers.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
Even een kleine update.
Ik heb de wielen weer op hun oude plek gezet.

Het geluid werd absoluut niet minder en voor was het een stuk meer hoorbaar. Nou ja, ik heb het in ieder geval geprobeerd :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 100PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!